• Tina81

Kostsam möhippa

Fick reda på 1 vecka innan min kompis möhippa vad vi skulle göra & vad de skulle kosta. Slut summan hamnade på 700:- är jag dum eller är de inte konstigt att man kommer 1 vecka innan med detta. Jag tycker det är rätt mycket pengar att hosat upp bara så där. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Kostsam möhippa
  • klurifax

För mig låter pengarna OK, men att få reda på det EN vecka innan är skandal!!

• Bröllopstokiig

Vi ska gifta oss samtidigt det är ett dubbelbröllop därför är jag inte brudtärna så det är brudtärnan som fixar hennes möhippa. Möhippan är oxå väldigt tidig 4 mån innan bröllopet. Vi är av olika inkomst allihopa en del läser är mammalediga eller jobbar. Tanken är en cd inspelning en strippa & mat. Hon vill att alla ska vara med OCH göra så mycket som möjligt!! äta kakan & behålla den. Hon är världens bästa men gifter sig bara en gång!

• M.O:s älskling

önska dig pengar av henne i bröllopspresent:) exakt 700 kronor:)

• Majsan07

Tjaaa... det beror väl på orsaken till VARFÖR du fick veta så sent!? Det fanns kanske inte möjlighet att ge besked tidigare om planeringen krånglat osv. Vad hade du förväntat dig att möhippan skulle kosta och hade du anmält nån "smärtgräns" när du meddelade att du ville vara med?! De möhippor jag varit på har legat mellan 500-1000 kronor så jag skulle nog vara beredd på det om jag visste att jag skulle vara med!

• Sister of the Night

700 är väl OK om alla har råd med det. Jag tycker dock att den som planerar möhippan bör ta hänsyn till de ekonomiska omständigheter som råden bland brudens vänner, så att inte vissa blir "utestängda" p.g.a. sin låga inkomst.
    Sannolktföredrar bruden att ha alla sina vänner på plats, än att bara de mer bemedlade kan komma och uppvakta henne denna dag.

Och framförallt så kan det inte vara trevligt för henne om hennes vänner ryker ihop i vilda gräl om denna fest! Vilket minne för henne, va?

Jag har inga som helst synpunkter på om folk vill spendera mycket pengar på hippor, men som välvillig samordnare bör man se till alla inblandades intressen, inte bara till sina egna.

• Felice

Jag tycker inte att beloppet är så farligt högt.
    Vi brukar ha som tumregel på de bröllop jag varit på att det ska kosta runt 1000kr/per person.
    Fast samtidigt brukar vi planera den tillsammans från början så att alla kan vara med och påverka och dra i bromsen om det sticker iväg. Fast det brukar inte vara någon som gör det.

• Finlands tjejen

jag har sakt att jag vill göra nått roigt på minmöhippa. Jag har också sakt åt min tärna att jag kan betala en del själv om det hänger på det.
    men det e klart man måste ta i beaktande allas ekonomi, varför har ni inte planerat tillsammans det gör vi alltid. tärnan brukar samla in alla till sig typ och så har vi planerat då kan alla säga sin åsikt.
    Nå 700 kr e inte så mycket pengar kanske du kan betala det i delar om någon annan som har mera pengar betalar en del av din del nu så betalar du till dem kanske nästa månad eller nått.

• Lyra

700 kr kan vara väldigt mycket pengar för många! Dels beroende på den inkomst man har, den situation man befinner sig i, dels hur mycket andra utgifter man har just denna period. Ska man gå på många möhippor och bröllop under en period blir det mycket pengar i slutändan, särskilt om man själv ska gifta sig.

• littlepixiegrl

Oj, jag hoppas verkligen inte att min möhippa kostar 700kr, för då sitter jag nog ensam!! Jag är visserligen inte student längre, men jag har det ändå inte så fett att jag kan lägga uppåt 1000kr eller mer på en möhippa, CSN är en konstant påminnelse av studenttiden! Då hade jag nog hellre köpt lite vin och bjudit hem min kompis/den blivande bruden på middag eller något :)

• vixen not a tramp

Strippan hade jag strukit, personligen skulle jag INTE uppskatta det. Nu kanske hon gör det, och då är det ju toppenbäst, men om alla inte har råd så känns det som den mest onödiga posten. Bara en personlig reflektion.

Svar på tråden Kostsam möhippa