• Tina81

Kostsam möhippa

Fick reda på 1 vecka innan min kompis möhippa vad vi skulle göra & vad de skulle kosta. Slut summan hamnade på 700:- är jag dum eller är de inte konstigt att man kommer 1 vecka innan med detta. Jag tycker det är rätt mycket pengar att hosat upp bara så där. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Kostsam möhippa
  • littlepixiegrl

Tina81: vad menar de med att du ska hålla dig borta och inte förstöra hennes hippa!!?? Det förstör väl jättemycket mer om du inte kommer??? Det borde hennes vän(ner) som planerar möhippan fatta!
    Jag skulle bli jätteledsen och besviken om min tärna ordnade en möhippa som var så dyr att någon inte kunde vara med pga kostnaden. Håller också med millou att jag skulle skämmas en hel del om jag fick reda på att mina vänner betalat en massa pengar, som de egentligen inte har råd med, för min möhippa!
    Fram för fler roliga budgetalternativ! :)

• littlepixiegrl

Förlåt, vill bara tillägga att ovanstående inlägg bara är min personliga åsikt runt min egen möhippa eftersom jag vet att mina vänner inte har det så gott ställt då de flesta är studenter. Har alla råd och får reda på budgeten i god tid, så är det självklart okej med en högre kostnad. Hoppas ingen tog illa vid sig, jag menar verkligen inte att alla vars möhippa kostar/kostade "mycket" pengar per person ska skämmas! :)

• Tina81

LITTLEPIXIEGRL!
    Ärligt så vet jag inte har själv frågat ett flertal gånger men tyvärr inte fått något svar, men ja hon kommer att bli mer ledsen för att jag inte kommer.

Som jag sagt innan så är pengarna helt okej om man får veta de mer än EN VECKA innan de är mycket de som stör.
    vad som ingår i priset är resor allt för bruden & mat ingen dricka. så de e ju inte super dyrt men som sagt en vecka!

• apriltärna

Jag är en av bovarna ser jag när jag läser den här tråden... Hippan som jag planerar kommer att kosta 500kr per person och då ingår inte middagen. Priset blev klart 10 dagar innan hippan, då jag i flera månader mailat de andra gästerna om vad de vill göra och vem som ska bli med (känner ingen av dem innan) men de sista svaren kom inte förrän 2 veckor innan. Vi HAR valt lågbudgetalternativ som hemmaspa, vin och ostprovning hemma och smycketillverkning hemma, men resor in till utgång, brudens omkostnader med mat och dryck, material och lunch kostar oxå! Vi är nu bara hälften av de tillfrågade gästerna, 7 personer, då blir det dyrt. Dessutom flyger ett par av gästerna hit, dyrt för dem, och jag ska själv flyga och betala hotell när det blir dax för bröllopet. Jag är tärna och får stå för alla kläder själv. Jag studerar men har inget studiemedel kvar, har ett barn och vi lever tre personer på 75% av en standardlön, så jag har verkligen försökt banta ner kostnaderna. Men ALLT kostar ju. Det ger mig ångest, jag har beslutat mig att inte ha någon tärna på mitt eget bröllop då jag inte vill ge någon ångest och måsten. Jag älskar min vän, säger inte ett knyst om detta för hon ska inte känna av detta inför sin stora dag, men det ruinerar mig att jag blivit tärna. Så när ni säger att det skulle vara hemskt om er egen hippa kostade för mycket, räkna lite på vad det bara kostar att köpa hem och laga mat, göra något litet. Bara fika till en skara kostar ju... Visst, jag skulle kunna strunta i allt utom middagen. Men jag tror bruden skulle bli besviken.

• ninasl

Men herregud, måste man göra så många olika saker? Jag skulle bli jättenöjd om mina vänner lagade en middag åt oss och vi lekte lite roliga lekar! Varför måste det absolut kosta så mycket, och varför skulle bruden bli besviken? Varför är det så viktigt att bräcka varandra när det kommer till bröllop? Är man inte miljonär ser jag inte meningen i att gifta sig i ett slott och punga ut flera hundra tusen på en middag, eller upp emot 1000kr per skalle för en hippa!

Jag måste verkligen prata med min tärna om detta, inte vill jag att någon av mina vänner ska behöva känna sig stressad över pengar för att jag valt att gifta mig!

• blomsterbiet

Jag blev bjuden till min kompis möhippa för några veckor sedan. Planeran var att vi skulle åka oslo båten. Biljett kostade 750 kr. Sen tillkommer dryck, extra mat, brudens del man ska betala. Sen får min sambo ta ledigt för att vara hemma med dotter också så det blir ju lätt 2000 kr.

Jag reagerade starkt på detta och tackade nej. Tycker det är åt åkern för mycket pengar.

• apriltärna

Ja, jag önskar att det vore så enkelt. JAG har INTE för avsikt att bräcka någon. Men jag tror iaf att hon skulle bli besviken. Och skulle jag ta bort en av aktiviteterna skulle priset för hippan minska med ca 70 kr per person. Eftersom hon kommer utifrån är hon ju här redan kvällen innan. Hur skulle ni ha gjort? Ska hon betala för sig själv när det gäller resor och mat dagen innan och efter hippan?

• ninasl

Apriltärna: det kan hon väl göra? Hur skulle det normalt bli om hon kom och hälsade på dig (för det är det jag gissar att hon gör nu med, men att det blir en hippa?)?? Jag skulle inte vilja att mina vänner tog i så att de spricker för att jag inte ska behöva betala någonting alls själv

• Coornet

Jag är i farten av att planera min väns möhippa nu. Vi funderar på att hyra in oss på vårt gym som har en otroligt bra relaxavdelning, frukt och vin till de och sedan middag hemma hos en av oss. Min del av Brudens kostnad + egen kommer bli ca 450kr.

• Qozze

De hippor som jag varit med på har planeringen gjorts av alla (eller de flesta) som skulle vara med och då har det liksom inte blivit problem med kostnaden. Alla har ju fått vara med och tycka till om pris och vad man ska göra innan. Känns lite trist att bara bli ställd inför faktum om pris och aktiviteter.

Dessutom är det väl mycket roligare om man kan planera ihop. Vi har i alla fall fått jättebra stämning i tjejgänget och man har hunnit lära känna de andra lite innan bröllopet (på de planeringsmöten man hade) vilket gjorde att man på bröllopet kände de flesta åtminstone litegrann.

Svar på tråden Kostsam möhippa