Jag är en av bovarna ser jag när jag läser den här tråden... Hippan som jag planerar kommer att kosta 500kr per person och då ingår inte middagen. Priset blev klart 10 dagar innan hippan, då jag i flera månader mailat de andra gästerna om vad de vill göra och vem som ska bli med (känner ingen av dem innan) men de sista svaren kom inte förrän 2 veckor innan. Vi HAR valt lågbudgetalternativ som hemmaspa, vin och ostprovning hemma och smycketillverkning hemma, men resor in till utgång, brudens omkostnader med mat och dryck, material och lunch kostar oxå! Vi är nu bara hälften av de tillfrågade gästerna, 7 personer, då blir det dyrt. Dessutom flyger ett par av gästerna hit, dyrt för dem, och jag ska själv flyga och betala hotell när det blir dax för bröllopet. Jag är tärna och får stå för alla kläder själv. Jag studerar men har inget studiemedel kvar, har ett barn och vi lever tre personer på 75% av en standardlön, så jag har verkligen försökt banta ner kostnaderna. Men ALLT kostar ju. Det ger mig ångest, jag har beslutat mig att inte ha någon tärna på mitt eget bröllop då jag inte vill ge någon ångest och måsten. Jag älskar min vän, säger inte ett knyst om detta för hon ska inte känna av detta inför sin stora dag, men det ruinerar mig att jag blivit tärna. Så när ni säger att det skulle vara hemskt om er egen hippa kostade för mycket, räkna lite på vad det bara kostar att köpa hem och laga mat, göra något litet. Bara fika till en skara kostar ju... Visst, jag skulle kunna strunta i allt utom middagen. Men jag tror bruden skulle bli besviken.