• Tina81

Kostsam möhippa

Fick reda på 1 vecka innan min kompis möhippa vad vi skulle göra & vad de skulle kosta. Slut summan hamnade på 700:- är jag dum eller är de inte konstigt att man kommer 1 vecka innan med detta. Jag tycker det är rätt mycket pengar att hosat upp bara så där. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Kostsam möhippa
  • Pepparmyntan

TS tycker att det var dåligt att du inte fick vara med och plannera möhippa och därmed budgeten om du är en av brudens bästa vänner.

Jag hade nog förklarat för bruden att jag inte kunde vara med hela dagen pga ekonomiska skäl. Hellre att hon blir ledsen att du inte kan vara med än att inte äta eller ha pengar till mat till din familj. Det kan ju inte krävas att alla måste vara med på allt om man inte kollat av budgeten med alla innan och fått ok.

• mrscea

Det ar klart man ska bli informerad i god tid innan men jag tycker helt klart att 700 kr ar billigt. Om man gamfor det med en vanlig utekvall sa gar det pa det normalt anda eller det kanske bara ar jag som har fel. Forst ska man ha dricka pa forfesten, sen ska man ta taxi dit och hem, sen ska man betala intrade, sen koper man dricka i baren, sen ska man ha lite McDonalds pa vagen hem, da ar man ju uppe i det. Men i det har tillfallet ar det en hel mohippa for en god van sa jag tycker inte att det ar sa farligt.

• Lady o Lufsen

Tror ni att bruden blir glad när alla kan vara med på allt eller tror ni att bruden blir glad över att få göra så mycket som möjligt- som också kostar mycket pengar?

• mrscea

Men som sagt, det skulle jag vilja veta atminstone en eller tva manader innan sa man kan planera for det.

• vixen not a tramp

Lady o Lufsen
    Klok frågeställning. För mig är svaret självklart, men kanske inte för alla.

Jag tycker det hela beror på vad man har för umgängeskrets, är man ett gäng höginkomsttagare så är det väl inga problem att hosta upp en tusenlapp eller mer, men är det ett gäng studenter, eller andra med sämre ekonomi, ja, då är det kanske uteslutet.

Personligen skulle jag, om jag hade det knapert inte lägga de pengarna på en hippa, utan på något helt annat. Om det var en prioriteringsfråga alltså.

• Karis Annelie

Ofta är ju möhippan samma månad som bröllopet. har man inte mer än studentlån eller låg inkomst, så kan man ju faktiskt helt enkelt inte kasta ut både 700 krpå möhippa och sen ha råd med present och klänning. Då får man helt enkelt råna en bank då. eller sin mamma. :P
    jag är inte student nu själv, men jag har varit en och vissa förstod nog aldrig att man bara helt enkelt inte har råd. Man kan inte sluta äta för att nån kompis råkar gifta sig

• vixen not a tramp

Nej, vissa har ingen förståelse för att alla inte har samma ekonomi som de själva...Alla prioriterar inte lika heller. Tack och lov för det!

• M.O:s älskling

vad e det ni ska göra på möhippan då? och vem har hållit i det om det är DIN bästa vän?

• M.O:s älskling

jajust ja, sorry, jag tänkte att det var bästa vännen som VAR tärnan,. men det kanske inte e alla som har det så?!

Mina kompisar skulle absolut inte ha råd med det iaf, men jag skulle gärna lägga det på dem.

Svar på tråden Kostsam möhippa