• Tina81

Kostsam möhippa

Fick reda på 1 vecka innan min kompis möhippa vad vi skulle göra & vad de skulle kosta. Slut summan hamnade på 700:- är jag dum eller är de inte konstigt att man kommer 1 vecka innan med detta. Jag tycker det är rätt mycket pengar att hosat upp bara så där. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Kostsam möhippa
  • Karis Annelie

Det var himla tur att min brors frus möhippa var billig, annars hade jag blivit ruinerad. som tärna la jag ut 3000 på bröllopet ändå. :P
    Men det var det värt jag har bara en bror :)

• Tina81

Varför vi fick vet så sent vet jag inte de fråga om vi kunde en lördag 2 veckor fram & de kunde vi & då tänkte ju inte vi på att de skulle bli så dyrt jag tycker personligen att man ska medela om sådant minst 1 MÅNAD innan så alla kan planer ekonomin. I vilketfall fick jag som svar att jag skulle hålla mmig borta & inte förstöra hennes hippa!! Jippi min kompis kommer att bli mer ledsen än vad jag redan är!!!!

• Balinda

700 är väl okej men det beror ju lite på vad man får för pengarna.
    jag ordande min systers möhippa. 600 per person men i detta ingick. den blivande brudens aktiviteter under dagen ( där alla var med på bla en skivinspelning), lunch med vin, stor buffe på kvällen med all alkohol som både räckte och blev över, samt inträde på krogen...
    ingen hade något att säga till om det. vi hade en gravid tjej som ej drack och vi erbjöf oss att dra av halva kostanden för henne men hon ville betala allt i alla fall...
    så 700 är inte dyrt men som sagt det beror på vad man får.
    vet du vad som ingår?

• bröllopsängeln

priset är inte så mycket att orda om idag kostar möhippor i normala fall mellan 500-1000 kr. DÄREMOT är det dålig stil av de som anordnar hippan att inte kontakta övriga i god tid innan. Vad priset blir tycker jag man ska få veta SENAST 1 månad innan. Vissa kan ju behöva planera sånt länge så jag förstår frustrationen. Men om du har svårt att lägga ut så mycket kansek det finns någon aktivitet du kan avstå så det blir billigare eller bara vara med halva dagen. De hippor jag vart med och ordnat har vi haft ett pris för dem som är med hela dagen och ett pris för de som är med halva dagen. Har man sagt från början att man ska vara med hela dagen men sen bara kan halva så har man fått betala fullt belopp ändå.
    Hoppas det blir en bra hippa trots allt!:)

• bröllopsängeln

Alltså alla fokuserar på att det är så dyrt att vara gäst på ett bröllop men ingen tvingar en ju att följa klädkod och köpa nya kläder och skor osv. Och eftersom man enligt etikett brukar ge present som motsvarar kuvertpriset( vilket alla nog inte gör..) så tycker jag gott man kan lägga en del på brudparet för de bjuder ju till bröllop - det är inte heller billigt.*påminner*

• anne på grönkulla

700 är kanske inte dyrt för alla men för vissa är det jättemycket pengar - iallafall utan framförhållning. Jag vet inte alls vad min hippa gick loss på, dock... så jag kanske inte ska uttala mig men det som känns synd är ju om inte alla haft chansen att vara med och påverka vad de tycker är en rimlig nivå på aktiviteter och kostnader.

Sen kan jag lägga till att brudparet väljer åtminstone själva nivån på sin fest och sina utgifter för bröllopet. Som gäst är det hemskt ohövligt att inte följa klädkod (även om man kanske inte måste köpa nytt) och man har inte möjlighet att påverka nivån på det sättet - iallafall inte fullt ut även om man såklart väljer vad man har råd att köpa för present och klädsel.

Dessutom finns inte "regeln" i Sverige traditionellt att presenten ska motsvara kuvertpriset. Hur ska jag som gäst förväntas känna till det?

• Lyra

Jag har flera kompisar som inte skulle ha så lätt för att lägga 700 kr på en möhippa så för dem är det mycket vad som än "ingår". Även om det ingår storartade aktiviteter och det hela är prisvärt så är gör det ju ingen skillnad för dem. Jag skulle inte vilja att de uteblev från min möhippa p g a kostnaden. Jag vill hellre umgås och ha trevligt med dem än att spendera pengar på en massa aktiviteter. Jag har för övrigt svårt att förstå att det måste vara sådant frosseri i allting. Det finns massor med budgetalternativ som är minst lika trevliga.

• millou

Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag fick veta att mina vänner hade betalat flera hundra kronor var för att vara med på min hippa.

• Elino

Hej!
    Har varit på många möhippor och måste säga att 700 lätt rinner iväg. Självklart beror det ju på om dina egna kostnadeer under dagen är inkluderade eller ej. Är de det tycker jag 700 är rimligt. Däremot är framförhållningen katastrofal. Budgeten måste ju sättas först.

• SagaTova

Jag förstår att 700 kronor inte är mycke pengar på så sätt att saker kostar mycket att fixa. Men 700 kronor är väldigt mcyke pengar för den som har lite. Jag har itne 700 kr per månad att lägga på nöjjen, och hade behövt betydligt mer än 1 vekca för att spara ihop till det.

Även om det ingår mat, dryck och mer så skulle jag vilja kunna välja bort det. Skulle gärna bidra till att det blev ngn bra aktivitet för bruden, men då kanske jag fått avstå från mat och dryck själv.

Jag hoppas att min möhippa ska bli sådan att alla mina vänner har råd att vara med. Det är det viktigaste för mig.

Svar på tråden Kostsam möhippa