• S&N

BH-storlek, hur mäta?

Såg nyss på tv att de flesta kvinnor har fel BH-storlek, så då började jag fundera...hur mäter man vilken storlek man ska ha?

Jag har nyss bytt Bh till en storlek större för att brösten ploppar ut...skulle va kul att veta om man har rätt storlek!

• Svar på tråden BH-storlek, hur mäta?
  • pickolina

Jozzylecter
    Nej så, det är enkelt..bara man får grepp om hur det fungerar. Tex så var min gamla bh 75E fast jag insåg att jag behövde lite mindre runtom och det skulle alltså innebära 70F.. Men nu var dessutom kupan lite för liten och då innebär det att jag måste gå upp till 70G.. Behövde ingen hjälp att räkna ut detta eller krångla med att prova en massa, eftersom jag vet hur strl fungerar... Och behöver man hjälp så finns det bra hjälp att få i butikerna.

• Buslinna

Haha, det är ju faktiskt en stor fördel med att shoppa från England för oss bokstavsfobiker - en svensk G-kupa är detsamma som en engelsk F-kupa. :D Jag kan nu köpa en F-kupa, eller en FF-kupa, från England och det känns som att jag snarare går ner i storlek än upp. hehe

Huga, jag orkar inte tvätta för hand.

• pickolina

Jozzylecter
    Skäms inte för att gå in i en butik och be om hjälp. Det är jätte vanligt att inte ha sådan bra koll på bh-strl.. Men vill du prova dig fram själv så är det jätte bra att börja med att gå efter omkrets. Den ska inte sitta för löst och när den är ny ska den spännas på yttersta hyskan, för den töjs med tiden och då ska du kunna spänna in den mer allteftersom. När du vet din omkrets så testar du olika kupstrl i samma omkrets och ser vilken som passar dig bäst. Stirra dig inte blind på siffrorna/storleken. Passformen är det enda viktiga och många stirrar sig tyvärr blinda på vad som står på lappen.

• pickolina

Buslinna
    Ah, nice!!! Låter bättre, håller jag med om... Jag har aldrig brytt mig om bokstaven tidigare men när jag köpte min nya i G-kupa så höll jag faktiskt på att ramla baklänges och har fortf inte riktigt smält det tror jag... *skratt* Fånerier! :D

• pickolina

Buslinna
    Jag är lite skeptiskt till det där dock.. Jag VET nämligen att DD och E INTE likvärdiga, trots att många påstår det. När jag hade DD så passade nämligen inte E och när brösten sedan blev ngt större och jag började anv E så passade inte längre DD... Details tex säljer D, DD och E i samma märke och modell och jag svär att de är skillnad på de tre....

• pickolina

Buslinna
    Jag har nämligen en hel drös med behås här hemma i just storlekarna D-DD-E..och kan garantera till 100% att DD och E inte alls är likvärdiga. Har dem i olika märken och modeller och även i samma märken och modeller (tex Gossard Satin Superboost).

• Buslinna

pickolina,
    Menade att jag kan köpa en engelsk F-kupa (svensk G-kupa) eller en engelsk FF-kupa (svensk H-kupa) och alltså få illusionen att jag går ner från G till "F"/"FF", oavsett om jag bibehåller min G-kupa eller går upp till H. :) Snurrigt! Var det det minsta begripligt den här gången? :D

H vill jag verkligen inte ha! F var helt okej, men precis som du säger så har inte jag heller kommit över G-kupan än ...

• pickolina

Buslinna
    Jo jag förstod redan första gången.. *fniss* Vad jag menar är att jag inte vet om jag litar på deras konverteringstabell. Enligt tabellerna så finns tex DD inte i Sverige alls och en utländsk DD ska motsvara en svensk E. Men det stämmer alltså inte alls. DD säljs i visst i Sverige och den motsvarar inte alls E. Å då ställer jag mig frågande till om det verkligen stämmer att deras F motsvarar våran G... Var så jag menade... :)

• pickolina

Buslinna
    Jag antar att man får beställa, chansa och testa... När man sedan har koll på vilken strl man ska ha så blir det ju lättare i framtiden.

• Buslinna

Hihi, det var jag som inte hängde med!

Men är inte en svensk DD ett mellanting mellan en D och en E? Om det är så så kanske det inte finns en riktig motsvarighet?

Jag har precis beställt fem bh:ar till ett snittpris på 300 kr! Helt otroligt! Ska bli kul att se vad jag får och om något passar. :) Får se hur snabb leverans det är den här gången också.

Svar på tråden BH-storlek, hur mäta?