• nu är jag fruL

När märker man av att man är...GRAVID???

Eller:
    Äggsjuka aladåber- hur steker man dem?
    Desperate sexwives
    Jakten på det försvunna ägget
    Simmarnas kamp mot målet
    Gör kontorsstolen till en spermie centrifug...

Ja ni gissade det. Här fortsätter vi. Vi kom upp i över 4000 inlägg om hur man märker av när man blivit gravid. Och hur man blir gravid. Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???
  • Lili 2006

Moppy - måste fråga vad man ska göra med morötterna ;)

• _koko_

Skärgårdsbruden - jag har andra piller, orudis heter de. Fungerar jättebra på mina menssmärtor bara jag tar dem i tid och märker inte av några magproblem (har annars både stressmage och -tarm).

Kan inte tillföra något i resedebatten då jag inte har några resor alls inbokade framöver, synd om mig... ;)

• viktualia

fruLlan.. min tolkning av SMI är att forskningen kring malariaprofylax är sådan att gravida avråds från att ta vissa sorter. Och Afrikaresenärerna i min omgivning har tagit paus i bebisverkstaden runt Afrikaresor som krävt malariaprofylax.

Min mamma hade malaria när hon var liten (hon har bott i Afrika) och säger att närmare döden än så har hon inte varit... feber i tropikerna lät plågsamt...

• mugglesfan

Skärgårdsbruden: nix ingen paus och nej jag ska inte börja med piller igen. Jag är bara en sån som ser allt i svart när jag deppar men sedan reser jag mig alltid igen och kämpar på iaf.

Ingen paus, alltså. Låt simmarna simma på bara, med raketfart rätt upp i muffen! (Hörs det att jag snart ska på semester?! ) Men inga stickor och inget planerande, planerandet och stickorna ska jag använda mig av NNÄ, alltså runt nyårsafton!
    NNÄ = NästNästaÄl för dem som missat denna nya förkortning (inte myntad av mig, var det Lapinette?)

Nu sticker jag! Jag hoppas på många plussss när jag är tillbaka, gärna på stammisarna!

• viktualia

Nytt länkfynd med tydlig text www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp

www.resemedicin.com/default_check.asp

Min slutsats (utan att vara i närheten av sjukvårdskunskap):

1. Om man får malaria som gravid, blir man tydligen mycket sjukare och det är farligt för både mamma och foster

2. Profylaxens inverkan på fostret är inte färdig forskat kring och jag skulle inte kombinera de två (malariaprofylax och graviditet)

För egen del: skulle jag inte åka till "malariaområde" om jag var gravid.

Men alla måste ju göra sin egen bedömning av vetenskapliga rön och känsla hos en själv. Så jag uttrycker bara egen tolkning och tanke... ingen definitiv åsikt...

• Jessie76

Ha en underbar resa Muggles och lycka till

FruL - hade du varit till flera läkare och alla sagt olika eller?

• Skärgårdsbruden

Låter bra, Muggles! Ha en jätteskön resa!

• Meddelande borttaget
  • nu är jag fruL

muggles: ha det så super bra!!!!!!!!!!!! kommer tänka på dig. och jag tror att det kommer finnas en liten semesterbebis i magen sen

hmmm varför trodde muggles förresten att hon skulle missa ÄL udner resan? Skulle de inte försöka eller?

vickan: tack! Många oklara bud ska jag säga. Vistt malaria är mycket farligare när man är gravid OM man får det. vad det gäller profylax och deras påverkan på foster s¨å finns det faktiskt några sorter som enligt FASS är HELT ofarliga för gravida och foster.
    SÅ....

Har läst en hel del nu. utomlands så verkar det som man nästan skiter i profylax och impregnerar sina kläder istället. Hmmm detta är en svår fråga.
    Jag får vel ta den senare helt enkelt OM det skulle visa sig att jag ÄR gravid innan resan.

jag vet inte hur man ska göra.

jessie: det är lite svårt att få kontakt emd läkare och få råd....det är vel det största problemet.

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???