• 7804

Mat med Norrländsk touch! Behöver era tips

Min kille är från nordligaste Sverige så vi skulle gärna vilja bjuda på mat som påminner om hans hemtrakter. Har ni några bra tips på vad vi kan servera som är gott??
    Helst en kall förrätt och varm varmrätt.

Känner ni även till någon cateringfirma i Stockholm som ni tycker är bra/ni tror kan fixa det här så blir jag överlycklig för tips!

• Svar på tråden Mat med Norrländsk touch! Behöver era tips
  • Kerin

Oooh, ta palt! En redig tallrik uppstekt palt med fläsk, finns det något godare?!

• Mysprick

Ick att förglömma, den rökta rensteken! Går att göra massor med saker, speciellt god med pepparrot. Bryts också gott med chevre-ost.

• Kirsto

Misselina: Även om jag älskar palt så SER den ju så förfärligt tråkig ut.

Jag tycker ni har fått med många av de godaste och mest typiska specialiteterna, men glöm inte älgen!

Mina norrländska favoriter:
    röding (ostspäckad serverad med kokt potatis och sås av löjrom, citron och creme fraishe)

hjortron i alla dess former, inte minst som likör

västerbottenost (paj är en jättegod förrätt!)

älgstek (kanske med vinbärsgelé till?)

tunnbröd! Ett MÅSTE! Antingen till maten, eller gratinerad med ost som snacks till fördrinken. Eller mjuka tunnbrödrullar med nån god fyllning som man skär bitar av och serverar som snittar.

Finns en snaps som heter Krutrök också, från Luleå tror jag.

• 7804

Skriver ner ALLT här, skitba tips verkligen!

Vilka proffs ni är!

• Kirsto

7804: Blev själv otroligt sugen på rödingen... *dreglar*

Jag har sån tur att mamma bakar eget jättegott tunnbröd, så vi kommer att göra snittar/rullar till fördrinken. Har inte bestämt fyllningar, men det mesta i bredbar ost-väg brukar vara jättegott. Allt ifrån rotpeppar till skinka till soltorkade tomater.

• 7804

Mmmmm... massor av norrländska snittar vore jättegott till fördrinken eller kanske som vickning framåt småtimmarna.

Löjrom.
    Lax.
    Renröra.
    Mögelost med hjortron.
    Västerbottenröra...

det borde finnas en smiley som dregglar nu.

• Duchess

Jag var gäst på ett bröllop i Västerbotten där vi fick en tunnbrödskorg med någon slags röra, innehållande bl a rökt renkött, till förrätt. Supergott! Och kul att "slippa" toast skagen...

De hade gjort korgarna genom att värma upp hårt tunnbröd i ugnen så att det blev mjukt, och sedan låtit det stelna över en runt tekopp. Svårt att förklara, men jag litar på att ni som läser har god fantasi :)

• Sandgren

Vi hade oxå tunnbrödkorgar till förrätt med käringöröra i (mannen härstammar från Käringön). Vi köpte korgarna, men de har slutat tillverka dom, så man får skynda sig!

Som snittar hade vi tunnbrödrullar med bla tjärlaknöl från älg i.

Till efterrätt lagade mamma hjortronparfait.

Sen är ju älg given tycker jag till varmrätt! (men kanske lite dyrt om ni inte fixar eget kött...)

• AnnaHBG

Duchess- jag har gjort liknande sådana korgar..
    Tror det var såhär: ta mjukt tunnbröd och skär till form. Runda eller fyrkantiga.
    pensla med vatten över hela och trä över en ugnsfast kaffekopp (eller liknande) (använd lite kärleksfullt våld så den blir skålformad) som är smord med smör eller margarin. Torka i ugnen typ 150 grader tills den torkar, skulle tippa på 10-15 minuter. De ska lossna av sig själv från kaffekoppen och kännas lite "knäckebrödstorra". De spricker ganska så lätt så gör några extra. Jag är nog ganska säker på att det går att köpa färdiga korgar på olika restauranggrossister som Riab eller Dagab.

Blir jättesnyggt att fylla med olika geggemijjor eller sallader.

• Kirsto

Sandgren: Jösses vad gott det låter! *slurp*

För er som har tunnbrödsbakande kontakter bör det funka fint att lägga små tunnbröd över en kopp/glas när man tar ut det gräddade brödet ur ugnen. Lite lurigt att kavla så tunt och helt runt, men man kanske kan lösa det genom att använda typ stor pepparkaksform? *spekulerar* Eller så är det helt ok att de blir lite olika stora.

Svar på tråden Mat med Norrländsk touch! Behöver era tips