• 7804

Mat med Norrländsk touch! Behöver era tips

Min kille är från nordligaste Sverige så vi skulle gärna vilja bjuda på mat som påminner om hans hemtrakter. Har ni några bra tips på vad vi kan servera som är gott??
    Helst en kall förrätt och varm varmrätt.

Känner ni även till någon cateringfirma i Stockholm som ni tycker är bra/ni tror kan fixa det här så blir jag överlycklig för tips!

• Svar på tråden Mat med Norrländsk touch! Behöver era tips
  • Nessan

Renskav! Det är jättegott!

Hjortron är väl också typiskt norrland. Varm hjortronsylt med vaniljglass är otroligt gott!

Ja, det är vad jag instinktivt kom att tänka på i alla fall...

• Kerin

Löjrom känns väl norrländskt? Och blir trevligt som förrätt!

• AnnaHBG

Svamp, och allt vilt. Röding är ju också väldigt typiskt. I boken "den underbara matresan" finns en hel del lanskapstypiska recept. Boken brukar finnas på bibblan.

Sedan är ju västerbottenost smaskens. Man kan ju ha den som en del av en varmrätt; tex risotto på västerbottenost eller gratäng med kantareller och västerbottenost.

• 7804

Gud vad hungrig jag blir nu av era bra tips!

• SagaTova

Åh det finns mycket gott på den Norrländska fronten.

Förätter:

Ädelost på tunnbröd med hjortons"marmelad"

Kronärtskockor med löjrom, gräddfil och rödlök.

Laxtartar med löjrom och Västerbottensost

Murkelsoppa med rökt lax.

Paj med Västerbottensost alt en suflé.

Murkelpaté med cumberland sås, och sånna där små saltgurkor (som jag glömt vad de heter)

Huvudrätt:
    Renskav (gjord på stek/inte hals)
    med chaminjoner, brockli, en sås på vitt vin med gratinerat potatismos (alt potatishalvor)

Eller
    Renstek på Rönnbärsspegel
    sås gjord på rönnbärsgelé, gifter sig utmärkt med renköttet, gärna päroncognac i också)

Serveras gärna med en mandelpotatis puré med getost i.

Rådjurssadel med honungsglaserade rotgrönskaer samt Chevrécreme.

Efterätt

Hjortron och vaniljglass.
    Åkerbärs fylls choklad parfait.

Andra förslag:
    Surströmming
    Eller kanske palt.

• elja651

Det finns kalixlöjrom (och den är godare än det mesta!).

Om du vill ha inspiration, så gå på grand hotels västerbottensbuffé i januari. Det är så himla gott!

• 7804

SagaTova>> Mein gott, vilket proffs!
    Skriver ner alla dina tips här. Tack.

Elja>> Vad är det för buffé, låter underbart? Skulle kunna fungera som present till killen på vår förlovningsdag i januari..

• lingonben

Men lax så klart, i alla former (gärna ugnsstekt, eller pepparlax), rökt röding eller sik, tjälknöl, rökt renkött... strömming...

• SagaTova

Ja lax är ju så klart en höjdare. De finns så mycket gott att göra med lax. Jag "går i gång" på Chevré ost eller varför inte Gorgonzola.

Att späcka laxen med någon utav ostarna är en självklart höjdare. Till Cevréosten passar rödlök, ruccola, valnötter och ringla honung över.

Till gorgonzolan brukar vi göra en portivnssås som är otroligt god.

En annan riktigt god sås, är
    Hallonvinäger som kokas tillsammans med socker tills den tjocknar lagomt (akta! inte för lång koktid, då blir det kola)
    Salt och peppar, klicka i ordenligt med smör för att få en len och fin smak.

Passar till vilt, passar även till fisk enligt mig.
    En vinerett(med söt stark senap i) potatisallad är hur gott som helst.

Hmm varför ser jag inte fram emot pannkaka till middag idag?
    Tror jag ska sluta hänga här och göra honungsglasrade grönsaker med stek bacon i stället.

Lycka till med menyn!

• 7804

Jäklar... jag skämtar inte, nu dregglar jag här borta.

Svar på tråden Mat med Norrländsk touch! Behöver era tips