• 7804

Mat med Norrländsk touch! Behöver era tips

Min kille är från nordligaste Sverige så vi skulle gärna vilja bjuda på mat som påminner om hans hemtrakter. Har ni några bra tips på vad vi kan servera som är gott??
    Helst en kall förrätt och varm varmrätt.

Känner ni även till någon cateringfirma i Stockholm som ni tycker är bra/ni tror kan fixa det här så blir jag överlycklig för tips!

• Svar på tråden Mat med Norrländsk touch! Behöver era tips
  • 7804

Misselina>> Haha, ja verkligen.
    Vi kanske får passa på att köpa lite älg eller ren när vi är Kiruna nästa gång.

Och på ngt sätt lyckas få ner det till Stokcholm otinat.

• kentfantast

He he, nä ingen älg i min uppväxt. Bara kossor och grisar. Men det är ju så sjukt gott med älg! Marinerad älgkalv (stackars liten)... *blev plötsligt hungrig..*
    Käkade det hos en kollega förra hösten. Om jag hade vati hon hade jag, när alla gått hem, bara ställt mig i köket och moffat i mig allt som var kvar. Nästan dregglar när jag tänker på det...

• 7804

Åh Elja, du är min hjältinna! Det här blir en PERFEKT förlovningspresent till min kille på ettårsdagen. Tack snälla!

• InaHjärtarAdam

köp detta numret av bröllopsguiden i affären!! där står det om bröllop på norrländska och även smaskiga recept på norrländsk mat:)

• Buslinna

Misselina,
    Jag känner igen det där. Jag är definitivt uppvuxen på älgkött och förstod först för några år sedan (har varit vegetarian i 17 år, så den typen av köttdiskussioner hör inte till vardagen) att det tydligen inte är normen. :)

När ni nu är inne på älg så är tjälknöl en klassisk hälsingsk rätt - ungefär som rostbiff men mycket, mycket, mycket godare. Exotiskt och lyxigt kallskuret till förrätt, kanske? En del av en uppsättning norrländska tapas? :)

Annars är Västerbottenost, lingon och hjortron måsten, enligt mig. Fjällröding och flötgröt är heller aldrig fel, men kanske lite svårt att få tag i och kanske lite väl rustikt.

Till kaffet finns det hjortronlikör att servera. Lapponia Lakka, heter den.

• 7804

InahjärtarAdam> Bra tips, ska genast kolla!

Buslinna> Mm..smaskens. Har en flaska hjortronlikör här hemma faktiskt, kanske ska provsmaka lite då.. :)

• nenne78

vet inte om någon skrivit det, men messmör kan mna ju ha lite här och där
    Som sås, glass (blir som kolasmak) eller på mackan.

• nenne78

buslinna
    åååh tjälknöl! Men det gör vi i Dalarna med... Fast vi kanske lånat från Hälsingland, vad vet jag. Gott och superenkelt.

• 7804

Nenne78> Vi åt souvasspett med messmörssås när vi var uppe i Kiruna senast. Sinnesjukt gott verkligen!
    Jag avskyr att ha messmör på smörgås men som smaksättare i sås var det underbart gott.

Svar på tråden Mat med Norrländsk touch! Behöver era tips