• 7804

Mat med Norrländsk touch! Behöver era tips

Min kille är från nordligaste Sverige så vi skulle gärna vilja bjuda på mat som påminner om hans hemtrakter. Har ni några bra tips på vad vi kan servera som är gott??
    Helst en kall förrätt och varm varmrätt.

Känner ni även till någon cateringfirma i Stockholm som ni tycker är bra/ni tror kan fixa det här så blir jag överlycklig för tips!

• Svar på tråden Mat med Norrländsk touch! Behöver era tips
  • Buslinna

nenne78,
    Det är min mamma som hävdar att det är en hälsingsk rätt och hon kan ju ha fel, så jag vet inte. ;) Det vore ju inte det första som Dalarna och Hälsingland har gemensamt, precis - fiiiina landskap de två. hihi Gott har jag för mig att jag tyckte att det var iaf. :)

• nenne78

Buslinna
    oooh ja, idyller! Tänk om man fick bo i en riktig hälsingegård... *drömmer mig bort*
    Men Dalarna är alltid Dalarna - SKYNDA! SKYNDA! SJU NYCKLAR!!!
    Här har du styrkan, klätterviljan och kluuurigheten!

7804
    Låter ju smaskens! Jag älskar iofs messmör på mackan, men det blir väldigt speciellt i mat.

• Ladye

Västerbottenspaj. Det är riktigt norrländskt.
    Renskav eller nått med ren i alla fall.
    Det finns ju renkorv, eller torkade renflarns.
    MANDELPOTATIS är ett måste alla norrlänningar fullkomligt älskar mandelpotatis.
    Älgstek med lingonsås och mandelpotatis.
    Älggryta
    Älgfärsbullar
    det finns massor

• nenne78

hemkört och lingondricka!

• 7804

Mmm.. men är det säsong för mandelpotatis mitt i juli tror ni?

Lingdricka och hemkört låter bra! :)

• nenne78

eller blanda jäst och socker och låt stå några dagar. Häll upp på valfri plastdunk, som helst går att surra fast på skotran.

• viktualia

mer sofistikerat: Tranbärsjuice och gin!

snyggaste drinkdekorationen nånsin såg jag förresten på studentkåren i Luleå: en skiva rå falukorv *fnitter*
    Nåt för nenne som både gillar norrland och är från Dalarna..... *fniss fniss fniss*

• nenne78

OH! Jag går igång på falukorv! Mycket sofistisikeierat (aaah vilket svårt ord!)

Och om bartendern pratar Lulemål så smälter jag som Ishotellet vid midsommar (eller nåt)...

• viktualia

falukorv kan bli gott drinktilltugg... även när det inte sitter på glaskanten...

Mandelpotatischips är en annan höjdare från Norrland, men skippa de med vitlök.. de smakar inte något annat...

förlåt TS.. nenne och jag har alldeles för lätt att spåra ur...

nenne: du kunde ju ha kopierat ordet från mitt inlägg.. istället för att stava fel...*skratt*

Svar på tråden Mat med Norrländsk touch! Behöver era tips