• 7804

Mat med Norrländsk touch! Behöver era tips

Min kille är från nordligaste Sverige så vi skulle gärna vilja bjuda på mat som påminner om hans hemtrakter. Har ni några bra tips på vad vi kan servera som är gott??
    Helst en kall förrätt och varm varmrätt.

Känner ni även till någon cateringfirma i Stockholm som ni tycker är bra/ni tror kan fixa det här så blir jag överlycklig för tips!

• Svar på tråden Mat med Norrländsk touch! Behöver era tips
  • viktualia

Tunnbrödskorgstillverkning:

Spraya hårt tunnbröd med vatten i en sprayflaska, lägg över ett glas och torka i ugn!

Fyll med kalixlöjrom, lite creme fraiche, dill och rödlök.

Ät och njuuuuut!

/Vickan... som just nu vill byta meny till "norrländsk"....

• Kirsto

Vickan: Jag VET! Vi som redan har pratat med cateringen... *s* Allt här låter fantastiskt gott!

• kentfantast

På vårat bröllop i lördags åt vi världens godaste förrätt!
    Kräftpannacotta m västerbottenost och krondill på digestivebotten.

Herrejösses så god den var!

• Sandgren

kentfantast: Oj, det lät både spännande o gott! Du har inte recept att dela med dig av?

AnnaHBG: Vi kunde köpa i somras, men de slutar som sagt att tillverka dom nu, så snart är det kört! Vilket är väldigt konstigt, det är ju perfekt till förrätter! För oss hade det inte gått att göra 100 korgar utan att ha sönder vid frakt o förvaring...

• Orustbrud

Kolla in den här hemsidan. Det är en jätteduktig kock som bor halvårsvis i Stockholm och andra halvan i Kiruna. Han kan det här med norrländska grejer. Ett plus är att hans fru är fotograf...
    www.wildmeal.se/

• Vezzla

Om ni har några kontakter uppe i norr så kan ni ju fråga nåt jaktlag om ni får köpa en kalv. Det är mycket billigare än att försöka köpa det i Stockholm. Priset blir typ 10ggr så högt om ni ska få det genom nån catering. Jakten är ju i full gång här så det finns mycket färskt kött som du kan få tag på billigt.

Ett spartips bara!

• kentfantast

Sandgren:
    Hm... nej... ledsen, men inget recept. Det var på restaurang. men man kan kanske sno ihop nåt med det som inspiration?!

Jag hade kunnat äta bara sånna hela kvällen... *dregglar som Homer*

• kentfantast

Ja, just det, resten av maten...
    Vi hade varmrätt som bestod av älginnanlår m potatismuffin (som var tunnriven potatis och rotfrukter i form av en muffin) och viltsky. Men jag saknade gelén...
    Och dessert: glass m varma hjortron.

Alla älskade maten. Mmmmmm..... Och utan en tanke på det så var ju alltihop ganska norrländskt...

• 7804

Tack för alla superbra tips tjejer!
    Jag har skrivit upp allt på en lapp som jag ska bolla med min sambo sen.
    Väldigt aptitretande tråd!

• Kerin

Landet är ju fullt med jägare som inte vill hellre än att bli av med lite älg! Eller är det bara på vischan där jag kommer ifrån?

Själv är jag i perioder uppfödd på älgkött och minns att vi tiggde mamma om att få lite KOSSA någongång. Olika falla ödets lotter

Svar på tråden Mat med Norrländsk touch! Behöver era tips