• Mian

Pojkvännen träffade sitt ex för middag, trots att jag var ledsen och mådde dåligt av det!

Häromdagen träffade min pojkvän sitt ex för en middag ute. Jag har berättat minst 3-4 gånger om att jag inte gillar det och hur dåligt jag skulle må. Har haft ont i magen i någon vecka inför detta och det visste han om.

Jag har försökt sätta mig in i hans situation för att inte vara för "gnällig" och förbjudande men det går inte denna gång.
    Jag träffar inte mina ex, mycket av respekt för honom.
    Ett ex är för mig ett ex och ska så förbli, visst det är ok för mig att ha kontakt över nätet ibland men INTE att träffas.

Vad tycker ni? Hur skulle ni reagerat?

(Han bad mig att skriva här för att se vad alla svarade ) Han tycker nämligen inte att han gjort fel, utan tycker inte jag ska vara hans chef!

• Svar på tråden Pojkvännen träffade sitt ex för middag, trots att jag var ledsen och mådde dåligt av det!
  • tattar-Emma

Följ med om du vill det. Hans regler måste gälla åt båda hållen.

Sen efteråt, när ni båda har varit i båda situationerna, kan ni komma överens om vad som gäller i framtiden.

• Mian

Ja jag tror jag följer med. Det är ju liksom igen fara för ngt alls, verkade mest om han oroade sig över att jag skulle bli ihopparad med ngn annan :/

• Mian

Inte för att hämnas eller något, men nu får han ju verkligen se hur det känns att inte bli lyssnad på osv.

• tattar-Emma

Hämnd är ju inte bra, men tänk om du inte går och sen dinerar han med sitt ex om några månader igen. Du kommer känna dig så himla lurad. Nej, om han inte har dåligt samvete för att han träffar ex så ska inte du ha det, och du ska inte avstå med mindre än att han lovar att själv avstå för all framtid.

Det bästa är ju naturligtvis om det inte vore nån stor grej att träffa ex ibland, men det kan vara svårt att få det att funka.

• snyggobert

Ja, jag tycker också att du ska gå, för din egen skull!

• 6-train

Självklart ska du gå!

Absolut inte som "hämnd" utan för att jag fortfarande inte kan förstå hur man kan vilja "begränsa" varandra även om man är ett par. Självklart måste man kunna träffa kompisar och ha roligt med dem trots att de är av motsatt kön, och utan att ens partner är med och "bevakar"! Tycker iallafall jag :)

Dock ska man såklart alltid vara öppen med detta och inte ljuga eller smussla.

• Berner

jag har inte läst alla andras inlägg, men kan väl svara för mig själv så kan jag inte se någon anledning att göra saker tillsammans med exet om man inte har barn tillsammans.Mitt ex och jag har barn tillsammans och träffades inte mer än nödvändigt för barnens skull, men så här 10 år senare och vi båda är omgifta har vi en helt annan relation med varandra, men jag skulle inte gå ut på middag med bara honom och det skulle inte min man heller göra med sitt ex. Det som varit har varit även om vi kan ta en fika här hemma då och då , men då pratar vi om barnen som är tonåringar idag och oftast är min man med då eller exets fru.
    Vi har en kompis som under hela sitt förra förhållande umgicks med exet för barnens skull. Hans dåvarande gick med på det för husfridensskull, men var den som fick må dåligt pga det.
    Hans nuvarande sambo satt gränsen direkt och det har fått vår kompis att förstå hur illa han behandlade det senaste exet.
    Att det inte funkar att rata kakan och äta den också.
    Bara mina funderingar..

• bonitan FRU 1/7-06

Mian.

min åsikt är att det inte är fel att träffa sitt ex, MEN nu har du sagt att det gör dig lessen och att han valde att göra dig lessen det är att tänka på. Att han träffade henne trots du sagt att det sårar dig.. Man ska inte såra den m,an älskar.

Jag skulle sätta mig ner snacka och säga att jag inte kommer lägga mig i om du träffar henne, men du ska veta att du gör mig lessen och sårar mig varje gång. Och det är ett medvetet val du gör. Skulle du vilja att jag sårade dig medvetet? Förklara för mig varför hon är viktigare än mina känslor, även om de bygger på osäkerhet.. (för det brukar ju göra det) få mig att förstå ditt val..

lycka till

• föralltidhans

Mian:
    jag kan bara säga att jag fårstår dig så väl. Jag har precis samma problem med min sambo. Han vet att jag inte tycker om att de träffas men gör det ändå. I början var han åtminstone snäll och kollade om det gick bra och om det var en okej dag. Nu verkar han inte bry sig om jag har tur får jag veta i förväg annars så blir det på morgonen. Detta sårar mig verkligen och jag funderar på om han ens bryr sig om mina känslor.

Jag har frågat om jag inte kan får följa med men inte fått det än iaf.
    Jag har verkligen svårt för henne, hon pratade så mycket skit om oss i början. Jag vill dock verkligen få detta att fungera med henne för jag vet att min sambo älskar mig och jag älskar honom väldigt mycket.

Lycka till, till oss båda kan vi väl säga
    Kram

• Modestie

förstår om du är lesdsen. Jag respekterar självklart att min man träffar andra kvinnor MEN att han skulle träffa gamla ex och one night stands han haft en intim relation med och tänt på, nä...där går min gräns. De kan ju tända på varandra igen....

• kentfantast

Men vaddå? Nu tänder han väl på DIG? Män är inte offer för sina impulser! Alla kan välja att agera på dem eller ej. Älskar han dig väljer han med högsta sannolikhet att inte agera på det även om situationen skulle uppstå. Eller har ni inte så mycket tillförsikt till mannen ni vill dela resten av era liv med?
    Inget kan garantera att jag aldrig kommer att tända på en annan man, men jag skulle aldrig vilja göra min egen manså illa att jag GJORDE nåt.

Underskatta inte eran egen och era mäns intelligens.

• Sandgren

kentfantast: Där satte du huvvet på spiken

• kentfantast

Tack.
    (Jag lär få portioner för skit med det, men jag hävdar å det mest bestämda att män har hjärnan i huvet)

• Lena+Mattias=sant

Män handlar inte mer efter sina instinkter än vad vi är. Skulle det vara någon fara att träffa män man tänder på skulle jag inte få gå till jobbet men däremot skulle jag kunna träffa min ex hur mycket som helst.

• Modestie

Ja, alltså....jag vet bara att när mitt ex var singel ville han träffa mig och efter träffen på ett fik ge mig skjuts hem. Jag hed ju sällskap då och det visste han om, ändå kom han med "förslag"

Antagligen därför jag är "färgad" och skeptisk mot att man träffar sitt ex, iaf om den ena är "fågelfri", det kan säkert gå jättebra också

• 6-train

Modestie,
    Känner själv snarare "been there, done that" inför att man skulle känna någon sorts "spännning" med ett ex.

Men visst man har ju alla olika känslor och baggage med sig från tidigare förhllanden. Men jag fattar ändå inte riktigt liknelsen med ditt ex??
    Om jag förstod det hela rätt så var det ditt ex som "ville något mer med dig" när ni sågs trots att du hade sällskap med en annan. Stämmer det?
    För det är ju inte alls samma sak som om han skulle velat något mer med dig och haft sällskap själv?!?!?! Vilket ju är det TS oroar sig för.

• 6-train

Aha! NU fattar jag ju! :)

Du tänkte att Mians pojkväns ex skulle stöta på pojkvännen såklart! Jag är lite korkad!! ;)

Men som sagt jag tror inte det är så i vilket fall som helst (enligt hennes beskrivning) och framförallt så tror jag att man måste lita på varandra i sådana situationer. Du gjorde ju inget med ditt ex även om han föreslog det! ;)

Och i detta fall verkar det ju verkligen endast vara vänskap mellan honom och exet. Särskilt eftersom både han och hans ex gärna skulle vilja att Mian träffar exet.

• kentfantast

Modestie:

Han kom med förslag men... du sa väl nej? Eller?
    Då hade ju inte din snubbe nåt att oroa sig för. Det är et jag vill komma åt! Lita på att din pojkvän hade gjort samma sak om han älskar dig. Livet blir så jobbigt annars...

• Bröllopstokiig

Jag tycker ju att du borde kunna följa med nån gång så kanske det känns bättre och blir naturligare. Det tycker jag gäller alla tjejvänner han kan tänkas ha förresten. Så gör vi och det funkar bra, alltså träffas allihop ibland. Annars tycker jag att en fika är lite mindre känsligt så det kanske är ett bättre alternativ.

Svar på tråden Pojkvännen träffade sitt ex för middag, trots att jag var ledsen och mådde dåligt av det!