• Mian

Pojkvännen träffade sitt ex för middag, trots att jag var ledsen och mådde dåligt av det!

Häromdagen träffade min pojkvän sitt ex för en middag ute. Jag har berättat minst 3-4 gånger om att jag inte gillar det och hur dåligt jag skulle må. Har haft ont i magen i någon vecka inför detta och det visste han om.

Jag har försökt sätta mig in i hans situation för att inte vara för "gnällig" och förbjudande men det går inte denna gång.
    Jag träffar inte mina ex, mycket av respekt för honom.
    Ett ex är för mig ett ex och ska så förbli, visst det är ok för mig att ha kontakt över nätet ibland men INTE att träffas.

Vad tycker ni? Hur skulle ni reagerat?

(Han bad mig att skriva här för att se vad alla svarade ) Han tycker nämligen inte att han gjort fel, utan tycker inte jag ska vara hans chef!

• Svar på tråden Pojkvännen träffade sitt ex för middag, trots att jag var ledsen och mådde dåligt av det!
  • Anina

Mian, jag önskar dig iallafall stort Lycka Till och jag hoppas verkligen att ni kan lösa detta på bästa sätt!!!!!!
    :)

• Februarifjäril

Jag tycker inte att det är rätt om han har kontakt el träffar henne om det inte känns bra för dig. När du dessutom har talat om hur du känner inför saken tycker jag det är nonchalant och lite respektlöst mot dig. Jag förstår om du känner dig sviken. Någonstans tycker jag att han borde tycka det är viktigare att du mår bra och värna om er relation i stället för att lägga energi på deras.

• MysEtt

Jag har svårt att se detta med ex som en så stor grej, vad glad över att det är en person som han är avslutad med (du har jag dessutom funnits med under tiden eftersom NI var kompisar innan dem gjorde slut). Hon vill ju dessutom träffa även dig nästa gång. Dem verkar hålla det på en rimlig nivå med lite snack på msn någon gång och nu EN middag när hon befann sig i hans stad. Anina skrev mycket klokt tycker jag eftersom det handlar om respekt från BÅDAS håll inte bara från hans sida. Tänk efter NOGA för reaktionen kan bli att han drar upp detta någon gång i framtiden när du vill göra något som han inte gillar, komprissar ni inte nu kommer ni göra det då heller.

• Mathias älskling

Hej Mian!

Jag ställde mig samma fråga som Anina. Varför är det bara den ena som ska respektera den andres känslor? Ni är ju två i ert förhållande. Självklart ska han ta hänsyn till hur du känner men lika självklart måste ju du respektera hans vilja kring det hela.
    Prata med varandra och hitta en lösning som passar er båda. Något som inte känns som någon stor grej för ena parten kan vara väldigt stor och kännas jobbig för den andra. Därför tror jag att man måste vara villig att både lyssna och försöka förstå vad den andra menar och känner, så att man kan komma fram till en lösning.

Hoppas ni hittar en bra lösning för er!!

• Jozzylecter

Om någon FÖRBJÖD mig att träffa någon skulle jag inte bli... så glad. :)

Det är respektlöst att göra som din kille gjort, göra något som han vet sårar dig, men det är även respektlöst att kräva saker av folk för sin egen skull. Obefogad svartsjuka är ditt problem, inte hans.

Jag skulle vara mycket tillmötesgående mot min kille om han var svartsjuk på ett ex eller killkompisar, men om han förbjöd mig att träffa någon skulle jag bli vansinning.

• Malmön2006

Men VARFÖR mår du dålig av att han träffar henne? Det är väl dig han är ihop med? Jag var också avundsjuk av mig när jag var yngre (är 30 nu), men jag lärde mig att det inte var någon fara. Tänk på ordspråket. "Kärleken är som en fågel, håller man den för hårt så kvävs den, håller man den för löst flyger den iväg". Håll den lite mitt emellan.

• Lilltrolle

Om han hela tiden har träffat henne efter deras relation tog slut, för middagar etc så är det ju en sak men om han har börjat göra det nu så skulle jag sätta ner foten ordentligt om jag vore du!

Och om han nu vill träffa henne och hon är en sån bra kompis - varför träffas ni inte alla tillsammans??? Om jag vore exet och verkligen brydde mig om din pojkvän som en äkta vän så skulle jag i allra högsta grad vilja träffa dig och visa att jag absolut inte är något hot mot dig.

Samma sak med din pojkvän, om han verkligen vill ha kvar sitt ex som vän så borde han vilja att ni två blir vänner eller i alla fall kan umgås för om han nu tycker så mycket om henne som vän och hon är en sån bra vän och du är den som han älskar högst av allt så borde han ju vilja att ni träffade varandra.

Sen är oxå frågan hur gammalt ex det är? Har han haft flickvänner mellan dig och det här exet? eller är det tjejen precis innan dig? Om ja, då skulle jag dra öronen åt mig - om han nu valt att gå vidare med dig varför ska han vilja träffa henne? Och varför tog det slut? Därför att de upptäckte att de bara var vänner och egentligen inte älskade varandra?

Summa sumarum, ni borde träffas alla 3 så du blir säker på att hon inte är ett hot men om du istället blir misstänksam, om hon verkar vara ute efter din kille skulle jag fråga honom varför det är så viktigt att umgås med sitt ex när det får dig att må så dåligt? För han har väl ändå andra vännner att umgås med....

• red rose

Lilltrolle

du kunde inte ha skrivit det bättre!

• l i s a

hmm.. min fästman har träffat ett av sina ex någon gång. Någon lunch, en fika och lite sånt. Jag tyckte det var apjobbigt verkligen men vägrade låta det gå ut över min sambo. Mina känslor är mitt "problem", hans känslor är hans "problem". Och jag har alltid valt att lita på hans omdöme och trohetslöfte.

• Wanki

Jag har upplevt en del negativt i sana här ex historier. En pojkvän gick tillbaka till exet och jag har även varit exet som nagons pojkvän inte kunnat släppa. Ofta gör man inte slut pa lika premisser utan en är alltid mer ledsen och har känslor kvar. Det finns undantag, men inte ofta tror jag. Därför känns det inte bra om den ena parten med ny sambo fortsätter träffa nagon med känslor kvar. Det här var bara ett exempel och inte menat att TS är i den situationen. Jag vill bara förklara hur jag känner inför möten med ex, särskilt efter sa pass kort tid. Träffar man nagon som umgas med sitt ex och lär känna honom pa det sättet blir det mer naturligt än om kontakten tas upp efter att ha legat nere. I TS fall verkar de haft kontakt via nätet och det var ok, det som inte kändes naturligt var väl att de träffades? Som jag fattar det har hon inte förbjudit själva kontakten. Jag tycker en partner ska respektera ens känslor i det fallet, är det viktigare att träffa exet än att partnern mar bra tycker jag det är fel. Sen tycker jag inte om hot eller tvang heller utan det här maste komma fram genom samtal. Man maste veta vart gränsen gar och vad man kan göra och inte göra mot sin partner.

Svar på tråden Pojkvännen träffade sitt ex för middag, trots att jag var ledsen och mådde dåligt av det!