Summan av allt
I flera veckor har jag funtat på ett namn som är tillräckligt omfångsrikt. Jag tror jag har det nu. Enjoy!
Kram, G.
I flera veckor har jag funtat på ett namn som är tillräckligt omfångsrikt. Jag tror jag har det nu. Enjoy!
Kram, G.
Om en timme ska jag åka och träffa en väninna som jag bråkade med för två år sedan, sen "bröt jag" med henne, fast hon har envisats med att ringa mig om och om igen... får se hur vuxna vi lyckas vara? Och framför allt - om vi över huvud taget har något gemensamt?
Mighty exciting.
Ja, våldgästa mig!
Lapinette: Du är ursäktad med tanke på allt ert roddande. Själv sitter jag och printar ut nya visitkort, för miljonte gången känns det som. Man flyttar ju så ofta.
Jasså, är det här ni är? (sagt med gnällig röst, som mormor i Jonas Gardells "Mormor gråter".
Jag har semester! Och japp, jag har vaknat av det hemtrevliga regnsmattrandet mot rutan varje morgon. Tackochlov gillar jag inte sol så mycket ändå.
Kul att se Izunias bilder, bröllopet verkar ha varit suveränt. Du var jättevacker!
Igår bestämde jag mig för att jag ska lära mig spela piano, så vi dammade av sambons synt och så spelade jag engagerat i 5 minuter. Nu har jag tröttnat igen. Antagligen blir det lättare när jag fräschat upp notkunskaperna lite, det var trots allt ett tag sen flöjtlektionerna i 4:an.
Idag ska jag på modeveckanevent, och imorgon spelar jag skivor. Det blir kul! Lite ljusning i spöregnet, iaf.
Gemma, verkar meckigt med din kompis. Lycka till! Jobbigt om du kommer på att det inte är värt det, fast hon tycker det, och måste göra slut.
Låt mig nu få berätta..
Att ta körkort i Kina som kines är relativt likt att ta körkort i Sverige, förutom att den första övningskörningen är på en specialdesignad, inhängnad bana med lugna vägar, lite backkrön, svängar och raksträckor, där endast körskolebilarna rör sig, inga andra. Sen tar de sig ut med bilen i trafiken med körinstruktörerna, ingen privat körning här inte!
Uppskrivningen är ett supersvårt (tycker kineserna iaf, endast 40 % av alla som gör provet får godkänt!) prov med tre svarsalternativ som alla är snarlika. Testet består av 100 frågor, varav max 9 fel för att få godkänt. Får man godkänt har man körkort, precis som i Sverige.
Sen finns det ett annat sätt för de utlänningar som har körkort sedan innan i sitt eget land, då man endast behöver göra uppskrivningen och ha lärt sig de kinesiska trafikreglerna. Då får man sitt kinesiska körkort utan problem.
Det tredje sättet är det som går smidigast och fortast men som oftast kostar lite mer; En "tolk" som hjälper dig med ditt körkort.
Man anlitar denne tolk för att sitta med dig under provet, eftersom hela provet består av kinesiska tecken. Tolkningen betyder i detta fall att han viskar de rätta svaren till dig, och vips, så har man godkänt! Svårare än så är det inte, kanske inte ett försvarbart sätt, men så går det till i Kina. :)
Nu till den egentliga körningen: Jag har tagit två rundor med bilen, varav båda har varit till stormarknaden för att handla mat. All trång stadstrafik med tusentals vespor, bilar som kör emot trafiken, bryter alla möjliga trafikregler, kör ut mitt framför dig, och folk som går mitt i gatan....ja, den får sambon ta hand om tills jag tagit mod till mig. Även om han, som är supersvensk, har ett likadant trafikhumör som en fransman. Varje gång vi är ute på vägarna förväntar jag mig att vi ska krocka, någon kör in i oss eller vi kör på någon stackars kines. Varje gång som detta inte händer, och vi kommer hem helskinnade, blir jag lika förvånad.
För övrigt så hade jag en liknande uppkörning som Gemma, i en liten stad, när jag var nitton, med en barsk man som skrämde livet ur mig när vi satte oss i bilen.
Sedan visade det sig att han brukade fira påsk med min bror, så någonstans där mellan hans återberättande om påsken -94 och påsken -98, utspelade sig min uppkörning. Behöver jag säga att jag fick godkänt?
Något bra måste väl komma av att man vuxit upp i en småstad där alla känner alla? :)
Jag körde upp i Stockholm och fick lov att göra det två gånger innan jag fick det jädrans kortet. Har aldrig gjort något så läskigt i hela mitt liv. Var så nervös första gången att fötterna darrade...så klart det inte funkade! Vi har en underbar bil att köra men jag är jättefeg och speciellt i Frankrike. Har totaltvägrat då jag varit orolig att jag ska krocka med alla galningar....och galnast av dem alla är nog jag!
Roslagsbrud - vi vill nog ha nya upplevelser och en blandning av lata dagar och sevärdheter. Funderar lite på att bila i Sydafrika. Lång resa men ingen tidsskillnad...och så vingårdar förstås.
Gemma - hoppas det går bra med din fd väninna. Tänkte själv på den väninnan jag bad dra åt skogen för 2-3 år sedan. Känns fortfarandejobigt då vi har så många år gemensamt (kompisar sen lekis)...men livet går vidare.
Skriver som vanligt som en kratta!
Lapinette: vågar man bila i Sydafrika, är det så pass lugnt att det går?
Annars får du göra som i filmen Sideways - en resa i de kaliforniska vindistrikten. Är helt såld på amerikanska viner efter att ha testat dem!