• Pringlez

När pengar inte växer på träd!!

OK, så vi äger inget hus....har inga rika föräldrar, men vi vill verkligen gifta oss.

Är det så fel att låna pengar till sitt bröllop så att man får det som man vill? Klart man ska hålla på kostnaderna men om jag vill ha något spektakulärt varför finns det människor som måste idiot förklara mig för det?

• Svar på tråden När pengar inte växer på träd!!
  • Brud 2008

Jag håller med dig till viss del... visst förstår jag att det inte är någon höjdare att låna till en dag och att det inte är något bestående som ett hus tex. Men om det är vad man verkligen vill så tycker jag inte att det är så farligt, bara man har koll på hur man ska betala tillbaka och att man inte lånar allt för mycket. folk lånar ju till massor av andra saker så varför inte...

• Lizzon

Jag TYCKTE d skulle va helt Ok att låna till ett bröllp, inget dunderbröllop men så man nu skulle få ett minne för livet och inte behöva gå till rådhuset me två vänner å så *poff* e allt över... MEN min m2b så var HELT emot iden, han skulle ALDRIG låna till nåt sånt!
    så här står man nu me planer på ett rådhusbröllop

• M.B.

Jag anser att det är allas rättighet att arrangera vilken typ av bröllop som helst. Men visst förstår jag varför folk kanske inte tycker att det är klokt att låna upp över öronen för att arrangera ett bröllop. Tänk på att ni förmodligen kommer att få betala av bröllopet 20, 30 eller till och med 50år om det handlar om stora summor. Och vissa par som tagit sådana där dyra "Lån-direkt" lån kommer aldrig i skott att betala annat än ränta.

Och vad händer om (OM) det skulle bli skilsmässa om några år? Det har faktiskt hänt folk som tagit flera hundratusen kronors lån för att bekosta ett bröllop och sedan skillt sig efter några år. Vem ska betala av det då? Och känns det roligt att betala av något resten av sitt liv om man inte längre ens är tillsammans?

men jag tror inte att det är någon som direkt idiot förklarar er. Ni är ju vuxna och gör som ni vill. Kan alltid bara tipsa er om att det finns gott om tips här på BT om hur man anordnar ett maffigt bröllop med liten budget också!

• Karis Annelie

Personligen kommer jag försöka spara så mycket som möjligt innan, även om man då får vänta nåt år till. var spelar det för roll när man ändå ska spendera livet ihop?
    Har man lite mer bråttom, kanske för man inte vill ha barn utom äktenskap eller dylikt så kan man väl låna lite. Men att låna flera hundratusen verkar väl lite tokigt, betala av i sådär 20 år på en dag... men kanske 50 000 och spara själv så mycket man kan, så slipper man budgetvarianten iallafall, och 50 000 kan man betala av relativt snabbt om man har normala löner.

• Skog

För att många aldrig skulle låna till något som ett bröllop, en resa eller en TV. Det är faktiskt väldigt tråkigt att göra avbetalningar.

Men det beror ju helt på summan ni vill låna och hur stora amorteringar ni har möjlighet att göra. Ta INTE ett dyrt snabblån!

• Sanasol

Vi lever på CSN och en taxiförarlön, vi kommer inte ta lån till vårt bröllop utan vi sparar ihop till det. Allt går om man vill och har man inte pengarna är det bara att vänta.

Tror inte att er ekonomi är "sämre" än vår faktiskt om ni faktiskt får ta ett banklån som står på er båda, därför kan jag inte förstå hur ni INTE ska kunna betala bröllopet och spara samman till det med egna pengar.

Ovanstående inläggen ger också endel tänkvärda punkter som du borde fundera över.

Vår budget blir ca 80-90 000 kr.

• M.B.

Och vad är det för fel med budget bröllop? Tycker det finns för mycket tjafs om att "man får ingenting för under 50 000kr". Själv har jag varit med om flera bröllop för under 50 000 kronor och det har inte direkt varit rådhus-tema. Tvärtom! Folk har gift sig i stora kapell och kyrkor, haft fest på slott med live band.. riktigt flashiga brudklänningar.. u name it.

Allt handlar inte bara om pengar - för att lyckas anordna en fest att minnas krävs en hel del fantasi och ett kreativt sinne. Allt är möjligt! Bara man lägger manken till..

• Pringlez

Har inget emot budget bröllop har efter många år i restaurang branschen jobbat både på lyx och budget.

Jag vill bara ha MITT bröllop!!!

Det verkar som om många tänker på konsekvensen om det inte håller och det blir skilsmässa.
    Visst det är en möjlighet men tänk på om det håller och ni verkligen håller löftet tills döden skiljer oss åt. Vill du då sitta där och tänka på saker som du önskat att du gjort annorlunda på ditt bröllop?
    Jag ser det som min en chans som jag vill minnas med min man tills vi blir senila och glömmer den.

• E-tuna

Jag säger som jag alltid har sagt: Att ta lån är fullständigt upp till den som också ska betala tillbaka...

Moralen är ALLTID olika från människa till människa...

• ÅK73

Jag skulle personligen aldrig låna för att bekosta mitt bröllop, men jag "idiotförklarar" inte någon som gör det. Jag tillhör bara den typen som inte lånar till mer än det absolut nödvändigaste (skulle aldrig köpa en resa, en tv etc på avbetalning). Jag älskar att spara och sedan köpa saker kontant, så även med vårt bröllop. Visst kostar bröllop pengar, men det är i alla fall det personliga med bröllopet som ni och era gäster kommer minnas. Varför inte lägga tiden och pengarna på det sättet istället. Behöver ni spara några extra månader till så se det positivt: då har du fler chanser att hitta smarta personliga idéer och en och annan sak på rea.
    Pämis: Jag bara funderar på om det är något speciellt som får dig att vilja låna pengar? En flickdröm om att bröllopet ska vara på ett slott eller något.

Svar på tråden När pengar inte växer på träd!!