alla norbottensbrudar - se hit!
Tänkte vi kunde samla ihop norrbottensbrudarna i en ny tråd.
Byta erfarenheter och tips, vad tror ni om det ??
Som nicket säger gifter vi oss i juni 2007. Ni andra då?
Tänkte vi kunde samla ihop norrbottensbrudarna i en ny tråd.
Byta erfarenheter och tips, vad tror ni om det ??
Som nicket säger gifter vi oss i juni 2007. Ni andra då?
Till alla blivande Norrbottensbrudar så vill jag bara tipsa om Meldersteins bruksherrgård!
Vi hade vår bröllopsfest där för två veckor sedan och det var så otroligt fin och perfekt miljö för bröllop! Vi kunde absolut inte ha haft en bättre eller trevligare fest! Maten var supergod och lokalerna passade perfekt för ändamålet.
Nu är vi gifta och det känns hur bra som helst! och ju mer vi tänker på vårt bröllop desto mer tänker vi på hur perfekt det var att ha festen där. Det gjorde verkligen hela skillnaden eftersom så många gäster även som över.
Grattis, Davina!
Berätta mer om bröllopet. Vad är du mer glad att ni gjorde, hade du velat göra något annorlunda? Vad åt ni? Hur var festen, osv... Jag vill veta ALLT!
(Iaf fram till att ni lämnade festen... )
K-76
Då har du valt helt rätt! Nina på Lottas är jättebra har jag hört och Eva är också duktig! Jag är jättenervös för imorgon då jag ska göra provuppsättning och smink, nu har vi ju bara sex dagar kvar!
K-76
Vi ville ha Kristina, men hon hade semester. Hon har döpt våra barn och så där, nu har vi Gertrud K. Hon verkar jättemysig också!
Sibylla:
Vi har också önskat Kristina! Hade henne som konfirmationspräst. Vet dock inte vem det blir ännu, eftersom vi bokade mer än ett år i förväg, när vi var hemma i stan över jul. Nu blev jag förresten nervös och måste ringa och kolla så de inte slarvat bort vår bokning... Eftersom vi har många långväga gäster har inbjudningarna redan gått ut, och folk har redan bokat flyg. Vore ju lite snopet om vi får gifta oss på kyrkbacken då, om någon annan skulle tagit kyrkan...
Hur har det gått med västen och pastrongen? Och alla andra sista minutengrejer... Är ni nervösa? Nästa söndag är ni ju gifta...
Okej. liten bröllopsredogörelse:
Kyrka: Gammestad
Festlokal: Meldersteins bruksherrgård.
Vad vi gjorde:
Jag fick mitt hår uppsatt av Frida på "Forma". Det blev jättefint! Blommorna köpte vi på Enströms blommor och de blev också jättebra.
Vi fotade oss innan vigseln på Ateljé Grodan och åkte sedan med andan i halsen till Gammelstad där vi vigdes av Hans Johansson. En jättegullig präst som verkligen var bra, det tyckte till och med min inte särskilt kyrkliga man.
Efteråt blev vi gratulerade på kyrktrappan av släkt och vänner och därefter åkte vi alla i egna bilar till Melderstein för att ha fest.
Vi hade dock inte påtalat för någon att dekorera bilen, så det var lite trist att vi missade det. Svärfar hade knutit burkar därbak, men bara i kapsylerna så de lossnade efter ett tag och jag hann faktiskt aldrig se dem, bara höra dem.
På Melderstein passade vi på att fota lite extra bilder ute när vi kom fram eftersom det hade ösregnat fram till att vi var helt klara hos fotografen och var tvugna att åka till kyrkan.
EFter det blev det brudskål på gårdsplanen framför huset och vi hade chokladdoppade jordgubbar till skålen som "mingelmat". Vi hade tagit till ganska rejält med tid och det var jättebra. Vigseln började 14 och middagen 16.45. Det var alldeles lagom med tanke på tiden det tog att åka till festlokalen.
Vi var totalt 57 vuxna och tolv barn i olika åldrar på bröllopet. Det var alldeles perfekt. Vi hade bjudit fler men ganska många kunde inte komma tyvärr. Men vi var inte ledsna för det med tanke på att vi inte ens hann prata med alla de 55 vuxna gäster som var där.
Till middag åt vi trerätters:
förrätt: kavring med färska räkor och skagenröra
varmrätt: renstek med rotfrukter och rödvinsreduktion.
efterätt: bröllopstårta (som vi beställde på BO:s).
Till maten serverade vi vin som vi fått förslag på från systemet. Vitt till förrätten, rött till varmrätten och sedan cognac eller hjortronlikör till tårtan.
Vi hade bordsplacering och hade satt alla barnen vid ett barnbord där de fick en egen barnmeny. Ungarna åt på 20 minuter ungefär och sen stack de ut och lekte medan vi vuxna åt middag. Vi lejde min 12 åriga dotter och hennes kompis att underhålla och ta hand om de mindre barnen under kvällen och gav dem 250kr var i lön för det och de skötte det hela galant. Barnen var jätteglada och hade roligt hela kvällen. Vi hade också fixat små presentpåsar till dem med deras namn på som var anpassat efter ålder så att de fick både en lite leksak och lite godis i påsarna. Det gick på ca 30-40kr per barn, oh var väldigt uppskattat. Uppe på övervåningen fanns TV och video och vi hade tagit med tecknade filmer så barnen varvade att leka ute med att titta på film inne. Det funkade hur bra som helst.
Under tiden åt vi middag och under middagen blev det lite roliga upptåg och grejer. Det var väldigt kul för både oss och gäster!
Efter middagen och lite bensträckare så körde vi igång dansen med bröllops"valsen" som var "lovestory" sjungen av Shirley Bassey direkt från skiva. Visserligen inte i tretakt, men det gick utmärkt att "valsa" i fyrtakt också Vi ville hellre ha en låt som vi verkligen tyckte om, än att det skulle vara specifikt en vals.
Efter det var det disco där vi blandade musik vi gillade ur olika epoker. Frank Sinatra klassiker, blandades med åttiotalspop och tyngre tongångar.
Vi hade också hyrt Karaoke-anläggning från Hagströms musikaffär (tror jag det heter) och det var väldigt uppskattat. Gäster och brudpar turades om att sjunga om vartannat och alla hade jättekul.
Vi hade också betalbar efter middagen där vi sålde alkoholhaltiga drycker till självkostnadspris. Funkade skitbra.
Mot nattkröken hade vi varmkorv som nattmat innan jag och min man smet iväg till en närbelägen stuga för bröllopsnatt. Jag hörde att festen fortsatte till strax före fyra för de som var kvar.
Det var ganska många gäster som sov över och alla rummen blev fulla.
Det vi glömde och som vi önskar att vi hade gjort var att kasta brudbukett/strumpeband. Det glömde vi helt bort, men det är inte hela världen.
Sedan ångar vi också att vi åkte tillbaka dagen efter för att äta frukost på herrgården med de gäster som var kvar, eftersom vi då hamnade mitt i allt det praktiska med att plocka undan och ta reda på saker och fixa betalningar och dylikt. Det hade vi gärna sluppit och istället sovit ut. Nu sov vi bara en fem timmar och var helt utmattade dagen efter. Dessutom hade vi glömt att fixa barnvakt till våra barn så det blev extra tungt dagen efter. Så är det något jag vill råda till så är det att åka bort och sova borta på bröllopsnatten och verkligen njuta av att vara man och fru. Vardagen hinner man med snabbt nog ändå.
Det vi tycker var bäst var att vi lejde bort så mycket ansvar till andra som hjälpte till och såg till att festen blev riktigt lyckad. Vi lade hellre pengar på att hyra karoke än en hyrbil t.e.x och det kändes som ett bra val. Att vi hade planerat ordentligt för barnen också var vi också väldigt nöjda med eftersom det i sin tur gjorde att både barn och föräldrar hade roligt.
Jag är jättenöjd med bröllopet och hade inte velat ha det på något annat sätt!
Tack, Davina, det låter som ni fick en alldeles underbar dag!
Det där med dagen efter är något att fundera över... Vi ska ju ha aktiviteter med våra gäster även då... Hmmm...
Davina: Grattis! Skoj att du haft en sådan bra dag! Roligt att du rekommenderar Melderstein. Vi ska ha vår bröllopsfest där nästa fredag.
Hej!
Här har ni mig, gifter oss 7 juli i Piteå!
Just nu har vi fullt upp med flytt och så, men ni hör mer av mig om ett par veckor!!!
Hej!
Vi gifter oss i Piteå i januari 2007!
Just nu är vi fullt uppe i bröllopstårtefunderingar. Vi har två kandidater kvar: Kvartersbageriet och Ekbergs. Någon här som har köpt tårtan från någon av dessa två och isåfall.. hur funkade det..?