• elora

Sept-06 by Nonika # 2

Ny trådstart för oss tjejer som håller hus med Nonika mfl :D

• Svar på tråden Sept-06 by Nonika # 2
  • Nonika

en engelsktalande Gäst menar jag ju...*trött*

• Bordeaux

I dag fick vi barnvakt, så vi fick ta en tripp till åland och köpa dricka.

oj vad jobbigt det var. först 2 timmar till grisslehamn, och så missade vi båten dessutom , med sekunder. skit...

så vi fick vänta i 3 timmar till nästa båt kom.

äntligen hemma igen
    2500 kronor fattigare
    ska väl tillägga att det blev mer är dricka

m

• elora

Halloj!!! Rätt aktiva här ändå tycker jag ;)

IdaM: Hm det gör nog inget att ni tar en sväng med vagnen och blir fotade (t ex i vagnen!) för gästerna är ju liksom införstådda med att mingla först tills ni kommer! Men max en timme borta, sen blir det för långtråkigt (kände jag på kompisens bröllop...)

lindamarias: Jaa vilken toppenidé du fick av evkasu med morgongåvan? Eftersom de första ringarna vi köpte är så fina och den f.d vigselringen gick ju på en tusenlapp (jaa vi är dyra i drift haha) blir det nog den jag "får" i morgongåva eftersom den redan finns o jag gillar den så mycket.

evkasu: vilka härliga idéer du har! Jag är lite osäker på om en väninna tänkte fixa en slags gästbok åt oss, får nästan fråga igen för man vill ju annars ha något. Här är tips på en kärleksbok istället ;) www.karleksforklaring.se/omboken.htm
    Va skoj att du får så mycket gjort med klänning, dukar och annat sy-arbete! >Bra jobbat!

Vackra: Ja det är något magiskt när killarna klär upp sig så! Jag nästan fick dåndimpen första gången Petter provade en bonjour i butiken, sedan när han provade fracken tappade jag andan med...ooooh så fin!!! Så jag förstår att du har lite att drömma om :D

Förresten såpbubblor, det finns flaskor i vitt att köpa via Calligraphen, 24 stycken färdiga att blåsa! kostar en del men kanske en kul grej? www.romance.se/index.aspx&Lang=sweden&PId=686662

Jag fick annars tipset på Zoo att köpa vita solrosfrön för de är ju inte farliga för fåglar och faktiskt så pass stora så de borde vara enkla att få ur klänningen? ;) Kanske växer ett och annat på en sen haha!

Nonika: Hehe det var ju lite taskigt att de inte lyckades sänka brudgummen, det blir väl betyg G(odkänt) som högst hehe...Du får väl supa ner honom annars haha! Synd ni bor lite långt borta! Skoj att klänningen blev så fin med allt det läckra under! Jämförde mina nya trosor med klänningen och de är i samma färg och allt, lite lurigt med nyanser när det gäller crémefärgat.

Och ringarna har jag ju svarat på, det ska inte vara svårt att ändra men det kostar ju några hundra. Sist men inte minst (fastän du blivit mindre!) Grattis till viktminskningen som ni kämpar med! :D
    Själv skiter jag i allt sånt men hoppas att jag inte blir så fluffig då jag lär ha ägglossning strax innan (surt).

Ell: Åå va spännande och roligt med broderns bröllop i antågande! Ja då lär du få lite att jämföra med för det gjorde givetvis jag på kompisens bröllop i maj. Nu känner jag nog att det går som det går, bara man försöker slappna av och njuta medan tid är då kvällen går så fort!
    Ell, jag ska oxå göra små festhäften till de större barnen att pyssla i. Hoppas de gillar det.

Bordeaux: Finns inget bättre än att kunna göra sina spritinköp till lägre priser!!! Trist med båtmissen, kanske fick ni lite extratid att mysa med varandra? ;)

SJÄLV är det lugnt, snackade med smeden och har gjort min beställning. Ringarna görs i mellanstorlek jämfört med vad jag hade på de andra ringarna. Tror det kommer passa bra och det var bättre med för liten storlek då det gick lättare att ändra till större. Har lagt in gravyr som Petter inte vet om, hoppas han gillar det. "Sempre Insieme" vilket betyder Alltid tillsammans på italienska. Det skrev vi ofta i våra sms när vi var så nykära ;) och fortfarande är...hihi...

Kan bara hålla med Ell, tycker tiden bara rinner iväg och stressar upp en! Känns som massor att göra men man sitter bara på BT och "surrar" haha...nu är det definitivt dags att sova! :D

• Nonikas blivande man

2006-07-30 Svensexa!
    Kvart över åtta i torsdags morse blev man väckt av grabbarna med öl och Minto (BLÄ!!!)! Sedan fick jag (mycket yrvaken) dra på mig en knallgul overall, en alldeles för liten flytväst, brasilienhatt och ögonbindel.

Därefter blev det en bilfärd genom många rondeller med många varv så att jag skulle tappa orienteringen - De lyckades kan jag säga! Jag hade ingen aning om vart vi var på väg. Det blev en skumpig färd som slutade vid Magsjöns vackra badplats. Väl där togs ögonbindeln av och min käre svåger Daniel plockade fram två dykutrustningar. Han är dykinstruktör, så jag kände mig trygg även om det kändes otroligt spännande. Vädret var det bästa man kan tänka sig med sol från en klarblå himmel. Min kusin Martin simmade ut och placerade tre öl på botten som jag sedan skulle söka reda på. Oj vilken häftig upplevelse det var!!! Magsjön är ju känd som en bra dyksjö eftersom sikten är så god. Med Daniels hjälp hittade jag EN av ölen, så de andra två får väl någon annan lycklig dykare finna vid ett senare tillfälle Måste erkänna att det blev lite läskigt när vi kom ner djupare, eftersom vattnet helt plötsligt blev så kallt. På grund av att min andhämtning blev lite ansträngd nere i det kalla vattnet, var jag tvungen att gå upp till ytan två gånger. Vi såg många småabborrar och Daniel tog bilder med sin undervattenskamera. Detta var definitivt inte sista gången jag dök - måste bara göra om det!!!

Därefter for vi längs 55:an till världsmetropolen Katrineholm, där jag blev placerad utanför systembolaget, iförd min käcka dress, med min mormors gamla gitarr för att dra in lite pengar till öl. Grabbarna stack iväg efter en liten stund, så jag fick stå alldeles alena och framföra mina visor. Efter ca. en kvart hade jag fått ihop nästan 140:- (!!!) och knallade in för lite ölinköp. Jag plockade på mig några stycken och klev fram till kassan där en sur kärring vägrade betjäna mig eftersom jag inte hade något leg! Jaha, tänkte jag och gick ut för att dra några låtar till. Men det skulle jag inte gjort! En (lite skamsen) yngre tjej från personalen kom ut och sa till mig att jag tyvärr inte fick stå där ute och tigga pengar till öl. Det var order från chefen, även om hon tyckte att jag spelade och sjöng både bra och vackert Så jag tog min gitarr och letade reda på grabbarna som satt på en terassresturang vid stora torget. Där fick jag i alla fall köpa en öl av mina surt förvärvade pengar och blev bjuden på skadjursgratäng med färskpotatis till.

Efter den goda lunchen blev det dags att sätta oss i bilarna igen. Färden gick till Valla strax norr om Katrineholm, där vi snurrade omkring bland en massa villor innan vi kom fram till en gocartbana. Först fick vi "känna" på bilarna ute på banan i ca 15 min innan vi blev uppdelade i 2 heat. Den som sedan hade sämst varvtid fick starta i "Pole-position" i finalen... och det var ju jag förstås Ingenting gick att göra åt Ulf, som var i en klass för sig, men jag lyckades i alla fall hålla både svåger och kusin bakom mig.

När vi sedan "pojklyckliga" satte oss i bilarna igen, gick färden till mina kusiners sommarstuga utanför Flen. Den ligger otroligt vackert på en ö i sjön Valdemaren med ett trädäck som sträcker sig ut en bit i sjön. Vi åkte alla badring efter kusinernas snabba båt, badade, drack öl och hade rent ut sagt skitkul Sedan blev det förrätt med sill och Jägermeister. Därefer grillade vi och hade trevligt långt in på småtimmarna.

Ett stort TACK till alla (Budda, Martin, Thomas, Daniel, Ulf och Jocke) som gjorde min svensexa till ett minne för livet! Vi tycker samtliga grabbar synd om de som, av olika anledningar, inte kunde vara med.

Många glada kramar/Pelle

• Bordeaux

Nu har vi varit ute vid häringeslott och tagit kort:)
    såååå vackert

där ska vi fotograferas till bröllopet

monica

• elora

PELLE!
    Vilken trevlig svensexa fast jag hörde att du var Last man standing, liten miss där va? *fniss*
    Nonika vet nog vad hon ska göra med dig hehe.

Bordeaux: Ååå va skoj att ni valt fotoplats. Vi lär ta de flesta utanför kyrkan för att ungarna ska ha ork att vara med. Sedan åker vi nog själva iväg en stund efter bröllopet och fotas utan barn. Min väninna ska vara med från tidig morgon till sena natten hoppas jag...Hon är så duktig. :D

• Vackra

Nonika- Det är ju så himla härligt när man märker att det bara är färre och färre dagar tills den stora dagen man planerat och tänkt så mycket på hela tiden!!! 5 veckor... ja du! Och nu när jag skrivit detta inlägget så är det MINDRE än 5 veckor! ;) Blir lite avundsjuk på dig! :P För mig är det 2 månader kvar! Känns sjukt långt bort men samtidigt så kommer det ju att gå supersnabbt eftersom sommaren är här och så fixar man ju med det sista detaljerna hela tiden! :D

Bordeaux- jobbigt att missa båten! Tur att det fanns flera samma dag då iaf! Hade varit surt om det var den sista båten för dagen.. Ska se till att kolla upp så att det går fler båtar till tyskland efter tiden vi TÄNKT åka ner.. ifall man skulle missa! :P

Elora- Tack för länken.. Och tipset med solrosfrön tyckte jag väldigt mycket om! Det passar faktiskt lite mer oss.. lite mer "jordnära" så att säga. :)

Nu så har vi iaf fixat det sista med inbjudningskorten, så imorgon skickar vi dom!! :D Ska bli så kul.. är lite nervös, på ett bra sätt.. eftersom det är ju då alla får reda på den stora nyheten! :)
    Ringde och pratade med en av mina bästa vänner igår, som jag inte pratat med på typ hur länge som helst. han är som min bror nästan. Och han blev så himla glad av att höra mig igen! Och när jag berättade att jag skulle gifta mig blev han helt till sig! Han var såå (!) glad för min skull, och att han verkligen var ärad å hedrat av att blivit bjuden till mitt bröllop!! Det var så roligt att få en sån reaktion från en som man tycker om så himla mycket!!! :D Kul!

Jafg är så glad att BT finns här, då min m2b jobbar natt typ jämt och sen bara kommer hem och sover på dagarna! Snacka om tråkigt! Och eftersom jag är sjukskriven nu så kan inte jag göra nåt direkt. Varken jobba eller hitta på nåt ute! :( Segt! Eller jo, föressten, jag kan ju se på när han sover och snarkar :P.. (inte så kul kanske) Speciellt inte när man hela tiden vill prata och planera allt möjligt! Jag verkligen ÄLSKAR att planera och fixa å få saker gjorda! Så roligt! Funderar på att bli en sån där, vad heter det.. jo! Bröllopsfixare av nåt slag.. Känns som om jag kollat upp allt möjligt somm har med ordet Bröllop att göra! Hahaha :D

Nej nu ska jag fixa lite med gästlistan så det inte ser så "grojsigt" ut! Tchau

• IdaM

Jag är allt lite förvånad. I fredags var jag och min m2b och provade ut kläder till honom. Han är bara någon cm längre än mig och jag trodde att han bara skulle se ännu kortare ut i frockcoat och längre ut i vanlig frack... men ack så fel man kunde ha. Han var den stiligaste jag någonsin sett i en frockcoat!!! Så otroligt fin var han och i frack såg han bara jättekonstig ut.. tur att han provade bägge!

Jag och tärnorna var i kyrkan och tränade igår... skönt! Nu vet de hur de ska gå och jag vet vart jag ska stå. Min m2b är och flyger i Danmark så vi får träna lite senare.. det är så dumt när han måste jobba/flyga hela tiden. Men nästa helg ska vi flytta till Umeå så då blir det fullt upp vill jag lova. Plus att vi ska hinna med en träff med fotografen och Pastorn.
    Vad glömmer jag i allt detta surr, är så rädd att jag på bröllopsdagen upptäcker att jag glömt något?

Ha en mycket trevlig vecka alla september-brudar!!

• elora

Hej hej alla brudar!
    Sitter här lite smått irriterad (inte bra...) och besviken på min släkt. Har ju skickat inbjudningar tidigt med tanke på att de bor över 120 mil härifrån. Men tror ni de svarar i tid? Av 6 mostrar/morbröder väntar jag fortfarande på svar från 2 st. Idag ringde mostern och hon gjorde mig rejält besviken. Först var de sååå glada och villiga att komma. Men sen vet jag inte vad som gick snett för nu ringde hon och meddelade att nehepp de kan inte komma, det passade inte och dessutom var hon inte på min kusins bröllop. MIN KUSINS? Va f-n rent ut sagt, har hennes bröllop med mitt att göra? Och det sa jag till henne (minus svordomar) att man kan inte jämföra så där. Dessutom är ju min moster gudmor åt mig. Väldigt trist.

Nu är vi uppe i 88 potentiella gäster vilket vi räknade på det skulle hamna på. Nu beställer vi mat för 100 gäster då det tillkommer lite barn med. Kanske 110 för säkerhets skull? lite lurigt med mat är det ju.

Har hamnat i grubbel över sminket oxå. Aldrig har det känts så omständigt som nu, jag stressar upp mig och tycker jag inte har tid på mig men det har jag ju egentligen. Fick lite råd av väninnan som just gift sig och varit på smink-kurs. Jösses det var krämer och concealers hit och dit + att man som glasögonbärare ska ju dra på lite extra dessutom. Pust! Jag tror jag ställer in allt :D

Mitt i allt ihop går skrivaren och ger upp. Plus vanliga bärbara telefonen så jag fick dra och köpa ny idag för vi hittade ingen annan. 1000 spänn tjohooo...*fladder fladder*

Vackra: Håller med dig att BT är väldigt bra för man hittar ju tips lite varstans. Lite kul att läsa olika inlägg med om t ex bröllop som är ens raka motsats.
    Förstår att det är jättetrist när din m2b jobbar natt och du själv är mer aktiv på dagarna. Det är inte det lättaste direkt. Tur att datorn finns hehe...på gott o ont.

IdaM: Har sett min svåger i frockcoat och han är då inte lång, men sååå stilig han var ;) Så visst är det som att få en helt ny karl framför sig när de klär upp sig! Min har provat både bonjour och frack men vi valde fracken e-som den ju är gratis då det var min mammas sambos frack ;) Imorgon åker den på kemtvätt! Hoppas röklukten går ur bara.

Min stora fasa på bröllopsdagen är att tappa greppet totalt, att inte sansa sig och njuta av dagen. Att det kommer oönskade gäster kyrkan för dit är ju alla "välkomna" vare sig man vill eller inte. Eller att barnen börjar leva f-n i kyrkan *pust* Min yngsta sitter ju inte still direkt...och med ett humör utan dess like (panik!)

Tror jag får köpa lite tabletter hehe...:D God natt!

• evkasu

Hej flickor - och Pelle!

Pelle - det låter ju som om du hade en kanon-svensexa, roligt att läsa!

elora - förstår att det känns trist med din gudmor men försök att tänka att det är hennes förlust, om det inte är viktigare för henne så kan det väl vara lika gärna?Under dagen kommer du säkert ändå inte hinna sakna henne där. Som sagt, vad har kusinens bröllop med ditt att göra?
    Kärleksboken var en himla söt idé, den skulle D älska att få. Får gå och kolla om de har den inne på NK eller Stockhome senare i veckan.

Bordeaux - bra att ni handlat sprit, jag är uppvuxen en mil från Grisslehamn så mamma och jag var där på loppis i lördags. Har åkt Eckerölinjen många många gånger i mitt liv men nu är det några år sedan, kanske är dags snart igen, är ju en lagom dagsutflykt. Och Grisslehamn är också fint sommartid.

Vackra - idag börjar era inbjudningskort landa i folks brevlådor då? Spännande?

Nu börjar det kännas stort, häftigt och roligt! Känner också nu att allt med festen och middagen kommer ordna sig, på ett eller annat sätt, lugnet börjar infinna sig (men nervositeten för själv vigseln blir desto större?. )

Har lite problem att hitta tärnklänningar, jag vill att de ska ha mörkröda men det är hopplöst att hitta snygga festklänningar i rött nu i affärerna. Det är bara rea på alla rosa och blå sommarklänningar överallt och det nya som börjar komma in är svart svart svart. Suck. Funderar på om grå klänningar kan vara lättare att hitta, D:s kostym är grå så det är inte helt fel ändå, och sedan mörkröda sjalar. Får olla runt i affärerna lite till tror jag.

Har fixat med serveringspersonal och cateringfirman verkar riktigt proffsig nu när vi väl fått tag på dem. Ska lägga fram vårt vigselförslag för förrättaren denna vecka, och åker upp till Dalarna för att träffa fotografen i helgen.

Ha det så länge!

Svar på tråden Sept-06 by Nonika # 2