Vår hund älskar broccoli :-?
Ni som har hund, äter er hund något udda? Berätta!
Vår hund tigger broccoli och banan, päron och ananas. Märligt att han gillar det. Annat bryr han sig inte så mycket om.
Ni som har hund, äter er hund något udda? Berätta!
Vår hund tigger broccoli och banan, päron och ananas. Märligt att han gillar det. Annat bryr han sig inte så mycket om.
Hrm... vår katt gillar kokt brocolli, haricots verts, færsk paprika... :D
Hur är det med russin och katter. Vi har en katt som äter sultanrussin.
min härliga grand danois är inte tokig i nått men ger man henne något så kan hon ligga och tugga på denna låt oss säga gurkbit i en timma bara för att hon har fått den av oss, hon gillar den inte men äta den det ska hon *skrattar*. all typ av sprit måste förövrigt vara i skåpen högst upp annars är jag rädd för att jag måste skicka henne till farbror doktorn, skulle hon få chansen så skulle hon inte tveka. vin, öl, snaps på midsommar osv..att tillägga är att hon tar saker från bordet utan problem tackvare sin höjd...=/ haha...tokhund.
Åh, en grand danois! De är så vackra, har alltid velat ha en, har dock för lite plats :).
Instämmer med Jecka. :)
Inte min hund, men min ena katt är lite speciell. Hon älskar avocado och broccoli - hon blir helt tokig när vi äter broccoli till middag
Man får se upp både med hundar och med katter så att man inte skämmer bort dem för mycket - det blir inte bra varken för djuret eller för ägaren! Ett par bekantas vän hade ett par katter som var så bortskämda att de endast åt hummer och krabba ! På samma sätt vet jag en hund som endast äter fläskfile skuren i små bitar - som tur är är det en mycket liten hund, annars hade det väl blivit hemskt dyrt för ägaren. Jag vet folk som ger hundar en massa leverpastej - hundarna gillar det men det är väldigt fet mat och inte alls bra för hundarna i några större mängder.
Vad det gäller hundar som äter ovanliga saker så vet jag en hund som är mycket förtjust i havregrynsgröt och det är väl inte så vanligt ?
JeckaH, Sisterofthenight, vad det gäller Grand Danois så visst är det en ståtlig hundras. Men tänk på att den blir stor som en kalv och fodrar MASSOR av motion för att må bra. Bor ni på landet är det nog inget dumt val men i stan så är det väl frågan om man verkligen klarar av att ge en sådan hund den motion och rörelse som den behöver. Sedan vill det till att verkligen uppfostra den väl. På en gård en bit härifrån finns en GD - den är jättesnäll men den är ändå en fara för barn för den hoppar upp mot dem, bara för att hälsa i all vänlighet, men p.g.a. sin vikt så slutar det ofta med att den välter barnet baklänges vilket ju dels kan vara livsfarligt om barnet slår huvudet i något, dels kan det ju ge barnet hundskräck. Sett ur barnets ögon är ju en GD en jättestor best.
Maria, Jo, det kräver eftertanke FÖRE att skaffa hund. Håller med! Det är inte aktuellt för min del, men oh vad vackra de är!! :)
Sen det du skriver om faran i att skämma bort djuret med ensidig kost - du har helt rätt även där! Det är ju totalt livsfarligt att katten endast äter krabba! Har läst att fisk egentligen inte är "kattmat2, och att en ren fiskdiet är direkt farlig för katten pga uteblivna vitaminer.
Samma sak med de som tycker att hundmat nog duger åt katten också, "det är ju billigt och bra": Se upp med detta, för katten är beroende av taurin (minnet sviker mig, men jag TROR det var taurin det var frågan om) och detta finns visst inte/enbart bristfälligt i hundmat.
Vill även åter poängtera faran med att servera hund och katt större mängder frukt, med anledning av oxalsyran. Denna kan bilda sammanhopningar i avkastningsorganen, vilket är direkt farligt (och inte så kul för djuret).
Sister of the Night: Instämmer om oxalsyran, vår katt som har haft urinsten får numera specialkost. Veterinären kollade alla möjliga grönsaker för att se hur det ligger till och hon avrådde från det mesta. T.ex. gurka, som iaf jag trodde bara vara vatten, innehåller hög halt oxalsyra och ska undvikas.
maria
jag vet inte vad för erfarenhet du har av en GD men de ska absolut inte motioneras!
de kräver inte mer motion än någon annan ras, för det andra så är GDar supersnälla med barn, det handlar bara om att vänja dem vid barn från början precis som vilken ras som helst. dock ska man inte skaffas denna ras utan att tänka sig för pga att den är ingen gunghäst för barn eller trofe som man kan knata runt med i strasshalsband, dom e starka som få.
och en sak till det går alldels utmärkt att ha GD i stan, de kräver inte mer utrymme än golden, dom är välmedvetan om sin storlek och anpassar sig efter miljön dom lever i. vi har vår lilla skrutt i en lägenhet på 64 kvm.
//Ekan