• Anna32B

    Hur mycket könshår ska man raka?

    Vet att frågan är lustig och att det är upp till var och en men jag är ändå nyfiken. Anledningen att jag frågar är att jag och några vänninor träffades och planerade bröllop i helgen. Vin och bastu och inga hemligheter fanns kvar :) Ämnet "raka könshåret" kom upp och flera hade läst här om hur vanligt det var men ingen visste hur "vanligt" det var. Så min fråga är egentligen hur mycket rakar du/frisyr?

    För att svara på min egen fråga - Vår bastu var varierad från "inget via landningsbana till massor" med "inget" som favorit :)

    Tjejer nu är frågan ställd :)

  • Svar på tråden Hur mycket könshår ska man raka?
  • martinibruden

    CareBear

    Tror du att du haft en annan inställning om inte modet var rakat. Låt oss säga om ca 99% hade lurv.?

    Och vad tycker du om tjejer som jag som får sånna problem av att raka mig. Jag får svamp. Och det är ett helvete. Klart jag ansar mig och så för jag tycker inte heller vildvuxet är fräscht. Men det där att vara helt slät är en plåga för mig.

    Jag blev så ledsen i helgen för jag var på en födelsedagsfest och där var det en kille som direkt klargjorde att orakat och ansat går bort. Slät ska hon vara. Kan tillägga att han använde ordet hora synonymt med tjej.

  • pickolina

    CareBear

    Det beror ju på vilken hårväxt man har.. Jag trimmar ner det hår som jag lämnar kvar till 5-10mm.. Men eftersom jag har spirakt och väldigt glest hår så blir det som lite längre stubb bara och inte någon ryamatta... ;) Men om man har "normalt" lockigt hår och hela "mattan" är 1cm hög/tjock så blir det ju 70-talslurv som du skriver... :D
    När mina strån är 1cm långa så sticker de i princip inte ut alls, de ligger slätt och fint... :)

    Ville bara förtydliga eftersom slutresultatet blir sååå olika på olika personer...

  • pickolina

    martinibruden

    Förstår att du blev ledsen, speciellt som det är en känslig fråga för dig men försök att tänka "att han var/är en idiot!" :(

    Å ofta låter det mer än det är... Killar kan ha en tendens att slänga ur sig sådana saker men när det väl kommer till kritan så brukar det vara OK även om man inte slätrakar varje dag.. Om killen INTE tycker att det är ok så kan han hoppa och fara tycker jag! Å jag har trots allt rakat i över 15år.

    Ett annat tips till dig martinibruden.. Om du inte vill raka med hyvel så skippa det.. Men, jag brukar även när jag skippar hyveln ta hyveln på insidan av läpparna, där det är en annan typ av hud... Där blir jag aldrig irriterad i huden och det blir så slätt och fint. De stråna är annars så fina att det är svårt att komma åt dem med rakapparat eller trimmer + att jag gärna är slät precis där... MEN, köp dig en BRA hyvel och skippa engångshyvlarna som du använder!

  • CareBear

    martinibruden

    När och om rakat slutar att vara "mode" så är jag säker på att jag fortfarande kommer föredra det av fler anledningar.

    Förstår att det är jobbigt för dig att raka dig slät om du får massa utslag men förstår inte riktigt vad jag ska tycka om det. Klart det är ju bättre med ansatt än om man inte gör nåt alls även om jag ju i alla fall föredrar det rakat där man lägger tungan så att säga......= )

    Killen på festen var en idiot så ignorerar vad han tycker. Och även om jag gillar/föredrar rakat så finns det ju givetvis de män som gillar båda ansatt och "lurv".

  • pickolina

    CareBear

    Lite nyfiken, vad anser du vara ansat och vad anser du vara rakat??? Förstått genom de olika trådarna om ämnet att det är väldigt olika vad de begreppen innebär för olika personer. Skulle vara kul att höra din åsikt?! :)

    Tex, om man sparar en sträng/trekant med kort hår + och tar bort resten med tex en hårtrimmer, dvs det blir inte slätrakat som med hyvel men inte långt ifrån.. Å sedan hyvelrakat på insidan av "läpparna"... Skulle du kalla det rakat eller ansat och hur ser du på det, skulle det vara OK om din tjej gjorde så (hypotetiskt)???

    *nyfiken*

  • pickolina

    martinibruden

    Lite tips till dig OM du skulle vilja raka någon gång. Använd INTE engångshyvel, använd tex Gillette Mach3/Mach3 Turbo för män, då den är bättre blad på.. Den för kvinnor är för klumpig för intimrakning. Viktigt att hyveln är ren. Använd rakgel för känslig hy.. Gör rent med alsolsprit efteråt, undvik de "intimaste" delarna eftersom alsolsprit är uttorkande. Gör det på kvällen när du inte ska ut och fara, så du inte skaver med kläderna på den nyrakade huden. Sov utan trosor för att lufta.... Om du känner dig öm och det känns som du håller på att få svamp, smörj in dig med vitt vaselin.

    Dessa är bra tips och knep för att undvika hudirritation och problem med svamp osv... Fungerar kanonbra för mig i alla fall!

    OBS! Detta är alltså tips OM du skulle vilja raka. Vill du inte raka så ska du absolut INTE göra det för någon annans skull!!!

  • Kall stjärna

    Jag undrar som Pickolina och Addicted, vad anser ni vara rakat eller inte? Bortsett från helrakat förstås.

    Jag blev väldigt sårad när en kille sa till mig att jag var hårig när jag hade ca 1 cm långt hår uppepå eller vad man ska säga och sedan helt bortklippt runt musöppningen och lite uppåt. Men triangeln var naturlig form, bara nedklippt som sagt.

    Jag tycker inte att det är äckligt eller hårigt men det tyckte tydligen han. Fruktansvärt sårande och är det verkligen äckligt att ha det så eller är det han som är puckad?

    Självklart fattar jag att man ska ha det som man vill, men jag vill inte heller få en sån kommentar igen.

  • Jennie med ie

    Jag rakar oftast inte alls, möjligen lite i bikinilinjen på sommaren. Friserar lite lätt bara, utan rakning ... Så varken helt vildvuxet eller kalhygge.

  • bröstkaramellen

    Pickolina:
    * Vilken trimmer rekommenderar du? Blir det vasst stubb som vid rakning eller mjukare? Använder du den överallt eller använder du hyveln "down-there"?
    * Vad är alsolsprit? (Har bara desivon här hemma och det var ju inte detsamma precis).

    Till alla:
    * Har ni något tips för att undvika hårstrån som växer inåt. Blir ju tyvärr stora plitor av det som varar under lång tid (ibland flera veckor tills hårstrået behagar växa upp). Inte kul

  • pickolina

    bröstkaramellen

    Jag använder Philips dyraste hårtrimmer, ej skäggtrimmer alltså utan hårtrimmer. Det är de absolut bästa. Jag har haft den i många, många år och den har gått i golvet ett antal gånger men den går som tåget fortfarande... Man tjänar på att lägga lite extra när man köper den. De billiga är kända för att slita i håret samt gå sönder ganska snart.

    Stubben blir lite mjukare, tycker jag.. Jag lider dock inte av stubb. Är dels kanske inte så kräsen + att jag har väldigt mjuk å fin hårväxt... Jag trimmar alltid det jag lämnar kvar, en trekant eller sträng. OM jag nu lämnar något kvar.. (Periodvis är jag helrakad) Bikinilinjen + "down there" antingen trimmar jag så det blir ngn millimeter bara, eller så använder jag rakapparat eller hyvel. Beroende på humör och om huden behöver vila osv... Jag anv dock nästan alltid hyvel på insidan av "läpparna". Där blir inte huden irriterad + att stråna är så fina att de är svåra att komma åt på annat sätt.

    Alsolsprit köper man på apoteket. Alsollösning och desivon är typ samma sak men svagare. Går säkert alldeles utmärkt att använda det med. Bättre än ingenting i alla fall.

    Gällande inåtväxta strån så har jag haft jätte problem med det tidigare men inte så mkt längre... Jag låter som sagt huden vila från hyveln ibland och det hjälper + att jag försöker hålla koll. Man ser direkt om ett hår inte kommer ut och då tar man och pillar med en pincett så hinner det aldrig bli en inflammation.. :)

Svar på tråden Hur mycket könshår ska man raka?