• Anna32B

Hur mycket könshår ska man raka?

Vet att frågan är lustig och att det är upp till var och en men jag är ändå nyfiken. Anledningen att jag frågar är att jag och några vänninor träffades och planerade bröllop i helgen. Vin och bastu och inga hemligheter fanns kvar :) Ämnet "raka könshåret" kom upp och flera hade läst här om hur vanligt det var men ingen visste hur "vanligt" det var. Så min fråga är egentligen hur mycket rakar du/frisyr?

För att svara på min egen fråga - Vår bastu var varierad från "inget via landningsbana till massor" med "inget" som favorit :)

Tjejer nu är frågan ställd :)

• Svar på tråden Hur mycket könshår ska man raka?
  • rebecca81

Pickolina; jag frågade bara om de la ner samma möda på sin ansning/rakning. Tydligen tycker CareBear att de gör det, och då har jag inget problem med det!

• pickolina

rebecca81

Oki... :D
    Jag förstår din tanke och självklart ska det vara en jämnställd fråga! Annars är det ju helt galet. Jag tror dock att det oftast är ganska jämnställt idag. De som har krav på att deras partner ska vara rakade är oftast de som rakar sig själva.

• CareBear

Rebecka81

Att jag inte rakar mig på benen har väl mer med att göra att varken jag eller min fru tycker rakade ben på män är så snyggt snarare än att jag inte har lust att lägga den tiden.

Visst lägger jag väl en hel del tid på att raka ansikte, "down stairs" och trimma mig under armarrna och på benen.
    Men visst tidmässigt (vem räknar?) så lägger säkert min fru mer tid på att raka sig eftersom hennes hår växer snabbare än mitt. För mig räcker det ju med att trimma ner håret under armarna och på benen kanske varannan vecka medans hon kanske rakar sig på benen och under armar 3-4 ggr i veckan. Detta är väl ändå inget konstigt eller? Eller ska hon kanske lägga lika mycket tid på att meka med våra bilar som jag gör för att det ska bli mer "jämställt".......?

Tror inte det är varken ovanligt eller konstigt att tjejer rakar ben/armar (och även intimt) några ggr i veckan. Jah har inget emot att nån väljer att INTE göra det. Jag tycker varken det är snyggt eller sexigt med "håriga" tjejer men smaken är väl som baken och jag måste väl få ha en åsikt.

Pickolina skriver ju en hel del smarta saker. Tex att de som gillar att vara "håriga" oftast blir ihop med en likasinnad och de som gillar rakat kanske är ihop med nån som också gillar det.
    Jag tror också att de som själva rakar sig pga av att de upplever det som sexigare/snyggare och kanske fräschare också vill att deras partner är rakad.

• rebecca81

Hehe, jag har inte mycket mer att tillföra denna sak. Men jag vill VERKLIGEN motsätta mig att kvinnans utseende skulle tillhöra hushållsarbetet att fixa med, precis som att mecka med en bil.

Lycka till med er kroppsbehåring alla!

• pickolina

Det var nog inte riktigt menat så?! Poängen var väl mera den att ett förhållande inte behöver vara icke jämnställt bara för att ena parten kanske lägger 10min på rakning och den andra 15min, eller att den ena lagar maten och den andra lagar bilen osv... Det var nog inte för att jämföra dessa sysslor med varandra utan för att påpeka att jämnställdhet inte innebär att man delar EXAKT lika på allt ansvar, alla sysslor... Dvs om CB lägger ner några minuter mindre på rakning per vecka än hans partner så betyder ju inte det att det inte är jämnställt ändå liksom.

• CareBear

Huvudet på spiken Pickolina!

• addicted

En fraga till er som tycker att orakat ar ackligt; vad menar ni med orakat? Vildvuxet 4 cm langt har eller vad?

Ar det okej att klippa ned haret kort till ca 1 cm och annu lite kortare runt sjalva musen men behalla formen av triangeln?

Eller maste man vara helrakad for att inte vara "acklig"?

Jag gor mig inte lustig om nagon tror det utan jag vill verkligen veta vad som anses vara "inte ackligt" nar det galler frisyrer dar nere.

• pickolina

Jag kan ju bara svara för mig själv.. Jag varierar mig ganska mycket men när jag rakar/ansar som minst så använder jag en hårtrimmer och trimmar ner håret så det blir någon millimeter, jag lämnar en trekant som jag trimmar till 5-10mm.

Det brukar vara mer än väl godkänt av pojkarna.... :D

Alla har ju olika smak men det viktigaste brukar vara att det är rakat runt själva musen, blygdläpparna. Med tanke på orals*x framförallt..

Detta är ju min åsikt och erfarenhet. Andra säger säkert annorlunda.

När det gäller min partner så vill jag att de ska vara rakade eller trimmade och då inte ha längre hår än några millimeter...

Man behöver absolut inte raka med hyvel varje dag för att alltid vara slät osv..

Jag gjorde det förr men det var ingen höjdare för huden så nu gör jag inte det längre... Så nu är jag mycket nöjdare och killarna är fortfarande lika nöjda... Win-win situation! :D

• pickolina

Fråga 1 - Svar: JA

Fråga 2 - Svar: JA

Fråga 3 - Svar: NEJ

*LOL* :D

• CareBear

addicted

Även om jag kanske använt order själv så skulle jag väl kanske inte säga att orakat är "äckligt". Bara att jag kanske inte tycker det är så fräscht eller sexigt.

Min fru brukar oftast raka sig med hyvel
    vid och runt "läpparna" och lämna en liten sträng på kanske 6-7 cm ovanför. Det är helt ok för mig. Ska väl kanske tilläggas att strängen kanske är 3-4 mm tjock och inte spec vildvuxen. Hår på runt 1 cm och mer i tjocklek skulle jag benämna som 70-talslurv.......= )

Svar på tråden Hur mycket könshår ska man raka?