• eyescream

Inför BEACH 2006 (South Beach)

Hejsan!

Våren är här, solen skiner, och energin är på TOPP!
    Därför lägger vi nu även om matvanorna och startar med en snabbrensning av allt socker som kroppen lagt på reserv under den mörka vintern.

South Beach 2006, vilka är med?

Dag 1.
    F: Kaffe m mjölk, en omelett och lite ost.

• Svar på tråden Inför BEACH 2006 (South Beach)
  • tarz

en fråga:

har aldrig ätit ricotta och är lite sugen på att pröva det. spelar det ngn roll vilken man köper? Har bara hittat en på konsum vars fetthalt var 12 eller 16% (kommer inte riktigt ihåg vilket), är det för mkt? Vad äter ni till, dvs smaksätter den med eller äter ni den naturell?

• Blivande Fru Stålhandske

Tarz- min fråga var egentligen inte så mycket om frukten, utan om jag har förstått fas 2 rätt så ska man införa två portioner kolhydrater varje dag i kosten, i form av t.ex råris, fullkornsbröd, gryn, etc.
    Frågan var om man kunde skippa detta, och istället bara införa frukten en gång om dagen? Jag är verkligen inte sugen på kolhydrater i annan form än just frukt, och dessutom är inte mitt sötsug helt borta än.

Eller förstör det hela dieten om man anpassar den såhär?

Dessutom, Tarz, om ricottan:

12 procentig ricotta duger fint, det finns nog inte mycket magrare i sverige tror jag.

jag brukar blanda det med vaniljessens, sötningsmedel och lite kakao. det blir mumsigt!

Men det finns många andra sätt att äta ricotta, här finns några:

www.mizfrogspad.com/Diet/Recipes/Ph1_Desserts.htm

Här var det inge liv!

Här är dagens:

F: Äggröra, bacon
    mellis: gurkstavar m. hummus
    mellis: skrattande kon-ost
    middag: aubergine lasagne
    dessert: ricotta
    kvällssnacks: rostade kikärtor

• tarz

Blivande fru stålhandske:

Läste visst lite fort och missuppfattade det hela:) Vet faktiskt inte hur det är med att skippa allt utom frukten. Kanske någon av de erfarna SB:arna kan svara på det..
    Tack för ricotta recepten, ska nog pröva nåt av dem imorn kväll!

• tarz

Middagen blev kallrökt lax samt en sallad bestående av gurka, paprika, tomater, rödlök, avokado, fetaost samt balsamvinäger.

• thevovvegang

Detta med att skippa alla kolhydrater helt är ju någonting som inte rekommenderas av dietister eftersom risken då är att man ställer in sig på svält tillslut och uppnår ketos (som man efterstävar i Atkinsdieten). Detta innebär att man får en supertrög ämnesomsättning och kommer lägga på sig massor om man "spårar ur" och äter pasta, ris, potatis eller liknande.

Jag har dock väldiga problem med att införa kolhydrater eftersom mitt sötsug kommer tillbaka fort som attan, det känns också som om kolhydraterna är min största svaghet när det gäller att gå upp i vikt så jag tar det otroligt lugnt. I början av fas två kanske jag börjar med en halv frukt om dagen, sen kanske jag provar en vecka med ex lite råris till lunchen tre av sju dagar. Det handlar om att prova sig fram till vilka kolhydrater som man går upp minst av och vilka man får minst sötsug av, dom ska man äta.

I framtiden (fas tre) kommer jag nog bara äta kolhydrater i form av råris, fiberpasta eller grovt bröd till en av måltiderna på dagen (helst lunchen för det är då man är som mest aktiv).

På detta sätt riskerar jag inte att gå in i en svältperiod (förutsatt att jag äter den kalorimängd jag ska ha) men jag får heller inga stora problem med sötsuget.

Detta var en lång utläggning. Fråga gärna mer om du inte förstår mitt svammel =)

Tack thevovvegang för infon! Du har rätt, får nog införa kolhydrater i liten mängd, för jag vill ju inte skada kroppen eller ämnesomsättningen med den här dieten!

Nu är sötsuget nästan lika med noll, och det känns fint!

Här är dagens:

Frukost: Stekt ägg och keso
    Mellis: Grönsakstavar och hummus
    Mellis: skrattande kon kub
    middag: Wokad kyckling och grönsaker
    mellis: rostade kikärter
    mellis: cashewnötter

Hur går det för alla?

Tarz-

Betyg på ricottan?

• thevovvegang

Skulle jag få välja skulle jag köra fas ett jämt. Trivs jättebra då, sötsuget är som bortblåst och jag tycker att det finns jättegod mat att laga. Saknar inte alls kolhydraterna... Men jag får tvinga mig själv att införa kolisarna igen och då kommer sötsuget tillbaka och då är det lätt att trilla dit, vilket jag också har gjort förr.

Men vi får kämpa på!

Svar på tråden Inför BEACH 2006 (South Beach)