• sweet saint

Ni som vill gå ner 10-15 kilo. Forts.

nu kom jag rätt...

• Svar på tråden Ni som vill gå ner 10-15 kilo. Forts.
  • Carma

Jag håller med det där med "Balans". Viktigast är att man mår bra.

Jag har dock stött på 2 olika sätt hur man värderar BMI. Ibland står det att 20-25 är "normalt", ibland 19-24. Vet inte varför. Jag skulle nog hamna på BMI 19 om jag hade gått ner bara 1 kg. Underviktigt?? Knappast. Mera normalviktig smal tycker jag. Så man ska inte stirra sig blind på BMI men man kan ta det som riktlinjer.

• Miafina

JO klart att BMI är inget absolut, utan mer riktlinje...

Innan jag började gå ner i vikt så hade jag ett BMI på 20,2... Men då jag är kurvig, dvs har stora bröst och breda höfter så skulle nog ingen kommit på tanken att kalla mig för smal.... jag hade storlek 36/38 på kläder.. Men pga främst brösten (storlek 75 DD/E) så upplevdes jag inte som "smal"..

Om man jämför det med den av mina vänner som är störst (eftersom jag bara har jättesmala vänner).. hon har ett BMI på 19,6.... Hon är realativt rak i kroppen och ser därför väldigt smal ut. Hon har ju inga delar som "markant sticker ut"...

Så även om hon iofs har mindre i BMI, men inte jättemkt mindre, så ser hon långt mkt smalare ut än vad jag någonsin gjort...
    Hon har 27 i tumbredd på byxor, jag kunde med nöd knö mig i 31 tum.....

(vi hade samma vikt men hon är 3 cm längre)

Hmm vet inte vart jag ville komma egentligen, men tror att jag ville understrycka det ovan sagda om att BMI är riktlinje =)

Och klargöra för mig själv att jag aldrig kommer att se smal ut pga min kroppskonstruktion.. ngt som ibland är lite jobbigt att acceptera, trots att jg älskar mina kurvor =)

Nu var svamlet slut... och jag gör tydligen fortfarande allt för att slippa tentaplugga.. *suck*

• Tillie

Hej allihop!

Har nyligen gett upp alla pulverdieter och satsat på ett 6 månadersmedlemskap i VK. Dock tycker jag att kaloriantalet är väldigt lågt satt jämfört med andra uträkningar jag har på min basalmetabolism= det antal kcal jag bränner bara av att ligga still på soffan en dag.

Enligt vk (utan motion)= 1300 kcal
    Enligt min tidigare uträkning från mitt gym= 1700 kcal

Sedan ska man lägga på ett antal hundra kcal för rörelse och motion under dagen.

Någon som har några tankar kring detta?

• Carma

Enligt GIviktklubb får jag också äta drygt 1300 (utan motion). Jag äter mkt mer än så. Annars får jag gå runt hungrig & det vill jag inte.

Miafina, vad läser du för ngt? Jag har också svårt att koncentrera mig vid läsningen. Datorn är mkt roligare :))

• Miafina

Carma - Sociologi....

Men basalmetabolismen är ju just för att "ligga på soffan"... De flesta av oss rör sig ju en del under dagarna, även om man inte gör ngt speciellt... Så man kan ju lägga på en del för att få ett +- läge.

Men det går ju att äta 1300 och vara mätt, beror ju bara på vilken mat man väljer att äta... Och man kanske inte är sådär proppmätt som man varit tidigare, men kroppen vänjer sig....
    Men om man tror att kolhydrater, och därmed grönsaker inte är bra i för stora mängder så blir det nog svårare.....

Idag har jag gjort schema för dagen men två pass pluggande inlagd, får se till att hålla det idag... börjar bli kris...

Idag är jag nere på min bottennotering också igen *happy happy*

• Millan28

Idag var det vägning, -0,6kg förra veckan vilket är helt OK nu när jag börjar närma mig mitt mål (5 kg kvar nu).

Lite lugnt på träningsfronten än så länge. Pump, innebandy, lite dans och cirkelträning förra veckan. Hoppas på att komma igång med cyklingen denna veckan.

Jag kör med viktklubben och ska äta 1300kcal (tror att det är lägsta nivån enl VK). Skulle jag stå stilla i vikt tror jag jag skulle ligga på 1900 + extra för motion och det är ju inte alls orimligt. Jag brukar hålla mig på 1300-1500 eftersom jag inte registrerar "vardagsmotion" och de dagar jag tränar kommer jag knappt upp i mina 1300 kcal (netto)..

Apropå BMI så är jag också en sån som ligger högt eftersom jag har relativt lätt för att bygga muskler. Just nu ligger jag strax under 25 och vill ner till 23. Lägre än så passar inte mig.

• Miafina

Grattis Millan - Varje vecka med minus är ju en vinst... =)
    Skönt att du inte har så mkt kvar.. måste kännas bra.... Är "bara" att köra på det sista också då =)

Vaddå inte igång ordentligt med träning.. jag tycker det lät som bra med träning.. men det kanske bara är jag som är lat =)

Jo om man räknar vardgsmotionen som "gå ner biten" så funkar det ju att satsa på det basala =)

Själv blir jag jätteglad över att nu kunna börja se framåt igen.. och inte bara att plocka igen det från när jag slarvade... För nu blir ju varje nytt hekto längre bort från utgångspunkten =)
    Nu känns det mycket lättare med motivationen igen =)

Kör hårt tjejor =)

• Millan28

Tack Miafina, och grattis själv!!! Visst är det skönt att nå nya "bottenrekord"

Vad jag menar med att komma igång med träningen är att jag inte riktigt kommit till den träningsnivå som jag låg på innan jul ännu, främst pga att jag inte cyklar än och har dragits med diverse förkylningar. Jag trivs med att hålla en relativt hög träningsnivå eftersom jag kan äta lite mer då och jag har ett stillasittande jobb så jag behöver det.

Nu är står det en stor godisskål precis utanför mitt kontor, har den i blickfånget hela tiden....
    Men jag har än så länge inte varit där, hoppas att den tar slut snart.... Jag är nämligen inte typen som bara kan smaka en bit..

• solstickan

Nu när jag kommit igång igen, tänkte jag träna ganska mycket på min OT.
    Ni andra som gör det: Hur långt tid tog det innan ni märkte av resultat? Dvs. märkte att ni gick ner mer, minskade i mått och så.

Jag har hört att man inte ser ordentliga resultat förrän efter regelbunden träning i 3 månader. Eftersom mitt tålamod är så dåligt, låter inte det toppen direkt. Men stämmer det?
    Känns ibland som att träning inte funkar för mig. Låter självklart jättekonstigt, men jag kan gå 1 mil på min OT i två veckor och stå på samma vikt.

Har jag för dåligt tålamod? Hur var det för er?

• Millan28

solstickan:
    Ett tips bara... För mig så fungerar det inte att träna om jag inte tycker att det är kul, då ger jag upp efter ett tag. Jag förstår om det känns jobbigt att komma igång och träna om man aldrig gjort det förut (minns inte hur det var i ditt fall), men tänk på att träningen är något du ska fortsätta med resten av ditt liv, inte bara för att gå ner i vikt.

Svar på tråden Ni som vill gå ner 10-15 kilo. Forts.