• sthlmstjej

Fråga till er som har barn (rätt långt...)

Jag är 30 år, pluggar nu på universitet (har 2 år kvar) och har en stadig relation med en man som jobbar, dvs vi har inga ekonomiska bekymmer.

Idag var jag hos barnmorskan för att få nytt recept på p-piller och vi kom in i ett samtal om barn.

Samtalets kontenta var väl mer eller mindre att jag borde vara medveten om att möjligheterna att bli gravid minskar efter 30 och att det finns aldrig "rätt tillfälle" och man inte borde planera så mkt med piller etc om man i övrigt är i fertil ålder och har det stadigt övrigt i livet.

Jag och min sambo har under senare tid pratat till och från om framtid med bröllop och barn. Vi tog för några veckor det första seriösa steget och förlovade oss för att inom nåt år eller så gifta oss.
    Barn har vi också pratat om (vi är helt överens OM att vi ska ha barn), när är bäst etc och vi har hela tiden anledningar till att skjuta på det;

1. Vore kul att gifta sig icke-gravid
    2. Jag borde gå ut skolan för om jag pluggar och han är pappaledig blir det tufft ekonomiskt.
    3. Det känns väldigt skrämmande, är man redo? Vad väntar en som förälder? NÄR är man redo?

Jag pendlar från att känna att jag är redo till att jag känner att det känna så otroligt stort o ansvarfullt o jag känner mig inte redo etc. Min sambo delar också dessa tankar.

När jag gick från barnmorskan idag kände jag att vafan, vad är man rädd för? Finns det det "rätta" tillfället i livet?? Åren sticker iväg och jag blir inte yngre.

Jag är så otroligt förvirrad och pendlar mellan dessa två "stadier" dvs "nu kör vi" till att jag villskjuta på det tills det passar in med jobb, skola etc.

Kände ni såhär? Är det rätt eller fel att vara så förvirrad över detta?

• Svar på tråden Fråga till er som har barn (rätt långt...)
  • sthlmstjej

Cybermamman:

Vad pluggade du?

Själv tycker jag att det kommer bli jobbigt nästa termin då vi kommer ha 3 heldagar i skola/veckan.

Usch va lat o bekväm man blir på äldre dar

• Cybermamman

Ingenjör... jag kanske var utomordenligt trögtänkt... men jag var inte ensam i så fall

• Cybermamman

Man anpassar sig, det kan jag nästan lova. Men man undrar hur i hela friden man fick tiden att gå b.k (before kids)

• Dallandra

sthlmstjej
    Så känner jag med, att ett barn " stökar till i ens perfekta värld" :D

Men det kanske beror på just det som du skriver och man vet inte vad som kommer att hända och hur ens liv kommer att se ut när man fått barn och det känns skrämmande... att skaffa barn är på något sätt att "tappa kontrollen" över tillvaron om ni förstår hur jag menar...

• sthlmstjej

Dallandra:

Exakt så känns det!

• vixen not a tramp

Japp, exakt så känns det...Skönt att man inte är ensam!

• sthlmstjej

"Ramlade" in på Familjeliv och hittade en tråd som var väldigt likartad som den här

Stort sett alla kände såhär!

• Celeste

Här är en till som känner igen sig i diskussionen.
    Jag ser också barn i vår framtid, om ett par-tre år kanske. Min m2b har kommit längre och känner sig redo nu. Jag är en planerande person som gillar att hitta på saker, resa och ha "struktur" på livet. Känner att ett barn skulle gå in och "förstöra" det vi har idag och det vi unnar oss. För det är ju inte helt gratis med barn, där måste man ju också prioritera om. Jag tror och hoppas iofs också att man "växer in" i rollen som mamma under graviditeten.

Jag erkänner att jag kan låta egoistisk och samtidigt livrädd för att skaffa barn. Tänk vilket ansvar! Jag ser det heller inte som mitt ansvar till mänskligheten att reproducera mig.

Men mest av allt blir jag trött på folk som bara antar att man vill ha barn, det är nämligen något som inte alltid varit självklart för mig. Folk som säger, "nu har ni varit ihop så länge, när blir det barn då?!" Det kan jag bi galen på. Det finns ju faktiskt dem som inte vill/kan få barn. Men det är en annan diskussion...
    //C

• sthlmstjej

Det är verkligen trist att folk inte får bestämma själva med planderande av barn utan att vänner/föräldrar ska lägga sig i.

Som tur var har vi inte den situationen, våra föräldrar frågar aldrig coh mina vänner som har barn blir bara glada när jag säger att vi funderar på det, men de tjatar aldrig.

Måste säga att det känns jätteskönt att man inte är ensam i dessa tankar!

finns även en bra tråd om detta i familjeliv (om det nu funkar att länka såhär) www.familjeliv.se/Forum-1-5/m5344336-5.html

• velour

Exakt celeste! Tänk att det var så många här som tänker lika om detta. Vanligtvis brukar man ju känna sig lite avvikande..

Då folk gifter sig blir det än mer självklart att de ska ha barn. På de senaste bröllopen jag varit på har typ hälften av talen tagit upp att "nu när det är dags" eller "era framtida barn" eller "vi ser ju gärna att det blir en tjej".. Väldigt respektlöst mot såväl frivilligt som ofrivilligt barnlösa.

Svar på tråden Fråga till er som har barn (rätt långt...)