• Sanne-06

South Beach - mot vintern

Gamla tråden stängdes, så jag startar en ny för oss på beachen!

Välkomna med att diskutera och motivera alla nya och gamla SB - fans.

Vi kör mot en sund vinter, utan sötsug och med massor av energi, eller hur?

• Svar på tråden South Beach - mot vintern
  • thevovvegang

Delighted:

Jag kan säga att jag blev jättefin! Tog före och efterbilder som tyvärr är borta nu eftersom datorn kraschade. Så fort fettet försvinner syns ju de muskler man har mycket mer (även fast man som jag inte har så många) Jag tränar nästan ingenting men nu har jag börjat springa lite MEN jag har två hundar som jag är ute med i tid och otid och går massa raska promenader med så det kan nog vara bra att hålla igång med någonting för att inte alla muskler ska försvinna. Håller man på med Atkins eller SB:s fas ett för länge tar musklerna stryk därför rekommenderar jag SB fas 1 i en-två veckor och sen en övergång till fas två och slutligen tre för att man ska må bra och för att orka med denna nya kosthållning. Jag måste säga också att vissa dagar rasade jag i vikt och sen kunde jag stå stilla nån vecka för att sedan rasa igen, så GE INTE UPP om det inte händer nått på ett tag.

Lycka till!

• thevovvegang

Hej alla! Jag vet att det är naturligt att hamna i en svacka och att man kan stå stilla i vikt långa perioder. Jag har själv varit med om det tidigare. Men nu har jag hamnat där igen och mitt förnuft stämmer inte övernes med mina känslor. Är jättenedslagen över att först gått ner 1,2 kg på sex dagar för att sen gå upp två hekto på ytterligare några dagar. Hade förväntat mig att mer kilon skulle försvinna under fas ett. Skillnaden från i våras när jag gjorde fas ett är att jag nu dricker mer vatten och tränar mer (då gick jag bara promenader). Kan det påverka? Jag kanske bygger muskler och eftersom de väger mer än fett kanske jag inte kommer gå ner nått mer? Jag hade som mål att gå ner till 55,5 (helst 55). Nu väger jag 55,9 och även fast det bara är några hekto stör de mig så mycket. Det är just mellan 57 och 55 som det syns mest på mig att jag har gått ner i vikt.

Vad har ni för erfarenheter av viktsvackor? Hur länge har ni kunnat stå still? Hur ofta har ni gått upp istället för att gå ner? Vad tror ni att det beror på?

MVH /Heléne

• Kerran

Hej Heléne!!!

Jag håller på att gå upp och ner varannan dag, cirkus 0.5 kg. Det är jättemärkligt. Jag gjorde det sist jag körde SB också. MEN efter ett par dagar (till och med veckor) så brukar jag "rasa" lite i vikt. Som sagt - det gäller verkligen att fortsätta med sin kontinuitet och inte ge upp. Jag får en känsla av att kroppen stabiliserar sig på något sätt.

Och jag tror inte att det är muskler eller vatten. Och OM det skulle vara muskler så se det som bra - bättre att väga lite mer och vara tight än vara slapp och väga lite mindre.

Lycka till och GE INTE UPP!!!

Kram Kerstin

• thevovvegang

Tack Kerstin! Hemskt att man stirrar sig blind på vågen. Förra gången hade jag ju fler kilon att gå ner så då tog jag mått också, men när man bara ska gå ner nått kilo säger inte måtten så mycket. Väger mig varje dag också fast jag inte borde. Men det är väl som du säger: bara att fortsätta och inte ge upp!

• opus

thevovvegang:

Som du vet, ju mindre man har att gå ned desto längre tid tar det. Men det vet du säkert redan.

Viktplatåer kan parkera i veckor om det vill sig.

Hur lång är du?

Sen måste du kanske ställa dig frågan om de 400 grammen som diffar mellan ditt uttalade mål är värda att hänga upp sig på? Kroppen kanske har en helt annan uppfattning än hjärnan av vad som är idealiskt.

Kan det vara en mer behaglig inställning att ha ett "spelrum" för vikten, eftersom det är oerhört svårt att låsa sig vid en exakt vikt precis på grammet? Du verkar ju ha någon form av sådant spelrum ändå, (55-57) - och du verkar ju ligga inom detta.

Kanske mår du bättre om du slappnar av lite och inte är så sträng emot dig själv vad gäller förhållandet till de exakta grammen?

Opus

• thevovvegang

Opus:

Jag vet, jag vet och jag vet. Men ändå är jag så besatt. Tror att det är för att jag vet att jag var riktigt nöjd när jag vägde 55 innan sommaren, det är de där sista hektona som gör det. Har tänkt att jag ska försöka ligga mellan 55-56 kg, och det gör jag ju iofs, men samtidigt vet jag att om jag äter dålig mat en enda gång kommer jag gå upp i vikt. Jag har jättelätt för att gå upp i vikt, det är så otacksamt. Jag är 1.68 cm lång så egentligen är det okej tom att väga 60 kg men jag har en kroppstyp som inte ser speciellt sund ut förän jag kommer ner till 56 kg. 55 är det jag vill väga men sen är det stopp, gick ner till 54,4 förra våren men då blev jag för smal och det är inget jag eftersträvar.

Jag är jättetacksam för alla tips!

• opus

thevovvegang:

Om du har lätt för att gå upp i vikt, och samtidigt sätter en väldigt specifik målvikt för dig själv istället för ett "trivselspann", blir det inte väldigt jobbigt då att klamra sig fast vid. När du väl kommit dit, menar jag.

Livet behöver ju inte vara en ständig kamp. Kanske kan du använda din energi på ett klokare sätt och njuta mer av det du har uppnått om du väljer att släppa lite på kraven.

Vi är ju alla olika och fungerar på vårt eget sätt. Men om du känner att du blir ledsen och lätt fixerar dig vid vågen, kanske det är värt att försöka bryta det mönstret och prova ett nytt förhållningsätt.

Ha en härlig helg!
    Opus

• thevovvegang

Opus:
    Tack för alla kloka ord, behöver verkligen höra sånt för jag har blivit alldeles för fixerad vid vågen. Min trivselvikt är nog 56, det kan jag klara av att hålla så jag har släppt lite på besattheten nu. Jag fortsätter med fas ett några dagar till, sen går jag över till fas 2. Går jag ner mer i vikt, så är det bra, gör jag inte det så är det ju så. Som du säger så blir det ändå en kamp för att stanna vid 55 och inte gå upp igen, och det är fruktansvärt jobbigt att tänka på vikten jämt.

Idag har jag varit bakis och allt jag har tänkt på är chips, pizza, kebab eller vad som helst. Jag var supernära att cykla till affären och köpa chips, men jag stod emot. Vilken viljestyrka. Har kunnat hållt mig ända tills nu, men vi har popcorn hemma och nu måste jag bara äta dom... Men det är ju lite bättre än chips iaf och mitt största problem i vanliga fall är att stå emot smågodis så jag hoppas att det inte gör för stor skada. Jag ska njuta av vartenda popcorn!

Trevlig helg allihop!

• thevovvegang

Känns som om det bara är jag som skriver här nuförtiden...

Jag tänkte bara berätta om mitt straff efter att jag åt popcorn och negerbollar igår... +1 kg. Jag har kämpat i en vecka och nu gått ner ett kilo och vips så är det tillbaka igen, på nolltid. Just nu känns allt helt meningslöst. Idag äter jag ytterst lite bara för att jämna ut kaloriintaget. Känner mig så deprimerad. Jag måste ha lättast i världen för att gå upp i vikt.

Hoppas att ni andra har en trevligare helg än vad jag har

• Psh

Vet någon om man får lov att äta brysselkål i alla faser? Hittar inte det i boken jag köpte varken på ja eller nej sidan. Och får man äta kotletter (gris)
    Det står bara fläsk: innerfilé, kokt skinka och mager bacon. Menas det gris med fläsk? Och man får inte lov att äta helfeta ostar...vad menas med det? Jag har en hård? ost i kylen fast 17% grevé räknas det till helfeta ostar? Vill ju vara säker på allt innan jag ger mig in på detta så jag inte gör fel!
    Tacksam för hjälp!

Svar på tråden South Beach - mot vintern