• Sanne-06

South Beach - mot vintern

Gamla tråden stängdes, så jag startar en ny för oss på beachen!

Välkomna med att diskutera och motivera alla nya och gamla SB - fans.

Vi kör mot en sund vinter, utan sötsug och med massor av energi, eller hur?

• Svar på tråden South Beach - mot vintern
  • opus

thevovvegang:

Håller med om att det är lättare att bedöma om man vet mer exakt vad du äter.

Viktigt att komma ihåg är att det är viktigt att undvika att hamna i jojo-bantning även med denna livsstil.

Då menar jag att man kanske växlar tillbaka till fas 1 för ofta. Vilket inte betyder att jag menar att du har gjort det nu - bara som en generell liten varningsflagga.

Opus

• thevovvegang

Jag har bara gått tillbaka till fas ett en gång efter Egypten resan, men jag gjorde snart om fas ett till fas två för att jag inte behövde en supersnabb viktminskning och jag ville se om fas två också kunde ge mig viktminskning. Antar att mina sista kilon klänger sig fast vid mig för att det egntligen inte är mening att man ska vara så smal som jag vill (55-56 kg på 168 cm) Inte när man har min tröga ämnesomsättning iaf =) Det är väl antagligen mer träning som gäller men jag är inget stort träningsfan så jag får väl skylla mig själv...

En vanlig dag nuförtiden:
    Morgon: Havregrynsgröt på fiberhavre med äpple och kanel, te.

Lunch: Fiberpastasallad med kassler. Ingen dressing förutom olja och vinäger.

Mellanmål: Cashewnötter, eller frukt eller sockerfri yoghurt.

Middag: Moussaka på nötfärs, aubergine och andra grönsaker + ost (10%)

Kväll: Glassbilens sockerfria glass med 5% fett.

För övrigt dricker jag nästan bara vatten och kaffe med mjölk i. Tror att jag är i fas två-tre? Men det finns ingen chans att kunna gå ner i vikt sålänge jag äter så här. Då måste precis ALLA kolhydrater bort och jag vill inte äta så för det är inte nyttigt...

Hjälp!

• opus

thevovvegang:

Fas 1 är ju en fas vars syfte inte är att ge snabb viktminskning, utan minska/ta bort sug. Den viktminskning som man ofta ändå upplever är i mångt och mycket en illusion, då den beror på att kroppen släpper ifrån sig sitt lagrer av vätska. Inte fett.
    Fas 2 är den fas som ska leda till viktminskning i ett lugnt och lagom tempo för kroppen och det är även här man lär sig att hantera livsmedel på ett sätt som fungerar för varje individs egen kropp.

Fas 3 är en livslång stabiliseringsfas som inte är menad att leda till viktminskning utan just stabilitet.

Även om jag tror att du har koll på det här, kanske det är viktigt att poängtera de olika fasernas syfte.

Mina tankar går ungefär såhär:

Har du ett okontrollerbart sug efter socker/kolhydrater?
    Om du har det kan fas 1 vara värdefullt annars inte. Använd inte fas 1 för viktminskning - då kommer du att åka berg och dalbana hela tiden.

När du är i fas 2 - var uppmärksam på hur kroppen reagerar på olika "ok" livsmedel. Mer fokus på vad som skapar sug, mättnad, välbefinnade än vad vågen säger.

Så länge du håller dig till "ok" livsmedel, så är det långsiktigt snarare fördelning och mängd som spelar roll på vågen.

Tänk lååååångsiktigt! Låt det ta tid!

Tänk inte ens tanken på att vara "evigt dömd till fas 1" med inga kolhydrater! Man ska leva och njuta och må bra oxå eller hur?

Slutligen så har du säkert oxå en poäng i att din hjärna och din kropp inte är riktigt överens om vad som är en idealvikt för din del ;)

Lycka till!

Opus

• thevovvegang

Opus:

Du har så rätt. Det enda jag undrar över är varför jag inte går ner i vikt av att äta som jag skrev ovan. Är det för mycket av någonting? Mat har aldrig varit min svaga sida, det är snarare sötsuget som är jobbigt. Därför är fas ett underbart för mig för det är enda gången jag inte går runt och är sugen hela tiden. Men jag vill inte vara så orkeslös och jag vill absolut inte att kroppen ska ta stryk. Jag vill hitta en balans som innebär att jag väger 56-57 (Nu väger jag 57,4) och att jag ändå kan äta nyttiga kolhydrater.
    Men det verkar vara hopplöst. Hur äter du? Hur funkar det för dig?

• opus

thevovvegang:

Du anger inga mängder så det är ju svårt att avgöra vad det beror på.

Kanske har du lagt till för mycket kolisar samtidigt? Kanske kan du öka mängden grönsaker och protein i förhållande till kolisarna?

Det gäller ju att sakta fasa in sig i övergången mellan 1 och 2.

Själv har jag nog en friare hållning till kilon och gram - använder mig mer av hur kläderna känns nu när jag ändå är nere i storlek som jag trivs med. Överhuvudtaget har jag mer klädstorlek i huvudet än ett visst kiloantal.

Jag äter fritt, med undantag för vitt ;)

Däremot är jag försiktig med mängderna.

Numera om det är fullkornspasta med köttfärsås så utgör pastan en väldigt liten del av min portion i förhållande till sås och sallad.
    Förr var pastan mer av basen, om du förstår vad jag menar.
    Opus

• opus

Hallå!
    Har alla gett upp?
    Opus

• Sanne-06

Hej!

Jag har i alla fall inte gett upp med SB! Har bara inte riktigt haft tid att skriva inlägg hit, men smygkikar ofta vad som händer här. Kan väl säga att jag är i fas 3, alltså livsstilen för resten av livet :) . Tycker det fungerar utmärkt, och håller vikten på konstant nivå.

Ha en bra söndag alla!

Kramar,
    Sanne

• Kerran

Heeej tjejer!!!
    Ja, nu var det ju superlänge sedan som jag skrev någonting.

Med mig är det toppen. Befinner mig i en gråzon mellan andra och tredje fasen. På veckorna lite striktare och på helgerna lite lyxigare. Är fortfarande väldigt försiktig med "kolisarna" - äter dem med måtta. De enda av dem som jag kan tillåta mig att frossa i är en påse chips varannan vecka. Jag ÄLSKAR ju chips.

Träningen går också mycket bra. Skönt att äntligen få lite kontinuitet i det. Det blir minst 4 gånger i veckan + cykel eller prommis till och från jobbet (ca 30 min).

Jag trivs med att ha SB som kompis i mitt liv. Det fungerar (oftast) på middagsbjudningar, på krogen och i vardagslivet.

Sköt om er tjejer! Puss & Kram Kerstin

• Kerran

Nu ska jag på en månadslång semester.
    Hurra vad skönt och behövligt.

Det ska bli spännande att se hur min nya livstil med SB kommer att fungera på semester. Men jag tror att det sitter ganska hårt i ryggmärgen nu att akta sig för "kolisar" och socker.

Men jag önskar er alla en riktigt
    GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR.

Kram Kerstin

• Pokergirl

Dags för att starta om nu efter jul tror jag, har gått upp det jag minskade i somras och mår verkligen inte bra av att se mig själv i spegeln. Det är bara fram med boken och ta sig själv i kragen!

• mir

jag hoppar också på SBtåget igen, efter en fullkomlig frossarorgie under hela december. håller med Pokergirl, man tyar knappt se sig själv i spegeln.

peppa varandra lite? vad säger ni om fas 1-start, 1/1 -2006?

• missQ

Kör ni allihop South Beach härinne?
    Jag och sambon har tänkt börja med Atkins efter nyår så jag håller på och försöker tota ihop en matlista för två veckor framåt men det är inte det lättaste minsann.

• Pokergirl

Det får bli måndagen den 2/1, jag kommer att vara champagnebakis och en sista pizza får göra sitt dagen efter nyår... men sen är jag med!

Svar på tråden South Beach - mot vintern