• druttan

Vad är snålt?

Tänkte bara höra efter vad anser ni som snålt/billigt när det kommer till bröllop? Vissa jag pratat med skulle tex aldrig ha buffe medan andra tycker det är helt ok. Eller att man får betala sin egen dricka vid baren på festen osv...

• Svar på tråden Vad är snålt?
  • maho0822

vem är det som ska bestämma, eran ekonomi eller andras åsikter?
    Jag tror nämligen de flesta anser att om man måste låna till ett bröllop har man eg inte råd med just den formen av bröllop....
    Jag gifter mig av kärlek inte för vad andra tycker....

• druttan

Nä låna var inte min tanke, jag håller med dig men jag och ett par bekanta pratade om detta hur mycket pengar man är redo på att lägga ut för det "perfekta bröllopet"

• maho0822

Det perfekta bröllopet är vad ni båda vill ha i förhållande till ekonomi. Det är jättesvårt att sätta en budget och sedan planera men om man vill leva efter oxå prioriterar man det. (Om man har barn, hus, vill resa osv)
    Vi har gjort en ekonomisk variant men den är inte snål på långa vägar.
    -Buffebröllop kan ha roligare menyer än trerätters, mer valmöjlighet om man har beslutsångest.
    -Bjuda på sprit hela kvällen eller ej beror inte bara på pengar utan även typen av sällskap. fylleslag eller ej(vissa kan inte dricka utan att det går över styr)
    -NGN av brudparet kanske själv inte dricker vilket gör att man väljer bort stora mängder alkohol
    -Antalet gäster styrs utav hur man tror att släkt och vänner kan umgås, stelt eller urkul..

• eba

vi skall ha 3 rätters och vi bjuder på bubbel inna och vin,öl till maten avec till kaffet sen får gästerna köpa resten av kvällen det kan säkert uppfattas som snålt av vissa men jag bryr mig inte.

• druttan

Är precis i startgropen för att börja fundera på bröllopskostnader. Visst att det är en speciell dag i ens liv men känner att jag/vi vill inte lägga ut allt för mkt trots allt.Iof så har vi inte kommit längre än i tanken och saker och ting brukar ju bli dyrare än vad man tänkt sig....

• sofia  aneleh

skulle buffé vara snålt? jag älskar buffé! där får man ta rejält med mat och som sagt finns det valmöjlighet. alla kansk inte tycker om löjrommspannacotta eller scampispett eller såntdär som så ofta kan vara förätt i en 3rätters middag. dssutom är portionrna då ofta små, men i buffé finns det MYCKET mat och MYCKET att välja på. oftast. tycker inte det är ett dugg snålt.

men det tycker jag är snålt att kräva kuvertavgift på gästerna.

sen tycker jag man kan bjuda på dryckerna till middagen men de som vill dricka mer sen efter kan man ju ha en betal bar för.dssutom har jag märkt att när spriten är gratis så dricker folk så mycket det bara går, och jag vill inte ha aspackade tjejer och killar som spyr i festlokalen och grälar och lipar beter sig som 14åringar på skolavslutning.

tycker bröllop är en lite finare fest än så.

• Lillan2

Min erfarenhet av buffe är tyvärr motsatsens till sofias - på de bröllop jag varit på där det serverats buffe har cateringfirman missat ordentligt i beräkningen och en hel del av maten tog slut (en gång tog tårtan slut så att brudens mor inte fick smaka). Det tycker jag är snålt - mat och dryck får absolut inte ta slut!!

• Jonnes brud

Lillan2:
    Men det har ju inte med att brudparet är snålt att göra. Det är ju cateringfirman som inte gör vad de ska. Jag har ätit buffé där det blev mycket mat över. Det är viktigt att kolla upp dem man anlitar att göra iordning maten, så man får veta hur servicen brukar vara, om maten verkar snålt tilltagen osv.

• halstabletten

Jag tcyker att det är snålt om man förväntar sig present+ kuvertavgift, enligt min åsikt är det antingen eller som gäller. Jag tycker även att det är snålt att ta en kuvertavgift som är så pass hög att den täcker mer än bara maten.

Sedan finns det väl smärre etikettsbrott utöver det som jag kan reta mig på också, men dessa två är de "värsta".

Svar på tråden Vad är snålt?