• Bröllopstokiig

Min fru vill inte skilja sig

Hej!
    Jag är gift och har tre barn, men sen ca 2 år tillbaka delar inte min fru och jag sovrum längre. Då kan ni också räkna ut hur ofta vi har sex....
    Jag har stått ut med detta för att behålla familjen (barnen) att ge dem trygghet osv.
    Men jag står inte ut längre. Så nu har jag sagt till min fru att jag vill skilja mig, men hon bara svarar att det vill inte hon. Hon vill fortsätta leva så här för barnens skull. Vad ska jag göra? Vara otrogen, bära mig illa åt, skälla på henne???? (är en väldigt snäll man, alldeles för snäll kanske...)
    Hur ska jag lyckas få henne att inse att vårt samliv är värdelöst för både oss och för barnen????

• Svar på tråden Min fru vill inte skilja sig
  • Bröllopstokiig

Det var nog den nakna saningen som av misstag kom fram om hon sade att "hon vet inte om hon överlever en skillsmässa och att hon inte har ekonomiska möjligheter att fixa det..."

Det är av rädsla för sin egen situation som hon inte vill skiljas och hon använder barnen som metod för att slippa.

Köp inte det där, inget gott kan komma av att du ger efter. Hon måste ta ansvar för sig själv, det kan inte du göra.

• Bröllopstokiig

Håller med marsbrud! Din fru vill inte skiljas pga sin egen ekonomiska situation. Fruktansvärt egoistiskt, tycker jag!

Se så, gå nu till telefonen och ring till tingsrätten (tror jag att det är) och ansök om skilsmässa. Hon kan inte hindra dig och jag tror att era barn nog förstår.

Stor kram och spark i baken från Therese

• Bröllopstokiig

Nisse.

Jag vill påpeka att ni när ni skiljer er verkligen bör vara öppna mot barnen... Mina föräldrar sa ingenting till varken mig eller min syster förrän över en frukost en morgon när de berättar att de har ansökt om skilsmässa och att jag och mamma ska flytta. Jag börjar då gråta och pappa fräser åt mig att jag minsann inte ska gråta för det är ju mitt fel att de skiljer sig... Detta menade han förstås inte, vi tålde varann inte den tiden och vi sa båda mycket dumt som vi inte menade.

Alltså, var öppna och ärliga, lägg inte skulden på barnen (även om du inte menar det). Den kommentaren från min pappa sved i många år och jag trodde verkligen att det var mitt fel att de skildes.
    Som jag skrev tidigare har jag idag en bra kontakt med pappa, men det tog drygt 4 år innan vi kunde prata normalt med varandra igen, och den situationen önskar jag ingen!

• Bröllopstokiig

Jag vill bara säga att jag tycker det är bra att detta ämne dryftas även på Bröllopstorget, kanske får det folk att tänka till innan de gifter sig ibland. Bra att du tog upp ämnet Nisse! Jag inser att du har det jobbigt, men har tyvärr inte så mycket råd att komma med. Hoppas att du löser det på bästa sätt!

• Bröllopstokiig

Till Tess II, Charlotte, Jossebell, Marsbrud, Jenny U och Lussan

Tack, jag ska försöka följa era tips, vad jag är mest rädd för är att det drar ut på tiden..... och att alla inblandade mår illa dag efter dag.... Skulle vilja fixa allt snabbt och lätt...
    Tack än en gång för ert stöd!!!
    Kram på er alla och lycka själv till med era relationer!!!

• Bröllopstokiig

Nisse,

Det kommer ta tid, men det lär du låta det göra. Skillsmässan i sig vet jag inte hur lång tid det tar att få igenom på papper, men det du kan göra för att känna att du är på väg åt rätt håll är att lugnt, tydlligt som möjligt och med en så pass positiv inställning som möjligt berätta för barnen att du kommer att flytta ut från ert gemensamma boende. Leta sedan upp ett boende där du får tillräkligt med avstånd från din fru men samtidigt tillräckligt nära för barnen att fritt ta sig fram och tillbaka mellan era två bostäder.
    Kanske inte är vad du tänkt i längden,men du är då iallafall ett steg på väg mot skillsmässan och ditt liv som skild. Då får dina barn en bättre korrekt bild av din och din frus förhållande och kan därmed, precis som du, börja bearbeta eventuella bekymmer/problem/eller bara tankar de har angående familjelivet, er som par och framtiden.
    Era barn har alldeles säkert listat ut varför ni inte delar sovrum och går nog och undrar - inte om utan NÄR kommer mamma och pappa att skiljas.

Hoppas att allt löser sig till det positiva! Lycka till!

• Meddelande borttaget
  • Bröllopstokiig

Peanut; jag läser ditt inlägg med intresse och funderar lite. Är det så alltså att om jag ingår äktenskap med låt säga 500 tusen på banken och min man med 0, så om vi skulle skiljas, så skulle han få 250 tusen av mig. I så fall är det ju inte klokt, kan man skriva äktenskapsförrord när man redan är gift?

• Bröllopstokiig

Lussan, ja, ni kan skriva äktenskapsförord när ni redan är gifta. Det ska lämans in till tingsrätten för att bli giltigt. Kontakta en jurist om du vill ha råd om hur du ska göra.

Sedan finns det regler som ska ta hänsyn till om det är rimligt att dela rakt av, man ska nämligen inte kunna gifta sig rikt och så skiljas 6 månader senare för att få halva värdet av boet. Har ena parten betydande tillgångar och den andre mindre är det nog en bra idé att prata med en jurist innan man tar steget till giftermål.

• Bröllopstokiig

Fast nu har vi redan gift oss och jag är inte helt säker på att det håller livet ut. Våra tillgångar är verkligen ojämna, ungefär som jag skriver ovan i skillnad och jag vill inte dela med mig av hälften ifall nåt skulle hända, så borde vi alltså skriva nåt då? Han flyttade dessutom in i min lägenhet. Vad är det som gäller då?

• Bröllopstokiig

Lussan, ta kontakt med en jurist, det är det bästa sättet att få rätt uppgifter och de råd du kan behöva.

Eftersom ni är gifta ingår även lägenheten i boet så även där kan det vara bra att se om sitt hus.

Om du är osäker så är det alltid bäst att prata med en jurist, juridik är rätt seriösa grejjor att gissa sig fram på.

• Bröllopstokiig

Till Tess II
    Ok, så du tycker att jag ska prata med barnen, utan att min fru är med? Borde vi nog göra gemensamt tycker jag, men om hon inte vill så....
    Nu råkar det vara så att där jag bor dräller det inte av lediga lägenheter.... men ok det kan ju vara en lösning att jag flyttar först....har funderat på det några ggr faktiskt..... kanske inte så konstigt...

Till Peanut:
    Du verkar ha läst på om lag o sånt, funderar lite, finns det nåt juridik forum som ni känner till, där man kan ställa den här typen av frågor?
    Tack för hjälpen

Jo det här var tydligen en fråga som engagerade många, det var ju kul, även om ämnet är tragiskt....

• Bröllopstokiig

Ja Nisse jag tycker att du ska ta steget och prata med era barn. Du kan först tala med din fru och berätta att du nu tänker tala med barnen och att du letar efter lägenhet. Då får hon chansen att välja om hon vill ta del av diskutionen och vill hon det så är det ju det bästa alternativet, men om hon ändå krånglar och skyller på div saker för att förhindra en skillsmässa så - JA jag tycker du ska tala med barnen i allafall.

Var öppen och beredd på alla slags reaktioner - inga är fel i en situation som denna! det kan gå från likgiltighet, till ursinning ilska till lättnad och kanske till och med förståelse och glädje. Vem vet kanske era barn vill att ni ska skiljas...jag menar de ser ju att ni har olika rum och att ni inte är lyckliga så kanske de önskar er lycka på varsitt håll. Naturligtvis tror jag inte att nåt barn vill se sina föräldrar gå skilda vägar, men då de sett er i 2 år i denna situation och de ändå är tonåringar så kanske ni ska ge dem mer "credit" som de säger i USA...dvs mer tilltro och en chans att uttrycka sina känslor i det hela.
    Om alla ska gå om kring och låtsas att allt är toppen så blir det tillslut bara att alla lever en stor lögn.

Undvik allt vad smutskastning och skuld vad du än gör!!!!!!! Ingen varken du, din fru och framför allt dina barn, mår bra av att den ena eller båda parter skyller skillsmässan på någon annan. Tala om för barnen att det förhålllande ni hade då ni träffades och gifte er har ändrats och nu kommit till ett slut. Kärleken finns inte längre kvar och att NI ska skiljas nu innan det leder till stora olikheter och bråk. Försök svälja eventuell stolthet som hindrar dig att ta en del "av skulden" för denna skillsmässa. Iallafall då ni talar med barnen om det hela. Bråk och detaljer om vem som gjort eller inte gjort vad kan ni spara tills ni är ensamma eller då ni talar med era advokater.

Första steget nu är att försöka göra detta så lätt och bra som möjligt för barnen. Du och din fru får sedan arbeta på era personliga åsikter och problem utanför barnens närhet.

Ja hoppas att jag hjälper på nåt sätt. Lycka till och tänk på barnen och dig själv i första hand....men ha i bakhuvudet att din fru trots allt är deras mamma och kommer alltid vara det. Att kunna umgås på ett civiliserat sätt med henne hjälper även dina barn!

Lycka till!

• Meddelande borttaget
  • Bröllopstokiig

Lussan, fem år är vad som gäller för att boet skall delas rakt av vad gäller giftorättsgods. Dvs har ni bara bott ihop eller levts som gifta i 3 år justerar man bodelningen just för att den mindre välbärgade inte ska kunna sko sig på att gifta sig rikt.

Äktenskapsförord kan skrivas när som helst under äktenskapet och börjar gälla f o m registreringsdatum. Bägge parter måste ha undertecknat förordet.

För er som skriver testamentet och förord om enskild egendom, tänk även på att skriva vad som ska gälla för avkastning av egendom samt substitut.

Precis som många ovan sagt bör man alltid kontakta jurister vid sådana här ärenden och då sådana som är kunniga inom familjerätt. Bankerna brukar ibland kunna ställa upp med sådan kunskap.

Nisse, du kan alltid kontakta Advokatjouren. Du får kostnadsfri rådgivning i 15 minuter om hur du ska gå vidare med ditt ärende och kan vara anonym. Titta på www.advokatsamfundet.se/ för närmsta Advokatjour.

• Meddelande borttaget
  • Bröllopstokiig

Tack för råden, och förlåt Nisse om vi "stal" din tråd, jag tänkte att det kanske kunde höra till tråden att fler har lite skiljsmässotankar, vi har ju lite liknande funderingar om hur man ska göra. Jag pratade med en jurist som en bank rekommenderade, men han verkade mest intresserad av att skydda min man kändes det som, han förstod inte min oro för att bli blåst, men jag kanske ska byta jurist.

• Bröllopstokiig

Det handlar om dig och din fru. Inte om barnen. Har ni pratat om sex? Har ni pratat om framtidsdrömmar? Har du låst dig för nya tankar i det här?

• Bröllopstokiig

Inga problem med tråden *L*
    Intressant att få veta.

Jag har försökt att prata med min fru om sex många gånger...
    Våra framtidsdrömmar är helt olika
    Om jag har låst mig.... både ja och nej...
    Jag anser mig vara ganska flexibel, kanske inte min fru håller med om...
    Om du menar att jag låstmig vid att jag ska sklija mig så har du rätt... efter att noga funderat på det i två år *L*
    När det gäller sex.... tja..... jo en anledning till skillsmässan är väl sex och bristen på ömhet och kärlek

Svar på tråden Min fru vill inte skilja sig