• Bröllopstokiig

Min fru vill inte skilja sig

Hej!
    Jag är gift och har tre barn, men sen ca 2 år tillbaka delar inte min fru och jag sovrum längre. Då kan ni också räkna ut hur ofta vi har sex....
    Jag har stått ut med detta för att behålla familjen (barnen) att ge dem trygghet osv.
    Men jag står inte ut längre. Så nu har jag sagt till min fru att jag vill skilja mig, men hon bara svarar att det vill inte hon. Hon vill fortsätta leva så här för barnens skull. Vad ska jag göra? Vara otrogen, bära mig illa åt, skälla på henne???? (är en väldigt snäll man, alldeles för snäll kanske...)
    Hur ska jag lyckas få henne att inse att vårt samliv är värdelöst för både oss och för barnen????

• Svar på tråden Min fru vill inte skilja sig
  • Bröllopstokiig

Nisse,

Detta är uppenbarligen inte rätt forum, med tanke på vissa av svaren du får. Tyvärr har jag inget annat att föreslå än ett forum för styvföräldrar, www.styvmorsviolen.org. Tonen är en helt annan där. Lycka till.

• Bröllopstokiig

Nisse, kontakta en jurist med familjerätt som specialitet. Och prata med en familjeterapeut, inte för att lappa ihop äktenskapet, det verkar ju som du bestämt dig, men för att skiljas på ett någorlunda vettigt sätt, om inte som vänner, åtminstone inte som dödsfiender.

Kan man inte "rädda" förhållandet så kan man inte, det drar bara ut på plågan för de inblandade. Men var tydlig, lägg inte problemet på din fru och var noga med att uttryck din vilja och att det är hos dig det ligger, det mår hon bättre av i längden.

Själv skild, men lycklig igen, bara 5 dagar kvar nu...

• Bröllopstokiig

Hej Nisse!
    Först och främst vill jag komma med ett förslag på ett forum som kanske passar bättre. www.kanalen.org/foraldrar
    Ett mycket bra diskussionsforum där man kan föra diskussioner om det mesta. Blivande makar vill nog inte höra om äktenskapsproblem när de just är på väg att gifta sig...

Egentligen så tycker jag att det verkar som om du vet vad du vill. Kanske vill du bara att någon ska bekräfta att du gör rätt som vill skilja dig? Det kan vara svårt att ta det steget om alla andra tycker att man gör fel. Om du inte vill leva med din fru och om hoppet är ute, ansök om skilsmässa. Om inte, sök hjälp hos en familjeterapeut.

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Tack för alla synpunkter, tänkte besvara några.

Till Petra:
    Ok. ledsen att jag inte köper alla förslag, jag har bestämt mig (äntligen, efter två år i avskildhet, fysiskt och ännu fler psykiskt...)
    Jag är en mycket resonabel man, faktiskt, men mitt förhållande har gått så långt. och vi har så många "lik i lasten" att det inte går att reparera...
    Nog vill jag leva i ett äktenskap, som bygger på kärlek, tillit, ömhet ,mm mm. Ett äkteskap där man gör allt för varandra, ger varandra kärleksbevis av olika slag...
    sen måste det innefatta sex.... annars får det vara...
    Tanken med mitt mitt inlägg här var att få tips om hur jag skulle få min fru att inse att vi måste skiljas... vilket hon inte gör...

• Bröllopstokiig

Till Anna:
    Ok tack Anna, jag ska testa det forumet...

Charlotte:
    Lycka till hoppas du blir lycklig, om du vill och orkar får du gärna berätta om dina erfarenheter för mig, av skillsmässan alltså....
    Tack för tipsen, det har du säkert rätt i, det är givetvis inte hennes fel utam lika mycket mitt fel att det är som det är...
    Men vi kommer ingenstans....
    .... det kommer bara att sluta med att jag är otrogen och jag vill vara ärlig...
    .... för jag längtar efter en kvinna nåt så in i.....

Therese:
    Ok. du har så rätt och tack för tipset!

• Bröllopstokiig

Nisse - det bästa sättet att få henne att inse det, när hon nu vägrar prata med dig, är nog bara att gå upp till henne och säga precis det du sagt till oss, att du fått nog och vill skiljas. Låt inte henne ge dig dåligt samvete för barnen etc. Säg det bara rakt ut och räck fram skilsmässopapper eller något, så har hon väl antingen att acceptera att du vill skiljas, eller så är det upp till henne att försöka ta första steget till att lappa ihop förhållandet!

• Bröllopstokiig

Hej Nisse...

Jag har suttit här o funderat och jag håller med att det är bättre för dig och för henne att ni skiljer er. Förstår att du mår dåligt av det hela och det är ingen idé att stanna i ett förhållande som man vantrivs i.

Till Er andra som beklagade er över Nisses inlägg vill jag bara säga skäms på er. Ett äktenskap är inte bara rosenrött utan sånt här händer faktiskt. Och klarar ni av sanningen så är det ju ert problem.

Men nog om det! Nisse Lycka till och hoppas att du finner lyckan igen...=))

• Bröllopstokiig

Septemberbruden,

Jag håller helt med dig! Skilsmässostatisken är skrämmande hög och att få inblick i varför folk går skilda vägar borde vara i allas intresse.

• Bröllopstokiig

Nä, jag vägrar att skämmas för jag tycker att man verkligen ska försöka lösa problemen innan man ger upp. Kan man inte kommunicera på tu man hand ska man göra det med hjälp av en tredje part. Det har ju till och med Nisse hållit med om. Sen om det i sin tur leder till en skilsmässa må ju vara. Men min maggrop säger att Nisse nog inte vill skiljas utan ha tillbaka den relation han hade med sin fru innan det blev dåligt.

Petra

• Bröllopstokiig

Henriette, det är precis vad jag gjort, inte papperen, men det är väl nästa steg. I förrgår kväll, sa jag "Jag vill skiljas, jag vill inte leva ihop med dig längre". Samma sak igår kväll... svaret blev
    "Jag vill inte skiljas, tänk på att vi har ansvar för barnen än så länge...."
    ...papprena är väl nästa steg från min sida, jag hade bara önskat att vi kunde komma överens om att det här är det bästa alternativet och i vänskaplig ton dela på oss...

Septemberbruden:
    Tack för din support, ska du gifta dig i september?

Svar på tråden Min fru vill inte skilja sig