• Bröllopstokiig

Min fru vill inte skilja sig

Hej!
    Jag är gift och har tre barn, men sen ca 2 år tillbaka delar inte min fru och jag sovrum längre. Då kan ni också räkna ut hur ofta vi har sex....
    Jag har stått ut med detta för att behålla familjen (barnen) att ge dem trygghet osv.
    Men jag står inte ut längre. Så nu har jag sagt till min fru att jag vill skilja mig, men hon bara svarar att det vill inte hon. Hon vill fortsätta leva så här för barnens skull. Vad ska jag göra? Vara otrogen, bära mig illa åt, skälla på henne???? (är en väldigt snäll man, alldeles för snäll kanske...)
    Hur ska jag lyckas få henne att inse att vårt samliv är värdelöst för både oss och för barnen????

• Svar på tråden Min fru vill inte skilja sig
  • Bröllopstokiig

Vad är det som har gjort att ni inte sover i samma sovrum längre?

Något som är viktigt att komma ihåg, som du kanske kan säga till din fru att barn har lättare än vad man tror för att förstå att något inte står rätt till.

Varför inte söka någon typ av äktenskapsrådgivning och diskutera igenom hur ni vill ha det och komma fram till en gemensam lösning som passar barnen och er! Om inte ni båda mår bra, mår inte barnen bra heller!

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Vad är det som har gjort att ni inte sover i samma sovrum längre?

Något som är viktigt att komma ihåg, som du kanske kan säga till din fru att barn har lättare än vad man tror för att förstå att något inte står rätt till.

Varför inte söka någon typ av äktenskapsrådgivning och diskutera igenom hur ni vill ha det och komma fram till en gemensam lösning som passar barnen och er! Om inte ni båda mår bra, mår inte barnen bra heller!

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Om nu detta är seriöst (ursäkta cynismen) så är det väl bara att ansöka om skiljsmässa ändå.

Dessutom låter det som om ni behöver prata med en familjerådgivare. Att hålla ihop "för barnens skull" i ett kärlekslöst och respektlöst förhållande tror jag är skadligt som bara den för barnen.

• Meddelande borttaget
  • Bröllopstokiig

Oj. Lustigt ställe att ta upp denna fråga.

Om det "bara" har varit problem i två år kanske ni kan reda ut det? Om du fortfarande älskar henne förstås. Jag var rätt kylig mot min man under en längre tid men efter att vi pratat ut om det och han visat att han började behandla mig som en kvinna igen (bjöd ut mig, frukost på sängen, små fåniga presenter, en ros någongång ibland)löste sig vårt problem och jag började behandla honom med värme igen.

Älskar ni verkligen inte varandra det minsta eller om ni inte orkar/vill/kan reda upp situationen kanske det bästa är att skilja sig. Jag vet själv hur plågsamt det är att leva som barn i en familj där föräldrarna bara håller ihop för barnens skull.

I sådana fall kanske det skulle vara vettigt att gå till en utomstående och prata. Familjerådgivning kanske? Om inte annat för att skiljas på ett bra sätt. Fråga om hon vill gå för att bestämma om ni ska fortsätta eller avsluta. Jag hade följt med om min kille hade kommit lugnt och sansat och frågat mig.

• Bröllopstokiig

fel forum, kanske....

• Bröllopstokiig

Titta på vilket forum han har valt! det är ju faktiskt skrivet i forumet familj & äktenskap, och det innefattar väl skilsmässa om nåt?

• Bröllopstokiig

Jaha, tackar för alla synpunkter!
    Först ett litet svar till Solsken:
    Varför vi inte sover i samma sovrum.... efter en längre tids frustration, dålig sex, ingen lust... fick jag nog en natt...min fru hade en tråkig vana att alltid vilja att jag låg med ansiktet åt väggen.... blev vansinning på henne...när hon väckte mig gång på gång på gång....

Till Jenny:
    Håller med, att bara hålla ihop för barnens skull..... kan man väl inte hur länge som helst, det är inte bra för barnen!!!
    De är iof sig ganska gamla nu 14,16 o 20

Till Bipp:
    Jag vill inte bo ihop med henne.
    Det finns tusen anledningar.....
    Så kanske äktenskapsrådgivning...men varför då? Jag vill inte leva med henne under några somhelst omständigheter, jag har fått nog!!!!

Till Peanut:
    Låter som ett bra alternativ!!!
    Vet du hur man fixar att sälja ett hus som båda äger gemensamt då?

Till Ulrika:
    Ok, kankse fel, hittade inget bättre, har du nåt förslag?

• Bröllopstokiig

Nisse, tycker det låter som ni båda låtit detta gå för långt utan att ha pratat ut om det hela. Antaligen har ni varit för upptagna med barn, jobb och annat för att ha tid för er själva och ert förhållande.

Är det verkligen försent?

Kommunikation är ju en av hörnstenarna i äktenskapet och om man går och retar sig på varandra utan att prata ut om det så riskerar man ju att förstöra nåt som inte alls behöver bli förstört.

Varför vill hon att du ligger på sidan? Har du dålig andedräkt? Snarkar du?

Det kan ju vara saker som går att göra något åt utan att för den skull såra varandra. Säg att du snarkar, jag vänder min karl flera gånger varje natt på sidan för att så fort han ligger på rygg snarkar och gnisslar han tänder. Han vet om detta och vänder sig snällt för han vill ju att jag också ska kunna sova. Nu ska han träffa tandläkaren och försöka se om det går att fixa en bettskena så att han inte behöver gnissla tänder, snarkningarna får jag väl lära mig att leva med (numer puttar man på honom lite och han vänder sig självmant).

Jag tycker inte ni ska skilja er innan ni satt er ner och pratat ut ordentligt. Kanske kan ni hitta tillbaka till varandra. Går det inte så är det ju bara att skiljas, vare sig hon vill eller inte. Men att bara ge upp utan fajt tycker jag är lite fegt, det måste ju finnas nån mer anledning än barnen varför hon inte vill skilja sig. Hon kanske inte vill vara utan dig ändå?

Petra

• Bröllopstokiig

Till Petra:
    Jamen, ok genomskådad, jag snarkar, men jag hade ont i axeln och hon accepterar inte ens det. När vi hälsar på folk, släkt mm måste vi alltid sova i olika rum, samma på semestrar mm mm jag känner mig förolämpad. Jag har fått nog. Sen hade vi ett värdelöst sexliv redan innan, jag klarar inte av det längre... Bara jag tänker på att leva med henne när barnen har flyttat ut, jag pallar inte... jag älskar henne inte. Vi är bara kompisar. Jag vill uppleva passion, jag vill uppleva äventyr....

Svar på tråden Min fru vill inte skilja sig