• Svar på tråden Fråga prästerna 2
  • lillan31

    Hej Kjell.

    Jag har frågat Brudarna i någon annan tråd, men du borde ha 100% koll vilka av de traditionella marscherna man vanligast går in respektive ut till.

    Mendelhsons och...nu minns jag inte vad den brudmarshen heter...men du vet nog.

    Min röriga fråga är alltså; vilken av dem går man in till och vilken går man ut till?

  • Kjell Präst

    lillan31:Det finns nog inget självklart svar på frågan. Spontant skulle jag nog säga att Mendelssohn är vanligast in, det är, såvitt jag vet, inte alls lika vanligt att man har den ut. Och i så fall måste ju Wagner vara vanligare ut än Mendelssohn...

  • lillan31

    Förutom psalmer och välsignelse osv, brukar man bekänna sin tro på bröllop? (kanske är en jättedum fråga, men jag har ju ingen erfarenhet alls av bröllop)

  • lillan31

    ok; tack, då vet jag. Hade iofs varit fint med trosbekännelsen.

  • Shorona

    Hej!
    Har läst egenom hela tråden men inte riktigt hittat svar på min fråga.

    Vi ska gifta oss 31 Maj i kyrkan som jag är döpt i. Har till och med fått tag på prästen som döpte mig och han har lovat att komma och viga oss. Han jobbar numer i en församling drygt 10 mil(tror jag) ifrån oss och kyrkan han ska viga oss i.
    Kommer han hit innan vigseln för att träffas och prata?
    Träffas man i kyrkan då, där vigseln ska ske?

  • Kjell Präst

    Shorona: Ett vigselsamtal ska man ju alltid ha, men när det gäller var det ska hållas gör vi präster olika. Jag själv gör hembesök främst inför begravningar (och inte alltid då heller), sällan inför dop och vigslar. Då försöker jag alltid träffas antingen i kyrkan eller i ett samtalsrum i församlingen. Nu är det ju så att er präst inte jobbar i er vigselkyrka, vilket kanske gör att han inte har möjlighet att komma in där före vigseldagen. I så fall skulle ju samtalet kunna hållas hemma hos er. Hur han löser det faktum att han jobbar tio mil bort från er och alltså får köra tjugo mil för ett vigselsamtal vet jag inte, men jag antar att han har tagit med detta i beräkningen. Men egentligen ska inte ni behöva bekymra er om det här, för i och med att prästen har lovat att viga er så är det också hans ansvar att se till att allt runtomkring det fungerar.

  • marjoh

    Hej ja har en fråga kan man när man läser de vanliga löftena byta up tills döden skiljer oss åt till typ så länge vi lever för att betona livet man lever tillsammans istället för döden som ska skilja oss åt? Det betyder ju samma sak.

  • Jeez

    marjo, ja det kan du. Det ska dock vara en tydlig intention att det är för hela livet, således är tex "tills livet skiljer oss åt" inte okej medan "så länge vi lever" är det.

  • Synthetic

    Då jag bara snabbt tittar in undrar jag om man måste följa en viss ritual eller om man kan få bygga upp vigselakten själv?

Svar på tråden Fråga prästerna 2