Bumlis skrev 2008-11-21 15:30:28 följande:
Nä, jag förstår att du tycker att "jag tror" inte funkar som argument, och det finns säkert de som är mer slipade i sina argument än jag. Vad gäller att återuppbygga en död värld efter översvämningen så tror jag ju att Gud skulle klara det, då Han en gång skapat hela universum. Ja, jag vet, kanske inte så hållbart som argument, men jag tror.
Kreationisters argument kring syndafloden kan vanligtvis uppdelas i två huvudspår:
1) Det var en lokal översvämning. Noak räddade förhållandevis få djur och den bibliska utsagan är något överdriven, "världen" i Genesis syftar på Noaks "värld", dvs området kring Eufrat och Tigris.
2) Man täpper igen alla logiska hål i myten med att "Gud utförde mirakel" vilket förvisso är omöjligt att bemöta eftersom allt är tillåtet i miraklernas värld, men man kan samtidigt fråga sig varför Gud gjorde sig omaket att dränka alla människor, spädbarn och allt, i en enorm flodkatastrof, skapa om hela världen och radera alla bevis för det som skedde.
Vad gäller trosbegreppet så upplever jag det som problematiskt såsom det ofta presenteras. Jag har lika svårt att tro på Noaks ark som jag har för att tro på tandfén, eftersom båda faller på sin orimlighet. En Gud som straffar någon (med evig tortyr dessutom) för att denne inte KAN tro på något som strider mot allt förnuft är ingen trevlig Gud i mina ögon. Tyvärr så känns mest Bibeln och det missionerande som baserar sig på den som ett enda stort argumentum ad baculum, något som gäller för många andra religioner, företrädesvis de monoteistiska.