• miss luxor

    Nån som har eller haft gallsten?

    Är det någon som haft eller har gallsten?

    Hej
    Är det någon som har eller haft gallsten alt problem med gallan?
    Jag har drabbats och undrar om någon har tips på vad man kan äta?
    Framförallt vad man inte ska äta (har hört att man ska undvika fet mat, äpple, päron, paprika), finns det mer man ska undvika?
    Vill aldrig mer uppleva den smärtan!!!!!

  • Svar på tråden Nån som har eller haft gallsten?
  • miks

    Förresten, Voltaren el diklofenak suppositorer var det enda som hjälpte mig. De är inte speciellt starka och inte beroendeframkallande!

  • Rystall

    depecha: frågade du henne om det fanns alternativ metod?

  • Rystall

    Jag skall gå och jobba nu på kirurgen och jag ska höra mig för med nån med stor erfarenhet ang gallsten och ev behandligsmetod. Är det nått mer ni vill veta så snabba er med lite andra frågor så ska jag se vad jag kan lösa. Upp med hakan, det löser sig (..sa han som sk.t i badvattnet )

    puss

  • depecha

    Hej Miks.. Alltid skönt att höra med operationerna som gått bra. Jag hade inte heller stenar i gallgångarna så det blir vän antagligen en likadan operation för mig.
    Jag är inte rädd för smärtan efteråt eller ärren eller nånting sånt. Jag e rädd för själva sövningsmomentet och att inte vakna igen.
    Hur lång tid tog det innan du fick operation? Och vart i landet bor du?

    Rystall: Jag frågade inte direkt ut, hon var så stressad, men jag som det var att jag är livrädd för operation ocg frågade om det itne fanns nåt annat sätt att få ut dom och hon sa nej.. verkade inte riktigt lyssna på mig.. Hon var stessad som vanligt, men annaars en väldigt bra läkare.

  • ISLA

    Min ena tärna som är gravid har både en stor cysta som hon har ont av + att hon har fått gallsten också. Tycker så synd om henne, att hon ska behöva lida så när hon är gravid. Hon kommer förmodligen att få vänta tills efter att hon fött innan de går in och opererar henne.

  • depecha

    usch då, stackaren!
    Har härt att det e ganska vanligt att få gallsten när man e gravid..

  • depecha

    Kan du inte äta, gumman?
    Men då tycker jag du ringer husläkaren. nu e det ju dock helg. men ring sjukvårdsupplysningen så kanske det finns nån husläkarakut nu under helgen?
    Och säg att du itne kan äta..

    Jag har ju oxå problem till och från att inte kunna äta.. Under en vecka i sträck åt jag ingenting,bara drack vatten och blåbärssoppa.. Jag överlevde, men man blir ju matt och slut..

    Lider med dig!

  • Yippii

    Jag hade aldrig haft problem med gallsten / gallan, men før ca 3 år sen, fick jag ett gallstens anfall. Jag åkte in på akuten mitt i natten, men fick åka hem igen. Dom visste inte vad det var. Fick anfall næsta natt också. Åkte in igen. Fann ingenting. Skjusade mig till ett annat sjukhus. Dær upptackte dom gallstenar. Jag skulle få åka hem næsta dag før dom gør inte någonting åt de førsta gallstensanfallen, men under det dygnet fick jag fler och fler anfall och blev riktigt dålig. Det visade sig att gallblåsan blev inflammerad. Blev liggandes i næstan 2 veckor på sjukhuset. Fick operation 3 mån efteråt. Tog bort hela gallan. Skulle då hålla mig undan all fet mat i 3 mån, sen kunde jag æta allt. Det enda som jag har haft lite problem med sedan dess ær ost. Det ær sækert individuellt. Ska inte klaga. Jag ær egentligen glad att dom tog bort den med en gång så jag slapp flera anfall før det ær den værsta smærtan jag någonsin har upplevt.

  • miss luxor

    depecha : va du e go, tack. Jo igår drack jag nå kosttillskott jag köpt på apoteket, fast jag fick ont. Idag köpte jag nutrellette och fick ont. Så nu vet jag inte hur jag ska göra för att få i mig näring.
    Fast jag vet ju inte om det är "maten" som orsakar det onda.. det gör liksom ondare ju längre dagen går.. vi 17 tiden och framåt är det sängen o värmedynan som gäller.

    I morgon ska jag äta potatis och kokt kött+morötter vid 15..om jag får ont vid 17 då åker jag in! Nu får det vara slut på det här :(

Svar på tråden Nån som har eller haft gallsten?