• Bride M

    Flera som väntar med att flytta ihop?

    Hej
    jag är bara nyfiken och undrar om det finns flera här som ska flytta ihop i samband med bröllopet eller bor ni ihop innan? Hur länge har ni varit ihop?

    vi ska vänta, lite traditionellet men vi ska officiellt flytta ihop i samband med bröllopet!

  • Svar på tråden Flera som väntar med att flytta ihop?
  • aco

    Nja.... Vänta och se tills ni har bott ihop, pa riktigt, ett tag och se om det inte tillkommer ett par dimenssioner till.....

  • Rydén

    Jösses så tröttsamt...

    Vi känner varann hur bra som helst.
    För oss är det ingen nackdel att vi inte bor ihop just nu.

    Som sagt, jag är inte skriven på samma ställe som honom...men det betyder inte att vi inte träffas.
    Minst 4 av 7 dagar/nätter tillbringar jag i min pojkväns lägenhet.
    Innan han flyttade till lägenheten bodde han med mig och mina föräldrar.

    Visst medför sambo-boende fler problem... men om man känner varann tillräckligt bra så vet man vad man har att vänta sig.

  • Rydén

    Hmmm....

    Märkte att jag var lite väl otrevlig i mitt senaste inlägg.

    Jag menar inget illa. Blir bara så frustrerad.

    Hoppas ingen tog illa upp, för det var verkligen inte min mening.

    ska förresten tillägga att vi har haft gemensam ekonomi så det kommer inte bli några problem där heller.

  • Magnus flikka

    Jag och min sambo har varit oskiljaktiga sedan vi blev tillsammans för fyra år sedan, men vi flyttade inte ihop officiellt förrän efter 8-9 månader. Då flyttade vi till en helt ny stad och en ny, gemensam lägenhet. Det går absolut inte att jämföra detta med att vi "jämt sov hos varandra" innan. Man får ta ett nytt ansvar när man inte har någon tillflyktsort att ta till när det krisar, och har man inte råd att bo så stort i första gemensamma lägenheten kanske det inte _finns_ något annat rum att gå in i när den andre är sur och butter.

    Jag personligen tycker att alla borde bo ihop innan de gifter sig, man behöver inte sova ihop om det är det som är problemet (dvs religiösa skäl), men det är så viktigt att man lär känna vardagsansiktet på den andra människan! Så tycker JAG.

  • Nessie

    Håller med flera andra att man bör bo ihop innan man gifter sig, jag skulle aldrig våga chansa.
    Jag och min sambo var tillsammans ett år innan vi flyttade ihop, och umgicks jämt! Redan veckan innan vi officiellt blev ett par började han sova hos mig, och sen dess sov han ALLTID i min lägenhet. När han var sjuk låg han hemma i min säng i en vecka. På dagtid var vi ibland hos honom, ibland hos mig. Visst, vi kände varann jättebra! Men det går ändå inte att jämföra med det som dyker upp när man bor ihop. Småsaker som man inte tänkt på innan dyker upp. Men även småsaker kan irritera en ganska mycket, och man får försöka hitta kompromisser.
    Hur mycket man än umgås och tycker man känner varandra innan, så ÄR det skillnad.

    Men visst kan det fungera även om man flyttar ihop i samband med bröllopet. Har man träffat rätt så har man! Själv skulle jag dock inte vilja börja äktenskapet med allt vad det innebär när man flyttar ihop.

  • *Juniphé*

    Kanske låter supergammal nu (Är "bara" 26 år dock)
    men det låter skrämmande och otroligt naivt att säga att man känner någon så väl att man vet att det inte kommer att bli några bråk i framtiden. Det bara skriker BARNSLIGT om det...

    När man bor ihop så är det HELT ANNORLUNDA jämfört med att bo "särbo". Som sambos är man alltid tillsammans. Den gemensamma knutpunkten är hemmet, och det är inte bara att sticka hem till mamma så fort problemen hopar sig. Man måste ta tag i saker och ting och reda ut problemen tillsammans.

    Svårt att förklara vad jag vill ha sagt, men i slutändan tycker jag att äktenskapet är dömt till misslyckande på förhand om man inte bott ihop innan... tyvärr.

    Det är väl för 17 bara att flytta ihop direkt och planera ert kommande bröllop... tycker att det skulle vara svårt att kunna planera en sån stor sak när man är särbo.

    Nej... GROW UP! säger jag bara... var inte så naiva. På vilket sätt skulle det vara bättre att flytta ihop efter bröllopet då??? För att då är man redan fast i skiten och det är bara acceptera och svälja eller?
    Är ni inte mogna nog att bo ihop så är ni definitivt inte mogna att gifta er heller! BASTA!

  • ylvali

    Bo ihop eller inte bo ihop... Vi flyttade ihop efter att ha varit tillsammans knappt ett halvår, men jag upplever inte att det blev så stor skillnad, förutom att vi kunde sluta packa övernattningsväskor.

    Smita hem "till mamma" eller hem till mig själv har jag aldrig gjort när det blivit jobbigt i ett förhållande, så det blev egentligen ingen skillnad där heller. Vi hade inga stora konflikter i samband med att vi flyttade ihop eller tiden därefter.

    Att bo ihop och att trivas med det i ett par-tre år är inte heller någon garanti för att ett förhållande ska hålla för alltid... Jag hittar nya dimensioner i vårt förhållande fortfarande efter mer än fem år... och det är både positivt och negativt.

    Det viktigaste för mig är inte om man bor ihop eller inte utan att att aldrig sluta jobba aktivt på sitt förhållande och att kontinuerligt arbeta för en bra och öppen kommunikation. Utvecklas tillsammans i stället för åt olika håll, och det kan man göra oavsett om man bor ihop eller inte.

  • GbgGumsan

    Jag tycker man får göra som man vill!!!
    Men man bör acceptera att andra tycker annorlunda och hur de vill göra är deras ensak.

    Vi ville flytta ihop efter ett år, men det blev ingen större skillnad mer än att som någon tidigare sagt: man behövde inte packa en nattväska när man skulle till jobbet.
    Vi har inte haft några större gräl om vardagslivet som inte fanns innan vi flyttade ihop för två år sen.

    Och nu känner vi oss redo att gifta oss

  • EmmaPemma

    Självklart gör ju alla som de själva tycker (i många kulturer får man ju inte ens bo med varandra innan även om man skulle vilja).

    Personligen förstår jag ingen anledning till att inte bo ihop innan man gifter sig (lite för mycket "grisen i säcken" över det). Om man inte vill bo ihop innan pga att man inte kan bidra ekonomiskt så undrar jag hur det kommer gå när man väl gift sig? Skall man bo enskilt bara för att den ena tjänar mindre och inte kan bidra lika mycket till hushållet?
    Jag har varit sambo i flera år, och det har gått hur bra som helst trots att jag i perioder har pluggat och kunnat bidra mindre till hushållet.
    Det här med att man påstår sig veta att man aldrig kommer vara osams om ekonomi osv är ju rent nonsens - det vet man inte förrän man har bott ihop och haft gemensam ekonomi (100 % av tiden). Även om man träffas varje dag innan man gifter sig så är det inte samma sak som att bo ihop.

    Som jag redan har sagt så gör ju alla som de själva vill, men jag avråder er absolut att inte bo tillsammans innan ni gifter er!!

  • <:3 )~~~~

    Jag tycker det vore kul att höra från dem som aldrig bott ihop innan och "känner varandra utan och innan" och som försvarar sitt agerande med näbbar och klor om en sisådär 2-3år när de bott ihop några år..
    Jag undrar om de inte insett ett och annat då? Det lustiga är ju att de, trots att de helt saknar erfarenhet, är helt övertygade om att de har 'rätt'. Medan vi som faktiskt har erfarenhet säger "vänta och se". Fascinerande..

Svar på tråden Flera som väntar med att flytta ihop?