• Ninjara

    Umeåbrud 2015

    Här tänkte jag starta en allmän tråd för oss som gifter sig i eller omkring Umeå. Kanske hemmahörande i Umeå men gifter sig någon annan stans.

    Vårt bröllop blir i maj 2015 och redan nu är planeringen i full gång. Vad har ni för drömmar och tankar kring ert bröllop?

  • Svar på tråden Umeåbrud 2015
  • Busmalin
    Ninjara skrev 2015-01-18 07:52:44 följande:
    Funderar på att köpa ett gäng rosor, klippa av och sätta i små vaser på borden. Känner mig lite osäker på bordsdekoreringen...hur ska man få det att se lagomt tjusigt ut så det inte blir för mycket/lite.
    Jag tänkte nog göra såhär: 


    Tycker det är så himla fint - och så himla enkelt! Det tillsammans med lite andra ljus och kanske några fler blommor i glasflaskor så är man ju hemma. På en löpare på vita dukar. 

    Hittade dessutom odlingsväv på Biltema - billigt och bra som jag tänkte täcka över de stora blå gardinerna som finns i lokalen - så blir det inte så mörkt och helt fel färg. ;)
  • Mirred
    Busmalin skrev 2015-01-19 16:29:42 följande:
    Jag tänkte nog göra såhär: 

    Tycker det är så himla fint - och så himla enkelt! Det tillsammans med lite andra ljus och kanske några fler blommor i glasflaskor så är man ju hemma. På en löpare på vita dukar. 

    Hittade dessutom odlingsväv på Biltema - billigt och bra som jag tänkte täcka över de stora blå gardinerna som finns i lokalen - så blir det inte så mörkt och helt fel färg. ;)
    Shit va fint de där var!  Kanske ska ta och göra något liknande, tom karln tyckte det =)

    Måste gå förbi floristen nångång och höra när man måste dit och boka och beställa.... vilken ska ni använda er av?

    Vad ska era karlar ha på sig? Vi funderar på att M ska ha frock coat
  • Plättis

    Jag funderar på att bara beställa rosor (och kanske lite pioner) och binda själv. Alternativt be om en väldigt enkel bukett och corsage till sambon, jag vill mest bara ha något att hålla i händerna, men utan att det blir alldeles för mycket. 

    Sambon kommer nog ha kostym och eventuellt väst under. Han har hotat med att jag inte ska få se hans kläder före bröllopet eftersom han inte vill se klänningen, men jag är stensäker på att han kommer i typ orange kostym (tänk Dum & Dummare) i såna fall. Förhoppningsvis lyckas vi hitta en helg då han är ledig så vi kan gå på Brothers och prova. Det är enda stället i stan där vi lyckats hitta något som passar honom på längden Tungan ute 

    Han gick förresten och klippte håret och skägget på Wixner's förra veckan, och jag gått och dreglat över honom sedan dess. Herregud, så bra det blev! Jag fick honom att lova att gå och klippa sig där igen innan bröllopet, för om han ser lika bra ut på bröllopsdagen som nu kommer jag helt glömma bort att gråta eller vara nervös. Däremot kan jag behöva ha en näsduk till hands om jag börjar dregla  


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Ninjara

    Jag har beställt själva buketten, 2 corsager och 6 st tärnbuketter och det kommer att gå lös på ca 4000:-. Höll på att få skrämselhicka först men det är inte billigt med brudbuketter...

    Man kan nog så klart beställa en festbukett och få det billigare men tror inte man har så mycket att säga till om då i jämförelse med när man beställer brudbukett.

    Jag vet inte hur det är inom andra områden med det där att inte säga att man ska ha något till bröllop. Vet bara att för mig så lägger man ner så mycket mer tid på bröllopstårta än på vanliga tårtor. Men självklart ska man se till att man får det man betalar för. Skulle jag av någon outgrundlig anledning inte vara nöjd med blommorna, om de är vissna, så kommer jag att begära ett mindre pris.

    Alla kostnader drar som ihop sig fort... 

  • Kotten

    Var i Umeå har ni beställt brudbuketter/blommor? Nöjda? Jag har inte kikat så mycket på vad jag vill ha men känns viktigt att beställa någonstans ifrån där en får bra hjälp. 

    Vi har för övrigt efter en del om och men bokat kyrka+festlokal + gjort klart inbjudningstext så nu skickas inbjudan ut den här veckan (så fort jag har orkat pyssla ihop dom). Mycket skönt att ha dom tre stora grejerna så här tidigt avklarade, vi ska besöka festlokalen nästa gång vi är i Umeå för att sen börja planera hur vi vill ha det där :)

  • Plättis
    Kotten skrev 2015-01-20 08:19:48 följande:

    Var i Umeå har ni beställt brudbuketter/blommor? Nöjda? Jag har inte kikat så mycket på vad jag vill ha men känns viktigt att beställa någonstans ifrån där en får bra hjälp. 

    Vi har för övrigt efter en del om och men bokat kyrka+festlokal + gjort klart inbjudningstext så nu skickas inbjudan ut den här veckan (så fort jag har orkat pyssla ihop dom). Mycket skönt att ha dom tre stora grejerna så här tidigt avklarade, vi ska besöka festlokalen nästa gång vi är i Umeå för att sen börja planera hur vi vill ha det där :)


    Vilken lokal blev det?

    Jag har tänkt gå förbi på några olika ställen när jag har tid över och kolla blommor och priser. Vi har det lite lindrigare eftersom jag inte har några tärnor och vi förmodligen bara kommer ha corsage till sambon. Hans bestman är självutnämnd, och det är mest för att han ville ordna svensexan
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Kotten
    Plättis skrev 2015-01-20 09:24:02 följande:
    Vilken lokal blev det?

    Jag har tänkt gå förbi på några olika ställen när jag har tid över och kolla blommor och priser. Vi har det lite lindrigare eftersom jag inte har några tärnor och vi förmodligen bara kommer ha corsage till sambon. Hans bestman är självutnämnd, och det är mest för att han ville ordna svensexan
    Bygårn i Kassjö, enkel och relativt billig lokal som ligger utanför stan och där det går att släppa massor av barn lösa (över hälten av våra gäster har barn så det ställer lite speciella krav på lokalerna) och vi kan fixa mycket själva. Vi ska dit och kika när vi åker norrut nästa gång. Det blir mycket att fixa själva men det känns helt okej :)
  • Ninjara

    Jag valde Berghems Blommor. Tänkte att de är nära där jag bor och den som ska hämta blommorna slipper köra in till centrala stan. 

    Min M2B ligger just nu i tankarna om en svart kostym men det har även svängt mot smoking och mörkblå kostym. Han vill däremot ha den mer cool i designen än klassiskt dressad. Hans kläder är nästa punkt på tur. Vi funderar på att gå till Gregers och kolla där på deras utbud. Tycker att de brukar vara snyggt klädda de som jobbar där. 

  • Mirred

    Jo Gregers har snygga kläder!

    Jag ska och prova klänning imorgon!!!! Lite pirrig är jag allt, en dag som jag längtat efter =) Har med mig 2 kompisar (min tärna och en av värdarna) som smakråd, dem känner mig väl så dem fick följa! Det jobbigaste blir nog att hålla tyst om klänningen för min M2B. Svärmor är sjukt nyfiken om den också, men jag sa klart och tydligt att det är bara 3st som kommer veta något om klänningen och det är jag och mina 2 kompisar, hon blev nog lite stött, men det struntar jag i!

  • Plättis
    Mirred skrev 2015-01-23 09:29:45 följande:

    Jo Gregers har snygga kläder!

    Jag ska och prova klänning imorgon!!!! Lite pirrig är jag allt, en dag som jag längtat efter =) Har med mig 2 kompisar (min tärna och en av värdarna) som smakråd, dem känner mig väl så dem fick följa! Det jobbigaste blir nog att hålla tyst om klänningen för min M2B. Svärmor är sjukt nyfiken om den också, men jag sa klart och tydligt att det är bara 3st som kommer veta något om klänningen och det är jag och mina 2 kompisar, hon blev nog lite stött, men det struntar jag i!


    Vet ni hur Gregers har med storlekar? Min sambo är 1,97 lång, så det krävs en hel del efterforskningar och arbete för att hitta något han ryms i... 

    Jag är tvärtom med klänningen, så ofta jag kan visar jag vad jag tänkt och pratar med andra. Men jag vet att på bröllopsdagen så kommer inget att se ut som det gör när man tittar på bilder och provar. Med smink, hår och allt runtomkring kommer det bli helt annorlunda och tusen gånger bättre
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Umeåbrud 2015