Nyfiken gul, nu fru: Tack för dina kloka synpunkter och råd! När jag läser dem är det så självklart-så måste jag göra! Tänkte bara förklara det där med att jag inte vill ta initiativ. Jag vill, men har tappat självförtroendet (det lilla jag hade) av alla gånger då han har sagt att han inte orkar just den kvällen. Även om han nu försäkrat mig gång på gång att det inte är pga mig, att han helt enkelt inte orkar, så finns den där lilla rösten som jag inte lyckas tysta: "Det är dig det är fel på, du duger inte." Nu kommer gnället om min barndom igen (än en gång, jag fiskar inte medlidande utan försöker bara förklara varför jag är en så hopplöst hämmad typ), vi syskon fick aldrig något beröm för något bra vi gjorde. Kritik var de snabba med, minaf öräldrar, men aldrig att de sade något om vi gjorde något bra. Så jag har rätt dåligt självförtroende sedan innan, och det här har knappast gjort det bättre. Men jag är inget barn längre utan en vuxen kvinna som fyller 40 i år (hu!) och jag måste ta mig i kragen och bete mig som en vuxen.
Min man var den förste jag blev förälskad i "på riktigt", jag hade haft pojkvänner men inga seriösa förhållanden och kände mig aldrig uppskattad men så mötte jag den här fantastiske killen som placerade mig på en piedestal och gjorde mig till prinsessa i sitt kungarike-det var underbart! Och nu känns det som att knuffar ner mig frånn piedestalen igen.
Jag tror han förstår hur jag känner, och jag tror definitivt inte att han slutat älska mig, han är bara mer hopplös än jag på det här med att kommunicera och prata om sina känslor. Han är inte den som köper blommor och smycken, men han gör så mycket annat för mig som visar att han älskar mig. Men det är helt sant att det inte alltid räcker, inte om vårt äktenskap ska hålla.
Att boka in något varje vecka låter som en toppenidé, fast det kanske snarare får bli varannan vecka eller en gång i månaden med tanke på hans jobb. Jag sitter här och funderar på vad det skulle kunna vara, vilka hemensamma intressen vi har. Båda älskar ishockey (jag vet, inte vidare romantiskt!) så det kunde kanske vara något när säsongen drar igång till hösten. Utflykter är en jättebra idé, vi vill flytta från Stockholmsområdet lite längre uppåt i landet, det kunde vara roligt att se sig omkring i de trakterna. Bio och äta ute är toppenförslag, vi har blivit såna "hemmakatter" och gör aldrig såna saker längre. Det finns nog annat vi skulle kunna göra också, jag har funderat på att gå en danskurs-det är ju sexigt! Kanske inte hambo och schottis då förstås, men salsa ser läckert ut.
Även ett gemensamt läkarbesök låter bra, jag behöver kolla upp om jag börjar komma i klimakteriet (tidigt, jag vet, men det år i släkten) och ska ta en del tester, då passar det ju utmärkt att han också gör det!
Jag oroar miug ständigt för att han ska få en hjärtinfarkt, för det är precis som du säger: Han jobbar för mycket, orkar ingenting när han väl är ledig. Han har en otrolig arbetsmoral vilket förstås är bra, men det verkar som att han är den ende på sitt jobb som har det. Alla andra tycks tänka att "Juha ställer upp och byter dag med mig" eftersom han bara inte kan säga nej. Men det blir aldrig något byte eftersom han får jobba både sitt pass och den andres. Och han oroar sig hela tiden för att bli av med jobbet.
Att läsa era, och särskilt dina, svar har fått mig att tänka till ordentligt och börja se vilka skälen kan vara till att han inte orkar ha sex. Det handlar inte om mig, eller om oss, utan om den press han sätter på sig själv.
Han kommer hem från jobbet när som helst, jag ska ta upp några av sakerna du föreslår med honom. Kanske inte dyka på läkarbesök direkt, men det här med att hitta på lite roliga saker tillsammans!
Jag måste få fråga, jag har för mig att jag läst någonstans att du varit Jehovas vittne, stämmer det? Mina föräldrar är Jv, men de verkar hårdare än många andra. Jag menar inte att du ska berätta om din uppväxt, det är privat, men stämmer den uppfattningen jag har eller är alla Jvföräldrar så stränga som mina? Varken jag eller mina syskon är kvar i "Sanningen" (

) längre så vi har knappt någon kontakt med dem vilket faktiskt bara känns bra. Känns som att de förstört oss alla så mycke. Usch, vad jag gnäller men det är sällan jag pratar om det så det blev som att dra proppen ur ett badkar!