• Annisen

    Bröllop augusti 2015

    Här tänkte jag att vi som gifter oss i augusti 2015 (!) kan dela tankar, tips, idéer, pyssel och peppa varandra inför den stora dagen :)


     


    Själva gifter vi oss den 8/8 2015 just nu står valet mellan två olika kyrkor och lokaler båda i stockholms området!

  • Svar på tråden Bröllop augusti 2015
  • bride2B
    josssaanlin skrev 2015-06-21 06:35:12 följande:

    15augusti är vår stora dag. Vi ska träffa prästen här om nån vecka o gå igenom hur vigseln ska utformas. Hur har ni gjort? Har ni haft allt klart i huvudet hur ni vill ha det inför det mötet, alltså med sånger/psalmer osv eller kan man bestämma det då/senare? Har verkligen ingen aning om vad vi ska ha för psalmer eller vad det ens finns för psalmer knappt. Vilka har ni valt?


    Jag känner mig precis lika nollställd som du.
    Har inte en aning om hur vi vill ha det eller vad man har för valmöjligheter. 
    Vi har inte hört någonting från kyrkan än, men hoppas att det kommer finnas tillräckligt med tid sen. Det är ju semestertider och så nu också...
  • stresso

    vi trodde att borgerliga vigselförrättare hade nån slags "standard långversion" men icke. kanske att de får rutin efter X 100 vigslar och kan freestajla men vår vigselförrättare sa att om vi vill ha mer än "tar ni varann" får vi skriva det själva.
    så det är det som är mest stressigt just nu. det mesta andra är nog på banan... om jag inte glömt nåt...

  • Linosa
    josssaanlin skrev 2015-06-21 06:35:12 följande:

    15augusti är vår stora dag. Vi ska träffa prästen här om nån vecka o gå igenom hur vigseln ska utformas. Hur har ni gjort? Har ni haft allt klart i huvudet hur ni vill ha det inför det mötet, alltså med sånger/psalmer osv eller kan man bestämma det då/senare? Har verkligen ingen aning om vad vi ska ha för psalmer eller vad det ens finns för psalmer knappt. Vilka har ni valt?


    Ni kan nog disskutera er fram med prästen. De har många bra idéer oftast.

    Vi gifter oss inte på hemmaplan och kommer endast träffa vår präst först 2 dagar innan så vi behöver ha allt klart innan. Dessutom ska vi skicka vigselprogramet på tryck redan i veckan. Så vi har bestämt allt.

  • Märta
    mtep skrev 2015-06-17 22:26:37 följande:
    Vi ska ha en borglig vigsel utomhus. Skippar vigselprogram! Några vänner ska sjunga så vi har (hoppas jag) fixat piano, mixerbord, förstärkare, högtalare, mic..mm..... Svårt när man inte kan nåt om det, men hoppas det bli rätt :)
    Vi ska inte heller ha ett vigselprogram utan jag menar mer hur er vigsel är upplagd. Har ni sånger först, vigselakten sen, dikter osv. Vad ska vara med och i vilken ordning? Hade varit kul att höra hur andra har gjort :)
  • Nightrod
    Märta skrev 2015-06-25 11:58:35 följande:
    Vi ska inte heller ha ett vigselprogram utan jag menar mer hur er vigsel är upplagd. Har ni sånger först, vigselakten sen, dikter osv. Vad ska vara med och i vilken ordning? Hade varit kul att höra hur andra har gjort :)

    Detta fick vi från vår präst om hur det kommer bli i kyrkan


     


    Ordning


    Välkommen, bön, klockringning om det finnes Präst/vaktmästare


     


    Ingångslåt:


     


    Psalm


     


    LOVPRISNING präst


    INLEDNINGSORD präst


    BIBELLÄSNING präst


    BIBELLÄSNING präst med valt ord


     


     


    RÅGORNA präst+Vigselpar


    BÖN ÖVER RINGARNA Präst


    LÖFTENA/RINGVÄXLING vigselpar


    TILLKÄNNAGIVANDE präst


    BRUDKYSS!!! :)


     


    Musik:


     


    FÖRBÖN


    FADER VÅR (pastorater använder helst den moderna varianten kallad den ekumeniska 2000)


     


    VÄLSIGNELSEN


     


    Psalm


     


    VIGSELTAL Präs

    Utgångslåt


     


    Live free, ride free
  • mtep
    Märta skrev 2015-06-25 11:58:35 följande:

    Vi ska inte heller ha ett vigselprogram utan jag menar mer hur er vigsel är upplagd. Har ni sånger först, vigselakten sen, dikter osv. Vad ska vara med och i vilken ordning? Hade varit kul att höra hur andra har gjort :)


    Jaha, nä det har vi inte riktigt bestämt än. Ska träffa vigselförrättaren i slutet av juli så bestämmer det väl efter det.
  • Nightrod

    Om det regnar mycket i början av sommaren innebär det väl att det blir stabilt och fint väder i slutet av den.. hoppfull


    Live free, ride free
  • mtep
    Märta skrev 2015-06-25 11:58:35 följande:

    Vi ska inte heller ha ett vigselprogram utan jag menar mer hur er vigsel är upplagd. Har ni sånger först, vigselakten sen, dikter osv. Vad ska vara med och i vilken ordning? Hade varit kul att höra hur andra har gjort :)


    Jag tycker denna dikt är fin:

    Det blåser ibland i det liv som är vårt

    när kraven är många och tempot känns hårt.

    Då är det viktigt att ha en kamrat

    som använder orden till annat än tjat.

    Men om man vill göra tillvaron rik

    behövs både kärlek och ljuv romantik.

    Någon som inser hur just jag känner

    någon som gör så att pulsarna bränner.

    Jag tror knappt att jag har fattat det än

    jag har funnit en man men också en vän.

    Där för vill jag att du skall veta det nu

    Du är min Älskling, allra käraste Du!

    Men tycker ni den passar? Alltså jag vet inte om jag vågar läsa upp den själv utan be vigselförrättaren
  • Linnen
    Nightrod skrev 2015-06-26 08:19:50 följande:

    Om det regnar mycket i början av sommaren innebär det väl att det blir stabilt och fint väder i slutet av den.. hoppfull


    Det är precis så det fungerar. Det har jag bestämt ;) haha. 
Svar på tråden Bröllop augusti 2015