• Annise­n
    Äldre 28 Dec 16:17
    105274 visningar
    535 svar
    +1
    535
    105274

    Bröllop augusti 2015

    Här tänkte jag att vi som gifter oss i augusti 2015 (!) kan dela tankar, tips, idéer, pyssel och peppa varandra inför den stora dagen :)


     


    Själva gifter vi oss den 8/8 2015 just nu står valet mellan två olika kyrkor och lokaler båda i stockholms området!

  • Svar på tråden Bröllop augusti 2015
  • Annise­n
    Äldre 29 Dec 15:52
    #2

    Hej Katten 21! Vad kul att titta på lokal imorgon, hoppas den är som du tänkt! Vilket slott är det? Du får rapportera sen! :) Nyfiken för har googlat runt som en tok från början efter något slottslikt men till ok kostnad! Hade alltid drömt om mitt lilla prinsessbröllop men ju mer jag tittar på inspiration och tänker vad jag/vi verkligen vill ha så lutar det mer åt lantligt tema :) med färgtema gammelrosa, grönt och pärlemor! Jag älskar att planera och pyssla så jag behöver nog 1 1/2 år, haha, och skönt att spara pengar ett tag! Vi kommer bli ca 80 gäster så ska försöka med en budget på 60 000 kr, hur låter det? Klänningen får jag av mamma i bröllopspresent, blomdekorationer och kanske även tårtan har jag planer på att göra själv :) Har hittat lokal och kyrka som ser ganska perfekt ut för ett lantligt bröllop ca 20 min från där vi bor, men vi måste ju titta på den i verkligheten så kanske blir ett besök i veckan när man ändå är ledig! Tycker att era save the date och inbjudningar låter jättesmarta! Hade nog skickat samma till alla gäster men om ni tex har ett uppslag om Kaknästornet så kan de ju vara lite "visste du att" och om du/ni har någon relation till platserna "här festade bruden första gången" etc. Tänker att även om man bor här har man ju inte alltid 100% koll på sin egen stad ;) Jag hade iallafall uppskattat det om ni nu ändå ska göra det!

  • Annise­n
    Äldre 30 Dec 15:59
    #4

    Åh vad härligt att det var så bra som ni tänkt! :) Vad kul, måste verkligen kännas på riktigt nu! Såg väldigt fint ut på bilderna och till ett schysst pris, bra med övernattningsmöjligheter också. Ja mamma är bra snäll, hon jobbar med sömnad och design så det är en "naturlig" present från henne men så skönt att inte behöva tänka på klänningskostnad. Eftersom vi blir ca 80+ på bröllopet så blir det nog som jag tänkt nu med lite lantligt tema, catering av mat och verkligen kunna bjuda alla på festen, m2b har stor nära släkt som han umgås mycket med och jag ganska många nära vänner.. Tycker det här bröllopet är fin inspiration barnwedding.blogg.se Bordsdekorationer har jag en ide om hortensia och rosa rosor (grönt och gammelrosa) buketten kommer jag nog låta en florist binda trots att jag under en tid gått kurs för att binda och dekorera.. Tårtan är ett nytt påfund i samband med att jag planerar vår dotters dop och har gjort hennes doptårta med hallon och dumle mousse, sugerpaste täcke i vanilj och rosa och pärlemordekorationer.. Tänker att 1 1/2 år att öva nog räcker men vill samtidigt inte stressa på vår dag utan att den blir mysig och festlig :) Har du börjat spana klänning? Blommor? Kul att följas åt till den stora dagen!

  • Annise­n
    Äldre 2 Dec 21:14
    #14
    aarot skrev 2014-02-14 19:22:58 följande:

    Hej i Skaraborg troligtvis kommer vi gifta oss om ganska exakt 18 månader nu Har inte bokat någonting mer än frågat min syster om hon vill va tärna men har börjat mejla för att komma och kolla på lite olika ställen. Spännande detta är


    Hej, vad kul, vi gifter oss också i Skaraborg då mina föräldrar är därifrån, vi kanske kan tipsa varandra! :)
  • Annise­n
    Äldre 2 Dec 21:25
    #15

    Hej alla!

    Så längesedan jag kikade in här, men vad glad jag blev att tråden fyllts på med lite fler augustibrudar :) Hoppas vi kan fylla på med tips, bilder och inspiration till varandra. Hur långt har ni kommit?

    Vi var tvungna att ändra vigseldatum till den 15/8 2015 då vår lokal dubbelbokades och de som bokat den 8/8 tydligen väntat på det datumet i flera år ;) och för oss kändes det till och med bättre med den 15/8 istället då min fästman frågade om giftermålet den 15 och vår dotter är född den 15 så det är nog ett turdatum för oss!

    Vi har nu bestämt lokal och det blir inte alls i Stockholm som först planerat utan vid vårt lantställe. Vi har hyrt Hjällö slott utanför Hjo i Västra Götaland. Bokat bröllopsfotograf som vi prov fotograferat med. Bestämt tema. Provsmakat mat och beställt. Min klänning hänger i garderoben och save the date går ut i dagarna.

    Och det som just nu känns allra bäst, bokat och delbetalat bröllopsresan :) Wiehoo! 10 dagar på Maldiverna med vår dotter, lyx!!!

    Känns som att allt är på rullning, men inser att vi har en hel del kvar ialf och allt tar tid när man även har en 1 ½ åring att ta hänsyn till, samt att jag och min blivande fyller jämnt nästa år..

    Men det som är kvar är ju blommor, tårtor, transport för gästerna från hotell till Hjällö, alkoholinköp, dj/musik, serveringspersonal, inbjudan, program, dekorationer..

    Men jag tycker det är så kul och lite i taget så blir det inte stressigt och jobbigt!

  • Annise­n
    Äldre 2 Dec 21:32
    #16
    katten21 skrev 2014-10-20 14:51:47 följande:

    Oj, det var länge sedan jag skrev här, 10 månader!. Livet kom i vägen Flört

    01/08-2015 smäller det! Hjärta

    Bokat kyrka
    Bokat Fest Lokal
    Bokat Fotograf
    Bokat hår och make-up
    Bokat 'natten innan' hotell
    Köpt Klänning - Martina Liana (som affären tar hand om tills vidare åt mig)
    Köpt Skor - Vera Wang White Label (i färgen Blus/Rosa) hos David's Bridal
    Köpt Ringar
    Smakat och bestämt oss för vilka bröllops tårtor vi ska ha
    Bestämt hans outfit
    Bokat Smekmånad (bröllops present till oss av min syster, vi har ingen aning om var vi kommer att åka...Spännande!!)

    Vi  ändrade oss om våra orginala ideér ang. save the date och skickade iväg dem i Februari i år. Därav även tänkt om ang. inbjudningarna också.
    Lite pyssel ska det bli med klassiskt vintage look.
    Vi tänkte att det skulle bli kul att gör dem själva och som bonus spendera vad han kallar 'quality time' tillsammans.

    Tillfrågade bestman som tackat ja och maid of honour som tackade ja och några månader senare tackade hon nej för hon har inte råd med flyg och hotel så hon kommer inte alls nu.

    Vi kommer bli ca 30 pers. Litet, intimt och mysigt.

    När tycker ni att det är lägligt att skicka ut inbjudningar (med tanke på att dem flesta kommer från England)?

    Hur går det för er andra Augusti Brudar? 


    Hej Katten21,

    Kul att ni kommit så långt i planeringen, men förstår att det behövs när man planerar från England. Vi måste också planera en hel del i god tid, fast det bara är 40 mil till vår "bröllopsdestination"

    Vi kommer skicka inbjudningarna i mars med OSA i slutet av maj tror jag, då vi har en del gäster som också är långväga, eller är det försent? De måste boka flyg och hotell, vi har förbokat rum till alla så det finns men man kanske vill ha detaljerna tidigare än i mars? Vi har skickat Save the date så de vet ju om vart det blir och att det blir en resa... Hur har ni resonerat?
  • Annise­n
    Äldre 2 Dec 21:34
    #17
    ballerina skrev 2014-08-10 11:33:02 följande:

    Hej Annisen! Du och jag delar bröllopsdag! 

    8/8 2015, vilket är på vår 8-årsdag :) Om ett år är vi gifta!


    Åh, inte längre då vi fick byta dag då det var ett par som väntat länge på den 8/8 om jag inte missminner mig i 8 år, som också ville ha vår lokal/festplats... Låter väldigt likt er ;) Så nu har vi den 15/8 2015 istället vilket för oss känns minst lika bra om inte bättre!
  • Annise­n
    Äldre 7 Dec 20:39
    #19
    Linnen skrev 2014-12-02 21:59:01 följande:

    Hej! Jag tar och hoppar in här jag också. 

    1/8 2015 gifter vi oss i Örebro. Kyrkan är bokad och lokal är preliminärbokad, vi ska dit i mitten av januari och prata mat och sånt. Håller på att fixa till dom sista detaljerna på inbjudningarna sen ska min pappa trycka dom åt oss så dom är redo att bli skickade i februari.

    Vad kul att läsa om hur långt ni har kommit. Nu blev jag lite mer peppad på att ta tag i saker igen :) 


    Välkommen! Kul att en till vill hänga med här i tråden! Har ni något tema bestämt?
  • Annise­n
    Äldre 13 Dec 13:05
    #23
    Linnen skrev 2014-12-12 01:20:33 följande:

    Nu tror jag att jag äntligen har gjort det sista på vår inbjudan. Sen ska den klistras i en silvrig pocket-fold och en liten inlaga med detaljer ska sättas i fickan. 

    Så här ser den ut just nu

    Har stulit designen från ahandcraftedwedding.com/tips-on-designing-your-own-wedding-invitations/ men har ändrat och justerat en del :) 

    Hur ser era inbjudningar ut eller hur vill ni att dom ska se ut? Har ni beställt dom eller gjort själva? :) 


    Vilka fina! Å vilken bra länk :) Kul!

    Vi har gjort save the date och kommer även göra inbjudningarna själva, vi har tema lite rustikt romantiskt och kändes kul att kunna göra själv :)

    Försöker bifoga bild på våra save the date!
  • Annise­n
    Äldre 14 Dec 14:09
    #25


    Från datorn ska det nog gå att ladda upp den, provar igen :)

    Gick inte att vända åt rätt håll däremot :( Men är ialf naturpapper med spetsdetalj, Inbjudningarna kommer gå i samma tema och ska börja med dem snart, efter nyår börjar jag jobba 100 % igen efter mammaledighet och då lär det inte bli mycket tid över för fix tänker jag...
  • Annise­n
    Äldre 17 Dec 19:14
    #28
    Stroina skrev 2014-12-16 21:20:03 följande:

    Hej brudar!

    Jag ska också gifta mig i augusti 1/8. Jag känner dock världens panik nu när jag ser hur mycket ni har hunnit med!!!! Vi har bara skickat förfrågan om catering och tänkte skicka ut save the date-kort efter nyår... Är jag alldeles för sent ute?

    Ni verkar alla vara så säkra på hur ni vill ha det och korten är verkligen jättefina


    Hej och välkommen!! Du är inte sent ute, det är vi eller ialf jag som är tidiga ;) Men saken är den att vi gifter oss 45 mil bort och vi kommer inte åka till vårt land förrän till sommaren, därför passade vi på att prova ut catering mm i somras. Här i Stockholm där vi först tänkte gifta oss bokas många kyrkor och lokaler upp ett år i förväg så då va det en annan press på att fixa det, men nu är det avståndsaspekten plus att jag varit mammaledig och haft tiden som gör att vi redan fixat mycket. Men massa kvar som sagt!

    Hoppas alla vill fortsätta dela med sig av lite bilder å så, så kul att se!!
  • Annise­n
    Äldre 18 Dec 13:01
    #32
    Linosa skrev 2014-12-17 20:41:39 följande:

    Jag gifter mig också den 1/8 och vi har inte börjat med mycket alls. Trots att vi gifter oss 30 mil bort och jag är mammaledig just nu Tungan ute


    Haha, ja alla är vi olika och tur är väl det ;)! Började jobba smått i höstas och då insåg jag hur mycket tiden minskade till annat än att vara med lillan som är viktigast såklart.. Å sen gillar jag nog att planera, haha!
  • Annise­n
    Äldre 18 Dec 13:11
    #33
    bebillen skrev 2014-12-18 12:53:37 följande:

    Vi gifter oss också den 8/8! För oss var det istället det enda datum som var funkade när vi ville boka Lövstabruk (där vi ska ha både vigsel och fest) så så fick det bli och det känns bra! :)

    Vi planerade en hel del igår, gjorde listor över vad vi vill kolla upp, vad vi kommer att behöva hjälp med och sådär.

    Lokal och mat är förbokat.
    Tårtdiskussioner är påbörjade med kunnig vän.
    Klänning inköpt, slöja lika så (om någon ska till Florida, åk hit! www.minervasbridal.com/orlando/ Väldigt hjälpsamma och bra priser!)

    Vi har valt att inte skicka ut några save the date, men vi ska spika gästlistan nu och försöka få iväg själva inbjudan tidigt i vår istället.

    Musik är svårt tycker vi... dels att välja till vigseln, men också hur vi ska göra på kvällen. Hur gör ni andra? Band? DJ? Lista som rullar?

    Och slutligen - någon som har tips på frisör i trakterna Gävle/Östhammar? De jag varit i kontakt med gör inte bruduppsättningar... !

    Kram på er!


    Välkommen!

    Wow, vad fint Lövstabruk är! Var tvungen att kika på internet å grymt bra priser! Där kommer ni få ett fint bröllop! :)

    Vi tänkte från början köra spotify då det inte rymdes inom budget med band eller dj, men fick sedan ett toppenerbjudande av en kille som både är trubadur, jätteduktig på att sjunga och dj:ar lite så han kommer sjunga under vigsel (vad vet vi inte), sjunga under minglet innan middagen och sen dj:a. men håller med det är svårt!!


  • Annise­n
    Äldre 23 Dec 21:50
    #37
    +1

    Önskar er alla en god jul!!!

  • Annise­n
    Äldre 31 Dec 18:36
    #49

    Gott nytt år, 2015 är året då vi gifter oss, snart är det alltså i år!!! :)

  • Annise­n
    Äldre 4 Jan 21:50
    #54
    Caby skrev 2014-12-30 18:32:13 följande:

    Hej!

    En tjej från Österbotten, Finland här Glad

    Vi gifter oss 14.8.2015.
    * Bokat kyrka, festlokal, frisör o fotograf.
    * Har snart klart inbjudningskorten. (bild)

    * Hittade klänningen redan i augusti på rea. Är dock lite osäker på den, ganska speciell klänning Obestämd Vad tycker ni? För mycket extra?
    Har underkjol på bilden men det kommer jag inte att ha sen. Gillar den upptill men är väldigt osäker på nedre delen. Inte hittat någon ny klänningen hellerSkäms Ser lite säckig ut bakifrån kanske. Vill egentligen ha en stilren, ganska enkel klänning, men blev inte som jag tänkt mig.Glad

    Inbjudan. Väldigt enkel. Text inuti med lite extra design.

    Tacksam för tips o kommentarer :)


    Jag tycker klänningen är jättefin, och tycker du ska ha underkjolen också så den får rätt fall (min mamma som är sömmerska informerade mig också om att det är mycket lättare att gå i klänningen om man har underkjolen ville inte heller ha det först...) Tycker verkligen inte den är för mycket, en brud kan nog inte bli för mycket ;)
  • Annise­n
    Äldre 4 Jan 22:11
    #55


    Så här ser min klänning ut, den hänger här hemma i garderoben och jag är så nöjd :) Vi beställde den på vinst och förlust då jag va osäker på hur en Kinaklänning skulle va i kvalitet MEN min mamma som är sömmerska och annars tänkt göra om den konstaterade när vi fick hem den att det va riktigt bra gjort och jag älskar den :) ! Beställd från jenny joseph till vrakpriset 1800 kr + underkjol + tull, totalt 3000 kr



    Håret har jag önskemål om ska vara som bilden ovan :)

    Och tärnklänningarna ska beställas denna variant

    Ett problem som jag dock har är att jag har storlek 42 i skor, är lång 1,82 cm och funderar på om jag ska ha klackar, ballerians och vart jag ska hitta snygga stora skor, är inte alltid så lätt...
  • Annise­n
    Äldre 5 Jan 18:45
    #64
    +1
    Sia skrev 2015-01-05 18:25:25 följande:

    Kul att så många som ska gifta sig i augusti. Själva har vi bestämt oss att gifta sig den 1/8-2015, hoppas på bästa vädret. Vi har bokat restaurang på Storforsen med otroligt vackert naturreservat ligger i Norrbotten i Älvsbyns Kommun om ni vill kika på utsikten. Det är nära för oss då vi bor i Norrbotten. Vi kommer att bjuda in vigselförrättare för vigsel och en fotograf på G. Klänningen har jag stannat in här; www.jennyjoseph.se/Trumpet-Sjojungfru-Hjartformad-Court-Slap-Tyll-Spetsar-Brollopsklanning-Med-Parlbrodering-Paljetter-002056929-g56929. Är lite osäker i kvalité har någon köpt från de och vet om de blir bra sydda? Har börjat spanna in håruppsättning, bukett, tårta samt lite dekorationer till bord och lokalen. Har ni nå bra tips på vart man kan fixa inbjudningskort kort?


    Hej, och välkommen :) Min klänning är beställd därifrån och både jag och mamma som är sömmerska är väldigt nöjda med kvaliteten på min klänning, vad vi kunde se var allt "rätt" gjort så jag har bara gott att säga, jag har beställt och fått hem klänningen i mitt inlägg ovan... Det enda var att det var mer dekorationer iform av stenar än vad som syns på bilden, och det gjorde mig inget bara glittrar lite mer i verkligheten!
  • Annise­n
    Äldre 5 Jan 18:50
    #65
    +1
    bebillen skrev 2015-01-05 18:14:25 följande:

    Typiskt, kan inte lägga upp bilder från paddan, men om någon känner för att titta så räd ET bild nummer fem under inlägget "blommor i håret" på länken nedan :)

    fragafrisoren.se/


    Är inte alls hårkunnig så det kanske någon kan svara bättre på men så fin frisyr :) Och jag och min frisör diskuterade just blommor och slöja när jag var hos henne sist och då sa hon att hon rekommenderade det ena eller andra för det lätt kan bli "rörigt" att varken blommor eller slöja kommer till sin rätt, hon har ändå gjort bruduppsättningar i 15-20 år så lite koll har hon nog men du kanske kan testa lite lätt hemma?!
  • Annise­n
    Äldre 14 Mar 18:52

    Hej tjejer,

    Trådstartaren här :) Kul att läsa om allas planering! Vår har blivit helt omkullkastad då min mamma blivit väldigt sjuk. Vårt bröllop i augusti är inställt och allt avbokat, MEN vi vill ju gifta oss men gärna med min mamma närvarande så därför har vi på inrådan från läkare tidigarelagt bröllopet till 1 MAJ. Jag som hade planerat allt i så god tid för att slippa stress osv men nu blir det på en helt annan plats men som betyder mycket för oss och är så vacker. De på slottet har ställt upp och anordnar ett litet bröllop 25-30 pers trots att de annars bara har stora bröllop på minst 75 gäster. Vi får hjälp av deras bröllopskoordinator vilket känns så skönt med bara 1 1/2 mån kvar, för oss var det viktigt att det blir ett riktigt bröllop trots omständigheterna.. Min ring är beställd och jag väntar med spänning, provad underkläder till klänningen igår och skickade ut inbjudningarna! Det går tydligen att ordna ett fint bröllop med kort om tid också ;)

Svar på tråden Bröllop augusti 2015