• Sara1991

    Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

    Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)

  • Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
  • SofiaMagdalena

    Jag funderar på kostnaden för min bukett. Tanken är en rundbunden i hållare (är allergisk så vill inte hålla i stjälkar) med rosor, nejlikor och dahilor som huvudblommor, lika mkt av varje sort. någon kvistros och kanske någon annan "billigare" blomma. 

    Hur mycket ungefär skulle den typen av bukett gå på i september? 

  • SofiaMagdalena

    Chicita: Vackera bilder! Jag kommer ha en äkta bukett. Får leva med lite snor :P

  • Koyal

    Hej vi gifter oss i oktober och har brunt, rosa, creme och orange som temafärger. Mannen kommer ha en orange kravatt och jag hade tänkt ha en bukett som matchar det men vänligt diskret. Hade funderat på bara brudslöja med kanske tre dahlior i färgerna rosa och orange. Men gillar även rosor och pioner. Har du en ide på vad jag kan ha? Hade tänkt en rund rackare. Vill inte ha för mkt höstfärg i buketten då löven på träden räcker.

  • kouki
    Chicita skrev 2013-06-09 16:29:45 följande:
     vintage hymnal sheet music paper roses wedding bouquet
    Älskar dessa! Har varit obsessed sedan första dagen jag såg dem x)
  • Sara1991
    SofiaMagdalena skrev 2013-06-09 16:21:23 följande:
    Jag funderar på kostnaden för min bukett. Tanken är en rundbunden i hållare (är allergisk så vill inte hålla i stjälkar) med rosor, nejlikor och dahilor som huvudblommor, lika mkt av varje sort. någon kvistros och kanske någon annan "billigare" blomma. 

    Hur mycket ungefär skulle den typen av bukett gå på i september? 
    Hej :) Som jag sagt tidigare i denna tråd så är det väldigt svårt att sätta priser eftersom de varierar så pass mycket. Alla butiker sätter priser på olika sätt beroende på fraktkostnader, lokalhyra, löner  osv . Så jag kan enbart ge dig ett ca pris, alltså det priset som en bukett skulle kosta där jag jobbar i stockholm och detta pris kan då variera både upp och ned beroende på vilken butik du anlitar :)

    En bukett i hållare brukar vi räkna från som lägst 1500 :- och uppåt finns såklart ingen spärr :) Men kring en 1500-2000 :- brukar de ligga på hos oss :)

    Men bäst är såklart om du kan boka in ett möte med din aktuella florist och få en mer klar prisbild :)
  • kouki

    En sak som jag har tänkt på, vad är skillnaden mellan en bröllopsbukett och en vanlig floristbukett? Vad är det som gör så stor skillnad på pris? 

    Jag förstår ju att det inte är samma sak, men exakt vad som skiljer åt har jag aldrig fått förklarat :) 

  • Sara1991
    Koyal skrev 2013-06-09 18:51:24 följande:
    Hej vi gifter oss i oktober och har brunt, rosa, creme och orange som temafärger. Mannen kommer ha en orange kravatt och jag hade tänkt ha en bukett som matchar det men vänligt diskret. Hade funderat på bara brudslöja med kanske tre dahlior i färgerna rosa och orange. Men gillar även rosor och pioner. Har du en ide på vad jag kan ha? Hade tänkt en rund rackare. Vill inte ha för mkt höstfärg i buketten då löven på träden räcker.
    Hej :) Härlig färgpalett :) Om du vill ha dessa färger men inte för höstigt så skulle jag föreslå att hålla en lite mjukare palett . Skulle vara fint att ha buketten i ljusrosa, aprikos, creme och kanske ljust orange om du vill knyta in de också :) Med lite starkare orange färger så blir de lätt lite höstigare enligt mig så en bukett mer åt pastellhållet skulle jag tycka var fint :) Pioner finns tyvärr inte att få tag på , dem är i säsong maj-juni ung. Men dahlior är min absoluta favorit under denna säsong så det tycker jag skulle vara jättefint :) dem finns både i starkare färger och även pasteller .  För en romantiskt tuch så kan : nejlikor , hortensia, rosor eller prärieklocka  vara väldigt fint att blanda imellan.

    Men de bästa är att du bokar in ett möte med din lokala florist. Då kan ni tillsammans kolla igenom bilder och bolla ideer . Eftersom alla florister jobbar olika och har olika tycke och smak så kan de vara bra att prata med hon/ han som ska göra buketten och få tips och ideer från hen. De jag anger är ju bara mina ideer och min personliga smak så är troligen så att din florist kan ha en helt annan tanke :)
  • SofiaMagdalena
    Sara1991 skrev 2013-06-09 21:11:31 följande:
    Hej :) Som jag sagt tidigare i denna tråd så är det väldigt svårt att sätta priser eftersom de varierar så pass mycket. Alla butiker sätter priser på olika sätt beroende på fraktkostnader, lokalhyra, löner  osv . Så jag kan enbart ge dig ett ca pris, alltså det priset som en bukett skulle kosta där jag jobbar i stockholm och detta pris kan då variera både upp och ned beroende på vilken butik du anlitar :)

    En bukett i hållare brukar vi räkna från som lägst 1500 :- och uppåt finns såklart ingen spärr :) Men kring en 1500-2000 :- brukar de ligga på hos oss :)

    Men bäst är såklart om du kan boka in ett möte med din aktuella florist och få en mer klar prisbild :)
    Tackar! Då vet jag vad jag har att förvänta mig )
  • Sara1991
    kouki skrev 2013-06-09 21:22:55 följande:
    En sak som jag har tänkt på, vad är skillnaden mellan en bröllopsbukett och en vanlig floristbukett? Vad är det som gör så stor skillnad på pris? 

    Jag förstår ju att det inte är samma sak, men exakt vad som skiljer åt har jag aldrig fått förklarat :) 
    Hej :) De finns flera olika aspekter som skiljer sig åt jämfört med normalt .

    Först så bokar man in en brudkonsultation där bruden och floristen möts personligen och går igenom bilder och ideer och tillsammans kommer fram till en passande bukett, en konsultation tar mellan 20- 40 min ung . Om  bruden fortfarande känner sig osäker så beställer man hem provblommor som bruden får komma och titta på och ibland kan man även göra en provbukett . Allt detta är utan extra kostnad ( i butiken jag jobbar ) .
    Sedan så läggs en blombeställning in .

    De är ganska vanligt att brudar har ganska specifika önskemål när de gäller blommor och färger och då behöver blommorna beställas flera veckor i förväg. Blommor sälj på auktion i holland dit alla blommor kommer från hela världen . Så alla olika grossistbolag budar på de blommorna som dem vill ha , om dem har specifika beställningar så måste dem köpa oavsätt pris . Om många vill ha just denna vara så stiger alltså priset . Så om en vara är väldigt efterfrågad så bestäms priset därefter , de kan alltså skilja sig från dag till dag . Så en ros som idag kostade 35 kan i morgon kosta 45 :- osv :)  Om vi inte har några specifika önskemål så kan vi välja de blommor som är finast och till bäst pris just den dagen och därmed hålla nere priset :)

    En brudbukett är också mer tenkniskt krävande än en vanlig presentbukett. De krävs mycket mera kunnande och nogrannhet och därmed också mer tid, Speciellt om man gör en brudbukett i oasis, de är väldigt tekniskt krävande och tar oftast flera timmar att göra . Då många blommor måste fästas en och en med ståltråd i oasisen för att inte lossna så är det ett riktigt hantverk och kostar därför mer . Man betalar inte enbart för de blommor som används utan de man också betalar för är vårat kunnande och expertis och vårat hantverk.

    De jag kanske tipsa om för att hålla ned priset är att ge floristen så gott som fria händer :) Önska färger men ge fria händer när de kommer till blommorna . Då kan din florist välja de blommorna som är finast för dagen och som också håller ett bra pris, jag lovar dig att du troligen också kommer få en väldigt kreativ bukett som du inte kunnat tänka ihop själv . Vi florister brukar älska att få fria händer och använda oss av våran kreativitet :)
Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)