• MissMa­nic
    Äldre 11 Apr 09:38
    153711 visningar
    792 svar
    792
    153711

    Vi som gifter oss i Maj 2014

    Hur långt har ni kommit i planeringen? Har ni börjat köpa något än eller hur gör ni? Vad ligger er budget på och det roliga, har ni bestämt var ni ska åka på smekmånad?

    Vi har kommit ganska långt, alla som ska bjudas är färdiga, vittnen är klara, min klänning är inte inköpt men ska köpas så snart som möjligt, men jag köper skorna först då affären byter skomodeller rätt ofta så vill jag vara säker på att jag kommer få den modell jag vill ha.
    Brudbuketten kommer vara vit/rosa liljor med 2 vita rosor och lite grönt i.

    Så med tanke på hur långt vi kommit så skulle vi kunnat gifta oss nu i maj om det inte vore för pengarna. Vi har satt en maxbudget på 10.000 då vår ekonomi är rätt stram och vi kommer ha ett typ knytis eller vad man ska kalla det, alternativt beställa från catering men att gästarna får betala för maten själva.

    Bröllopet blir borgerligt och kommer troligtvis att ske på Borås arena då vi båda är hängivna Elfsborgssupportrar så vårat färgtema vad gäller dukning och tårta kommer att gå i gul/svart! 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-11 09:40
    Jo jag glömde, smekmånaden blir en weekend till Prag eller Wien

  • Svar på tråden Vi som gifter oss i Maj 2014
  • xMaria­x
    Äldre 24 May 10:23
    #41

    Idag är det exakt 1 år kvar!! Solig
    Vi ska åka iväg och kolla kyrkan och lokalen idag, tycker vi om dem så bokar vi också!

    Angående inbjudningar; Vi kommer att skicka ut dem i höst redan, kanske i oktober-november nån gång. Vi har många anhöriga som behöver mycket planering pga jobb, resor etc och vi vill inte hålla på med save-the-date kort. 


  • Äldre 24 May 17:48
    #42

    Hej! Vi gifter oss 10/5-2014. Vi hade en budget på ca 40-45 000 där vi först hade tänkt egenlagad buffe men mina föräldrar ville gärna bidra med pengar för catering eftersom de tänkte att det underlättar för oss. Det var välkommet men inget planerat. Så vi har samma budget men kan lägga mer pengar på annat istället.

    Vi har hittills bokat kyrka, festlokal och catering. Jag har sett ut en kinaklänning jag gärna skulle vilja ha men vågar inte köpa den ännu.
    Vi vill ha band under festen för vi är rädda att det är svårt att få igång feststämningen med t.ex. spotifylista, men vi har inte bokat något ännu.

    Vi har tillfrågat toastmaster, tärna och bestman och alla sa ja som tur var.
    Vi tänkte be en av mina fotokunniga vänner att vara fotograf, dock vet hon inte om det själv ännu ;)
    Vi funderar på att be någon av mina musikaliska vänner att spela/sjunga i kyrkan men har inte helt bestämt oss.

    Det som jag velar mycket med fortfarande är ringen, buketten, inbjudningskort och färgtema för lokalen. Matsalen har mörkröda väggar så det gäller att det inte skär sig för mycket med servetter och annat. Just nu lutar det åt offwhite, silver och grönt.. naturligt och ev. lite vintagetema då huset är gammalt. 

    Korten funderar vi på att göra egna, men vi uppskattar att priset blir ungefär detsamma om vi beställer färdiga. Vi är inte helt klara på hur vi vill ha dem. Vi funderar antingen på att börja skicka ut dem under hösten eller skicka ut save-the-date-kort då hans familj och vänner bor 40 mil härifrån och behöver boka resa & hotell så det behövs lite förberedelser för dem. Helst vill vi skicka ut något nu!

    Jag vill gärna ha en ring med lite mer bling på. Förlovningsringarna är släta i vitguld. Min m2b ska nog göra om sin förlovningsring och lägga till datum för vigseln innuti, han var inte sugen på två ringar.

    Bröllopsresa har vi knappt funderat på. Pratat lite om Italien men inte mer än så.

    Ännu är bröllopsplanerna hemliga för de flesta. De som vet är bådas föräldrar samt min bror, min tärna och hans bestman samt min m2b ena bror som ska vara toastmaster. Hans andra bror vet inget :) 

  • Äldre 24 May 23:23
    #43

    Hej, jag hoppar också in här. Vi planerar att gifta oss 17 maj, men är flexibla om lokalen/kyrkan inte är ledig då. Det var min sambo som valde datum då det skulle vara lätt att komma ihåg pga Norges nationaldag ;) Vi har en egen budget på 40.000 och kommer få bidrag från iaf min familj och ev även sambons mamma. Klänningen betalar min mormor :) Om jag inte ångrar mig kommer vi ha mintgrön och spets som "tema". Vi ska åka och kolla lokaler inom ett par veckor. I övrigt har vi inte gjort/bestämt något. Eller jo, min syster ska vara tärna och vår dotter blomsterflicka ev med hjälp av min kusin då vår lilla tjej knappt kommer vara 2 vid bröllopet. Kul att läsa om era planer och hur långt ni kommit. Hoppas vi kan hålla ihop tills det är dags!

  • Äldre 24 May 23:24
    #44

    Hoppas det inte blev för jobbigt att l Sa mitt inlägg. Radbrytningen funkar inte från paddan...

  • amerik­a
    Äldre 25 May 15:46
    #45

    För oss är det stiltje i planeringen och det är rätt så skönt! Tungan ute Just nu är det så gräsligt mycket annat som händer att jag inte riktigt orkar tänka ett år fram i tiden!

    Vi har egentligen inte gjort någonting mer än bestämt saker. Vi har bestämt vigselplats (borgerlig cermoni utomhus) och vi har bestämt festlokal, men inte bokat den än. 
    Vi har tillsammans kollat på nätet på både klänning och kostym så att vi vet vilken nivå vi lägger oss på och vad vi tycker är fint.
    Vi har bestämt att vi ska åka limousine från vigseln till festen och vi har bestämt att vi ska sova i sviten på ett av de finare hotellen i stan men vi har inte bokat än.
    Jag har hört mig för om frisör och har bestämt mig (tror jag) för vilken det ska bli, likaså florist. En vän till oss ska fotografera och är redan tillfrågad, likaså musiker.
    Ringen är ett frågetecken. Gästlistan likaså. Mat, musik, tårta mm är inte heller bestämt. Vi har idéer, men har inte spikat nåt.

    Än så länge har vi knappt berättat för nån heller. Våra vänner fotografen och musikern vet samt mina två bästa väninnor som ska vara vittne resp värdinna/planerare. Några har frågat om vi kommer att gifta oss och vi har sagt ja, men inte när.

    Jag ville först skicka ut save the date, men jag vet inte, det känns lite fånigt.... Så det blir nog gamla hederliga inbjudningskort istället men i god tid. 

  • Äldre 25 May 18:30
    #46

    Vi har börjat planera bröllopsresa. Eftersom att vi inte vill missa ens en sommarvecka på vår underbara gård så tar vi den på hösten istället :) Direkt efter bröllopet så blir det bara en weekend på ett spahotell.Resan blir kanske blir nån av kanarieöarna eller liknande. Jag kan inte ta ledigt mer än två veckor på hösten så vi reser inte så där jättelångt.(annars skulle vi gärna dra till argentina eller brasilien)


    Nån som har något tips på resa? Vi ska bara slappa, sola och njuta av varandra, komma bort från allt ansvar och jobb hemma.

  • xMaria­x
    Äldre 27 May 16:09
    #47

    Idag bokade vi festlokal!!! Skrattande


  • Äldre 28 May 18:34
    #48
    jeanettejohansson: tack för tipsen:)
  • xMaria­x
    Äldre 28 May 19:21
    #49

    ...Och idag bokade vi kyrkan! Nu känns det som att det är på riktigt!! Blir alldeles pirrig! Om mindre än ett år blir jag Emils fru! Hjärta


  • Äldre 28 May 22:18
    #50

    Vi var och kollade på ringar idag. Det pirrade i magen när vi åkte hem och nu känns det ännu mer verkligt! Åh vad jag längtar!!

Svar på tråden Vi som gifter oss i Maj 2014