• MissMa­nic
    Äldre 11 Apr 09:38
    152214 visningar
    792 svar
    792
    152214

    Vi som gifter oss i Maj 2014

    Hur långt har ni kommit i planeringen? Har ni börjat köpa något än eller hur gör ni? Vad ligger er budget på och det roliga, har ni bestämt var ni ska åka på smekmånad?

    Vi har kommit ganska långt, alla som ska bjudas är färdiga, vittnen är klara, min klänning är inte inköpt men ska köpas så snart som möjligt, men jag köper skorna först då affären byter skomodeller rätt ofta så vill jag vara säker på att jag kommer få den modell jag vill ha.
    Brudbuketten kommer vara vit/rosa liljor med 2 vita rosor och lite grönt i.

    Så med tanke på hur långt vi kommit så skulle vi kunnat gifta oss nu i maj om det inte vore för pengarna. Vi har satt en maxbudget på 10.000 då vår ekonomi är rätt stram och vi kommer ha ett typ knytis eller vad man ska kalla det, alternativt beställa från catering men att gästarna får betala för maten själva.

    Bröllopet blir borgerligt och kommer troligtvis att ske på Borås arena då vi båda är hängivna Elfsborgssupportrar så vårat färgtema vad gäller dukning och tårta kommer att gå i gul/svart! 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-11 09:40
    Jo jag glömde, smekmånaden blir en weekend till Prag eller Wien

  • Svar på tråden Vi som gifter oss i Maj 2014
  • Äldre 24 Apr 20:36
    #31

    Till AoPoV: Det är svårt det där med föräldrar och bidrag. Mina föräldrar tänker bidra med en summa på 10,000kr för det är tydligen något min mamma planerat för länge. Både för mig och min bror och det är ju välkommet! :) Det var hon som tog upp det. Min sambos föräldrar (som för övrigt sitter på en hel del pengar) har inte sagt något och kommer heller inte att bidra med något självmant skulle jag tro! Det är inte sån sort på dem. Tror inte att min sambo skulle fråga heller. Kan man göra det?

  • Äldre 24 Apr 20:42
    #32
    AoPoV skrev 2013-04-24 08:54:06 följande:
    Vi har också tänkt gifta oss i maj 2014. Igår var vi och tittade på en lämplig lokal där vi skulle kunna ha både vigsel (borgerlig) och fest. Har inte fått menyförslag och pris än, så risken är att det blir lite i dyraste laget. Men fördelen skulle vara att i stort sett allt ingår, inklusive städning. Det vi behöver ordna själva är dryck och tårta. Skulle vara så himla skönt att allt är ordnat och att vi inte behöver göra nåt alls efter festen mer än åka dit och hämta presenterna, buketten och om det är nåt mer som man vill spara.

    Har börjat surfa lite efter klänning och sånt men inte bestämt nåt egentligen. Sambon vill ha jackett vilket vi båda tycker är snyggt.

    Hur gör ni andra med ekonomi och föräldrar? Får ni bidrag från dem? Och i så fall, har ni bett om det eller har ni blivit erbjudna? Mina föräldrar började genast prata om att de kanske skulle kunna bidra med nåt medans sambons föräldrar (som är skilda) inte har nämnt nåt alls om det.
    Vi har ett bra sparande som täcker upp bröllop och lämnar en buffert kvar. Men min sambos föräldrar ville bidra med 20 000 och min mamma vill betala min klänning :) Sånt är alltid välkommen men vi skulle aldrig be om det eller förvänta oss det. Jag tycker att man aldrig ska ha ett större bröllop än man har råd med.
  • xMaria­x
    Äldre 27 Apr 16:11
    #33
    AoPoV skrev 2013-04-24 08:54:06 följande:
    Hur gör ni andra med ekonomi och föräldrar? Får ni bidrag från dem? Och i så fall, har ni bett om det eller har ni blivit erbjudna? Mina föräldrar började genast prata om att de kanske skulle kunna bidra med nåt medans sambons föräldrar (som är skilda) inte har nämnt nåt alls om det. 
    Mina föräldrar har erbjudit sig (igår faktiskt) att betala min klänning och bröllopstårtan och det låter på min mor som att de kommer vilja ge ännu mer.. Hon säger sällan saker rakt ut så det blir mycket tolkande och gissande.. Väldigt uppskattat hur som helst!  
    Sambons föräldrar har inte sagt något och vi kommer absolut inte att be dem om pengar (vi tackar och tar emot om de erbjuder sig såklart). Jag kan däremot tänka mig att de inte ens tänkt tanken men ''kommer på' det när de får höra om mina föräldrars bidrag..
    gesslan skrev 2013-04-24 20:30:39 följande:
    Hej alla! Nu har vi kommit igång lite. Vi var idag och kollade på ett eventuellt ställe att ha middagen på och det kändes super. Tjejen vi pratade med verkade dessutom kunnig och flexibel. Min sambo tyckte faktiskt också att det var roligt att åka iväg och kolla och det känns skönt att äntligen ha med honom på tåget också, han är ju liksom lite inblandad! ;) Däremot funderade vi lite efteråt på hur många ställen man egentligen ska kolla? Vi har några till som vi ska besöka de närmsta två veckorna, sammanlagt handlar det om typ 6 olika ställen. Men om det känns bra på ett, kanske man egentligen ska nöja sig och inte kolla vidare med risk för kluvenhet?! Hur har ni gjort?
     Vi kommer att kolla alla alternativ så att vi är säkra på att vi inte missar något bättre..
  • xMaria­x
    Äldre 29 Apr 09:09
    #34

    För ca en vecka sen var jag och blivande maken inne i Stockholm och passade då på att titta på min blivande vigselring ''live'', han som ägde butiken berättade då att ringen inte är så populär längre och antagligen riskerar att försvinna ur sortimentet innan det är dags att köpa den.. Vi antog att han bara ville sälja den snabbt så vi struntade i det.
    Men igår så blev jag lite osäker; tänk om han menade allvar? Så jag googlade runt lite och insåg att den redan försvunnit ur sortimentet hos många onlinesajter åtminstone.. Har inte hunnit kolla i butik ännu.. De butiker som fortfarande har ringen säljer den dessutom med stor rabatt, så det känns ju som att de vill bli av med den.. 
    Jag ska köpa den såfort jag har pengar, men det kan ta några månader så jag hoppas att den finns kvar då... Gråter

    Vet ni hur jag annars kan gå tillväga? Jag kommer att ha råd att köpa den i början av Juli tidigast... Kan man beställa den i butik och betala när man hämtar ut den tex?


  • Äldre 29 Apr 11:20
    #35

    Du bör ju kunna köpa den och bara ge en depostition i början. När jag beställde min förlovningsring var jag tvungen att betala minst 20% när jag gjorde beställningen, men att sedan pröjsa allt när jag hämtar ut den. Och då kunde jag ju (om jag hade velat) bara vänta lite med att hämta ut den. Det tar ju också några veckor tills den är klar.


     


    Hade jag vart du hade jag inte väntat så länge, om du verkligen bestämt dig för att detta är THE ring. Å andra sidan kan du ju i vissa butiker välja precis hur ringen ska se ut själv, välja modell/diamanter/höjd/bredd osv..kan ju vara ett alternativ annars.


    xMariax skrev 2013-04-29 09:09:25 följande:
    För ca en vecka sen var jag och blivande maken inne i Stockholm och passade då på att titta på min blivande vigselring ''live'', han som ägde butiken berättade då att ringen inte är så populär längre och antagligen riskerar att försvinna ur sortimentet innan det är dags att köpa den.. Vi antog att han bara ville sälja den snabbt så vi struntade i det.
    Men igår så blev jag lite osäker; tänk om han menade allvar? Så jag googlade runt lite och insåg att den redan försvunnit ur sortimentet hos många onlinesajter åtminstone.. Har inte hunnit kolla i butik ännu.. De butiker som fortfarande har ringen säljer den dessutom med stor rabatt, så det känns ju som att de vill bli av med den..
    Jag ska köpa den såfort jag har pengar, men det kan ta några månader så jag hoppas att den finns kvar då... Gråter

    Vet ni hur jag annars kan gå tillväga? Jag kommer att ha råd att köpa den i början av Juli tidigast... Kan man beställa den i butik och betala när man hämtar ut den tex?
  • xMaria­x
    Äldre 5 May 08:25
    #36
    Eksson skrev 2013-04-29 11:20:13 följande:

    Du bör ju kunna köpa den och bara ge en depostition i början. När jag beställde min förlovningsring var jag tvungen att betala minst 20% när jag gjorde beställningen, men att sedan pröjsa allt när jag hämtar ut den. Och då kunde jag ju (om jag hade velat) bara vänta lite med att hämta ut den. Det tar ju också några veckor tills den är klar.


     


    Hade jag vart du hade jag inte väntat så länge, om du verkligen bestämt dig för att detta är THE ring. Å andra sidan kan du ju i vissa butiker välja precis hur ringen ska se ut själv, välja modell/diamanter/höjd/bredd osv..kan ju vara ett alternativ annars.


    Det har som tur är löst sig.. Jag hade inte haft råd att betala ens 20% av ringen just nu.. Min sambo är student och jag är mammaledig utan att ha arbetat innan, så vi har inte mycket pengar över.. 
  • Äldre 16 May 15:19
    #37

    Hej, jag tänkte att jag hoppar in här också:)
    Jag och min MTB gifter oss 31/5 och det kommer bli borgerligt.
    lokalen är bokad, en jättemysig bygdegård i Varberg Skrattande
    Hur långt har ni kommit i tankarna kring själva festen? det jag är mest rädd för är att folk inte kommer ha kul, men jag vet inte riktigt hur mycket man ska planera in och hur mycket man ska låta komma spontant? Vad tänker ni om detta?

    Sen vill jag bara tipsa om två sidor som jag tycker om väldigt mycketGlad 

    Den ena är: www.aliexpress.com    
    den har verkligen allt man kan tänka sig, från dekoration till kläder av alla dess slag. Just bröllopsklänning vet jag inte om jag skulle våga beställa från en sån sida, men allt annat jag har köpt därifrån hittils har sett ut precis som på bilden:) 
    Det enda negativa med sidan är just att den är så stor, så om man letar efter nånting så kan det ta ett tag innan man hittar det.

    Den andra är www.minterandrichterdesigns.com
    Om man vill ha annorlunda ringar än vad alla andra har, så är den här sidan jättebra.
    Jag och sambon köpte våra förlovningsringar därifrån och ska köpa vigselringar därifrån också:)
    Våra ringar kommer vara i titan och trä:) Om man inte vill ha trä, så har de även horn och ädelstensinlägg:) 

    Har ni något tips på bra sidor?

    Jag får fjärilar i magen så fort jag tänker på ordet bröllop numeraTyst 

  • amerik­a
    Äldre 16 May 16:35
    #38

    Visst är våren ovanligt sen i år?? Ett par veckor, eller? Jag blir så nojig över att den stora eken som vi vill ha vigselcermonin under inte ska ha hunnit slå ut några blad till den 10 maj.... Vi var där o kollade förra veckan och ekens blad var bara som musöron. Men visst brukar allt ha kommit en bra bit längre under normala vårar? Jag kan inte minnas exakt på datumet hur det varit föregående år. Och när jag försöker googla så hittar jag bara medeltemperatur för hela maj månad flera år tillbaka, vilket ju oxå är helt missvisande eftersom det kan vara riktig sommar 31 maj medan det knappt är plusgrader i början av månaden. Någon som har några funderingar eller tips kring detta?

  • Äldre 24 May 06:11
    #39

    Våren är något sen kanske, men så fort det har gått nu för bladen att slå ut tycker jag :)


    Idag är det precis 1 år kvar för mig och det pirrar lite extra i magen i dag <3


    Jag och sambon har lagt upp en ungefärlig budget så vi har ett litet hum om hur mycket saker och ting kostar.


    Bidrag från föräldrarna har vi inte fått och kommer nog inte att få heller. Min pappa och hans sambo vet om att vi ska gifta oss. Jag var tvungen att berätta eftersom de åker utomlands många ggr per år och gärna på våren.


    Min bror brukar oxå åka iväg i maj varje år till sin lägenhet i spanien, så där blir det oxå att säga till i tid :)


    Pappas sambo är jätteduktig på scrapbooking och har erbjudit sig att hjälpa till med inbjudningarna om jag vill. Även med mat vill hon hjälpa till om hon får.


    Det känns bra.


    När ska ni skicka ut era inbjudningar?? Jag vill gärna göra det nu, men det är för tidigt :)


     


    Älskade Moa och Linus <3
  • Äldre 24 May 06:41
    #40

    Veronica: När det gäller inbjudningarna så följer vi de traditionella ettiketsreglerna. :) De närmsta (och viktigaste) gästerna vet ju om det iallafall och inbjudningen blir bara en formalitet.


     


    Sabina: Jag tror att det lätt blir stelt och konstigt om man planerar i en massa aktiviteter. Många hatar lekar och "lärakänna" varandra lekar. Dessutom blir det lätt opraktiskt, ska toastmaster hålla i alla aktiviteterna? När ska toastmaster få slappna av? Ska brudparet behöva organisera och fixa på sin dag? osv. Middagen och dansen efter är ju spontana och tillräckliga aktiviteter tycker jag. Samtalen kommer ju automatiskt om inte 98% av gästerna har autism ;)

Svar på tråden Vi som gifter oss i Maj 2014