annagustafson89 skrev 2013-01-22 11:57:38 följande:
Sen ska vi vigas av en kvinlig präst, ung också (supernöjd) och hon ville verkligen inte att pappa skulle överlämna mig pga vad det stod för. men vi kom fram till en lösning som hon föreslog, och det är att min far för in mig en bit, lämnar av mig, och då fortsätter jag fram själv till min blivande, och vi går in sista biten tillsammans. Som en symbolik att jag kommer ifrån min familj, men som en individ tog jag mig till kärleken och nu ska vi stötta varandra vidare genom livet :)
De här "halva" brudöverlämningarna, som även prinsessan Victoria tyvärr valde vid sin vigsel, tycker jag är lika konstiga som övriga brudöverlämningar. Om även brudgummens mamma/pappa skulle följa honom en bit på vägen så skulle det kanske kännas liiiiiite mer begripligt. Men jag förstår inte varför det alltid är just bruden som måste följas en bit på vägen och överlämnas av en fader eller moder. Varför, varför, varför är det aldrig brudgummen som behöver stöd från sin familj som han nu lämnar för kärlekens skull och börjar ett gemensamt liv med sin brudgum???
Och över huvud taget så förstår jag inte vad föräldrarna har med själva vigseln att göra? Jag menar de flesta är ju ändå över 20 år när de gifter sig nuförtiden. Ofta har man bott tillsammans ett bra tag innan giftemålet och ofta har man redan barn tillsammmans. Varför ska man helt plötsligt symbolisera att man lämnar sin familj, något som man (i de flesta fall) redan gjort för länge sedan!
Min mor och far deltog vid vår vigsel och de fick hedersplatserna längst fram, precis som min makes föräldrar.
Det här är bara mina personliga funderingar och jag menar inte att klanka ner på någon som väljer en annan utformning av sin vigsel. Men jag uppskattar TS:s vilja att inte motgå sin församlingsprästs ställningstagande.
För vigselceremonin i kyrkan är en del av en gudtjänst. Det är ingen privat ceremoni. Om församlingen beslutat att man ska följa den månåriga tradition som vi faktiskt har i Svenska kyrkan, d v s att brudparet går in tillsammans, så tycker jag man ska respektera det. Annars har man ju ett ypperligt alternativ i den borgerliga vigseln, som man kan utforma lite mer som man vill.
Lycka till TS med ditt bröllop och hoppas du får en oförglömlig och fantastisk vigsel, huruvida du går in med din far eller med din blivande make