• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Tillan
    Hej Tjejer!

    Tänkte komma och störa eran konversation lite om det går för sig ;p

    Goli -

    Ska till Santa Maria imorn och kolla på lokalen, såg att du bokat den =)
    Får man fråga vad du har fått för priser, läste lite i tråden att dom inte har något paket med blommor.
    Har du kollat upp vad det kommer att gå på ungerfär med blom dekorationen och bukett?
  • goli
    Tillan skrev 2012-12-18 19:52:43 följande:
    Hej Tjejer!

    Tänkte komma och störa eran konversation lite om det går för sig ;p

    Goli -

    Ska till Santa Maria imorn och kolla på lokalen, såg att du bokat den =)
    Får man fråga vad du har fått för priser, läste lite i tråden att dom inte har något paket med blommor.
    Har du kollat upp vad det kommer att gå på ungerfär med blom dekorationen och bukett?
    Hej Tillan!

    Välkommen! Du stör inte alls, alla är hjärtligt välkomna här!

    Vad kul med en till brud som funderar på Santa Maria! Ja, tyvärr har han inga paketpriser men när det gäller blommorna så sa han att han kunde fixa det billigare om han bokade åt oss än om man bokade själv, eftersom de samarbetar väldigt bra. Vi valde ganska mycket i slutändan, t ex har vi öppen bar med nötter och snittar mm. Det hela slutade på ca 130 000 kr tror jag, men jag vågar inte säga säkert. Men Danny är väldigt bra och väldigt noga med allt så han ger dig en ordentlig prislista så du vet vad du betalar för. Sen kan man väl försöka pruta, hahaha, men det får du inte säga att jag sa! Jag e inte så bra på det tyvärr!

    Tycker att den lokalen e helt fantastisk och man borde se hur det ser ut innan ett bröllop då allt e uppdukat mm. För det e helt annorlunda än när det e tomt eller när man ser på bilder. Sen gillar jag att Danny är så otroligt pedantisk, visst blir det dyrt med allt men det kommer vara värt det. Han har sån koll på serveringspersonal o allt som sker mm. Sen beställde vi persisk buffé oxå, den kocken e fantastisk! Kommer inte på ngt mer just nu men fråga gärna om du undrar över ngt mer!

    Var kommer ni ifrån och vad ska ni ha för typ av bröllop?
  • Tillan

    Tack för snabbt svar =)

    Vi är lite sena med bröllopsplanering, vi vill ha bröllopet i sommar. Vad jag har hört så e mycket uppbokat, men vi har fastnat för ett speciellt datum.
    2013-06-30, det är ju en söndag men även vår 3 årsdag och vi tyckte att det skulle vara så romantiskt att ha bröllopet då. Men det är ju trots allt en SÖNDAG! Vet inte om det är så smart att ha en fest då.
    Men vad gäller lokalers tillgänglighet  så är det bättre.

    Ja lokalen e verkligen jätte fin som jag sett på bilder, mina blivande svärföräldrar har ögonen på Olles krog, som jag oxå gillar.
    Vi får se, men kan inte skada att kolla på fler ;)

    Jag kommer från Indien och fätmannen är Kurd från Iran.

  • goli

    Hur många gäster ska ni ha, Tillan? Det kan ju vara lite avgörande... Sen e det ju mkt enklare att ha allt i ett paket så klart, t ex fotografer o limo o sånt som ju inte finns hos Santa Maria. Däremot känner han ju många som han samarbetar med så han kan kanske fixa lite billigare pris.

    Låter romantiskt att ni ska gifta er på er 3-årsdag! och att det är en söndag är ju till er fördel om ni vill ha ett sommarbröllop!

    Jag velade oxå mellan Olles Krog o Santa Maria ett tag. I o med att ingen i vår släkt har varit på bröllop på Santa Maria, kändes det mer rätt. Sen tyckte jag Olles Krog var för litet o lite opersonligt. Men smaken e som baken, Pagnie i den här tråden ska ju ha sitt bröllop på Olles Krog och e supernöjd!

  • kitkät

    Goli, 
    Jag menade att även om ni tänker boka via en resebyrå, så kan ni ju googla lite och läsa på om olika resemål. Då har ni lite mer kött på benen och vet kanske lite mer vilket/vilka resemål ni är mest intresserade av. Vi sitter nästan varje kväll och googlar på olika resemål, läser på, kollar vädret vid tidpunkten då vi vill åka, kollar hur priserna ser ut i landet... Då kan man köra uteslutningsmetoden och välja bort dem resemål som man känner inte riktigt passar en. Det är sådant man kan kolla upp på egen hand, utan en resebyrå. 
    Men jag håller fortfarande inte med dig om att det är bättre att boka via en resebyrå. Ok, dem har olika paketresor... Men det tar dem väldigt bra betalt för också. Vi har tänkt åka på semester i 3 veckor, men vi tänker inte stanna på samma resemål hela semestern. Vi kommer resa runt, men på egen hand, inte genom resebyrå. Det blir både billigare och mer äventyrligt. Man kan sätta ihop sin resa precis hur man vill, utan att behöva välja ur deras olika paketresor. T ex om du bokar safari via resebyrå så kostar det MYCKET mer än om du bokar det själv. Jag säger inte att det är fel att boka en resa via resebyrå, jag säger bara att man får betala ett mycket högre pris för att låta dem göra jobbet åt en, när man lika gärna kan göra det själv.

    Vi är fortfarande inne på Filippinerna... Googla t ex Boracay, Malapasqua, Panglao Island & Palawan. Visst är det vackert? Det är olika öar i Filippinerna som man kan resa runt till. Problemet som jag ser det med Filippinerna är att en enkelresa dit tar ca 21 timmar. Och eftersom Filippinerna är så stort och består av så många öar kan man tvingas ta flyg mellan två öar som ligger långt ifrån varandra, om man inte vill åka en lång båttur. Och jag som är flygrädd vill inte gärna flyga.  
    Bästa tiden att åka till Filippinerna är i mars.  Då är det varmast & minst risk för regn. Men vi hade tänkt åka i oktober, ganska direkt efter bröllopet. Men om vi vill åka till Filippinerna så måste vi vänta med smekmånad till mars alltså.  

  • kitkät

    Tillan, 
    Din fråga var riktad till goli, men jag måste lägga mig i känner jag.
    Jag förstår att ni vill gifta er på en söndag och självklart kan ni göra det. Men, och det är ett stort men, om ni vill hålla en bröllopsfest så kan ni inte räkna med att det blir speciellt lyckat. Ni får tyvärr räkna med att gästerna antingen väljer att inte komma alls eller att dem går hem tidigt från festen. Och då kanske ni blir besvikna, om ni förväntar er att festen ska hålla på hela natten lång. Jag skulle aldrig hålla min bröllopsfest på en söndag, just av dem anledningarna. Men det är bara jag.  Ni känner era gäster bäst och vet mest om hur dem skulle ställa sig till att gå på en bröllopsfest på en söndag. 

    Vad har ni tänkt för fest? Middag & mingel eller middag & dans in på småtimmarna? 

    Middag & mingel till kl 21-22-tiden tror jag absolut skulle funka på en söndag. Men absolut inte en fest! 

    Jag säger inte det för att vara dum mot dig, men jag kände att jag ville uttrycka min åsikt, så du får ett annat perspektiv på det. Ibland när man är mitt uppe i något så kanske man inte alltid ser det negativa med saker & ting för att man så gärna vill ha det på ett visst sätt. Då kan det vara bra att någon som jag ger ett annat perspektiv på det hela. 

  • Pagnie
    kitkät skrev 2012-12-18 13:34:27 följande:
    Ja, det tror jag att du gör. Ta hjälp av din svärmor och/eller någon annan i din fästmans släkt som kan det där! Hur mycket billigare tror du att du kan komma undan med om du gör det själv jämfört med om du låter en "professionell" fixa det? 8000 kr är mycket pengar, så jag förstår att du hellre vill ordna det själv. Dessutom tycker ju du att det är kul att hänga på ebay och etsy, så det blir säkert ett roligt projekt för dig. Du får uppdatera oss när du kommit igång. 

    Jag har ännu inte hittat en makeupartist/hårstylist som jag känner 100% att jag vill boka. Och det känns som att jag borde boka någon väldigt snart. Det finns en som håller till i Norsborg, som tydligen ska vara väldigt duktig. Fler i min bekantskapskrets har tipsat om henne, oberoende av varandra. Jag mejlade henne och fick svar att hon tar 5000 kr för hår & smink. Det känns lite väl mycket, eller vad tycker ni? Tanken av att lägga så mycket pengar på hår & smink svider faktiskt. Jag lägger hellre dom pengarna på en klänning istället. Så jakten fortsätter och snälla, hojta till om ni stöter på någon bra. 

    Jag blev lite nyfiken, vad har man bröd, ost och grönsaker till på den persiska vigseln?  
    ja alltså min tar 3500 för allt och då är det hår och smink och då även provsminkning och provuppsättning så ja det beror ju på vart man gör det.
    Ja men det kommer bli kul. några grejer kommer vi fixa från iran men det mesta ska jag nog kunna hitta i sverige. har hittat massa fint på in och finn. älskar den affären. Så det ska inte vara några problem. kan nog komma undan bra många tusen billigare. och det mesta kan man ju använda sen efteråt också.
  • Pagnie
    goli skrev 2012-12-18 19:05:03 följande:
    Njae, vet inte riktigt om jag håller med där. Det som e så bra med att boka vie en resebyrå e just att man kan ändra o anpassa efter hur man själv vill ha det. Det de erbjuder är ju ett paketpris så man kan åka till olika ställen, lite det som Mandis och hennes man gjorde. För det kan ju bli ganska tråkigt att vara kvar på samma ställe i 2 veckor. Sen e det självklart billigare att boka via nätet men det känns tryggare via en resebyrå, om ngt skulle gå fel kan man ju alltid ringa dem o få hjälp, mer lättillgängliga osv. Men självklart ska vi kolla runt på nätet oxå, det gör vi! Du får hojta till om du hittar ngt bra, Kitkät!

    Pagnie, tror absolut att du fixar det. Gör en lista, som du ju älskar hahaha, o skriv upp vad du behöver. sen kan du göra en skiss på ung hur du vill att det ska se ut så det blir lättare. finns en del bilder på google oxå där du kanske kan få lite inspiration! O självklart så hjälper vi till här oxå, tyckte det var en bra idé av Kitkät att du kan fråga Mandis, de fixade ju sin själv. Så då har du en mall att utgå ifrån!

    Hahaha, Kitkät, det var en mycket bra fråga! Ja du, jag har faktiskt ingen aning! Det ska väl symbolisera ngt, typ dagligt bröd, men det enda jag minns (var så länge sedan jag var på ett persiskt bröllop med sofreh aghd) e att efter vigseln var vi så sjukt hungriga o då skickade de runt det fatet med noon-o-panir o sabzi o det var så otroligt gott! Pagnie kanske vet vad det symboliserar?

    - Spegel - symboliserar ljuset, att brudparet ska få en ljus framtid tillsammans.


    - 2 stycken ljusstakar - symboliserar energi och eld (solen var väldigt viktig i zorosterismen)


    - Ett traditionellt bröd ("Sangack") - symboliserar välgång


    - Valnötter, hasselnötter, mandlar - symboliserar fertilitet


    - Socker i form kristaller ("Nabat") - så att brudparet ska få ett "sött" liv tillsammans


    - Guldmynt - Lycka och välgång


    - Honung - återigen en symbol för att brudparet ska få ett "sött" liv tillsammans


    - Olika sorters kakor - Gästerna som varit närvarande vid cereminin bjuds på kakor när ceremonin är över


    -Rökelse ("Esfand") - Anses ha en renande funktion och symboliserar hälsa


    - Olika örtkryddor - ofta 7 olika sorter som ska skydda mot det onda ögat


    - Allt detta dukas upp på en äldre handvävd och handbroderad duk som gått i arv i flera generationer - symboliserar familjen och traditioner.


    - Avesta - zorosterismens skrift. Efter att Iran blev ett muslimskt land så har man bytt ut denna mot koranen - en välsignelse för brudparet.


    här har ni allt vad det symboliserar. :D
  • kitkät

    Pagnie, 
    Ja, 3500 kr låter mycket mer rimligt. Det skulle jag absolut kunna tänka mig att betala för hår & smink. Men 5000 kr låter alldeles för saftigt tycker jag.

    Vad är In och Finn för något? Är det på nätet eller en fysisk butik? Har aldrig hört talas om den.  

  • Pagnie
    Tillan skrev 2012-12-18 19:52:43 följande:
    Hej Tjejer!

    Tänkte komma och störa eran konversation lite om det går för sig ;p

    Goli -

    Ska till Santa Maria imorn och kolla på lokalen, såg att du bokat den =)
    Får man fråga vad du har fått för priser, läste lite i tråden att dom inte har något paket med blommor.
    Har du kollat upp vad det kommer att gå på ungerfär med blom dekorationen och bukett?
    Hej och välkommen tillan här får alla vara med. Bara roligt för jag börjar bli trött på dom här två andra ;) hihi. Nejdå tjejer jag tycker om er jag lovar.

    Har läst allt och ska försöka svara så gott det går nu tänkte jag. vissa jobbar ju ;) då hinner man inte med alla sidor ni hinner.
    Jag gifter mig också med en kurd från iran. ifall det är intressant att veta. Vi bokade ju som sagt olles krog och det är vi mer än nöjda med. Kan absolut rekommendera. Har hört många bekanta som vart på bröllop där och så och sen pratade svärmor med några som hade sitt bröllop där och dom var super nöjda. Dom fick gå dit när det var bröllop och kolla lite, tjuvkika lite och dom pratade med tärnan. hon sa att allt var super bra.
    Sen har vi provsmakat maten där och den är hur god som helst. Vi har då persisk buffe precis som goli.
    Vi fick samma pris som goli där om du vill veta det också men då ingår blommor plus såååå mycket annat. vill du veta exakt vad får du säga det så skriver jag det då. Är lite seg efter en heldag på jobbet.

    Håller nog tyvärr med kitkät vad det gäller söndag dock. Jag personligen skulle nog aldrig ha mitt bröllop på en söndag. utan det är nog som hon säger. folk jobbar ju och har man inte semester då så kan det vara riktigt svårt att få det också mitt i semestertider. Så vill du ha en fest som håller på ett tag och där alla kan komma så borde du nog hålla den lördag eller eventuellt en söndag. Men det där känner ni så klart själva också.

    Har du hunnit fixat något annat runt bröllopet då? eller kör du lokal först?
    Ska ni ha kurdiska spelmän och så då?
Svar på tråden Orientaliskt bröllop