• goli

Orientaliskt bröllop

Hej!

Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

• Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • goli

hahaha! jo Pagnie, jag lovar att jag e tillbaka! Igår bestämde jag att jag skulle göra saffransbullar och det tog så sjukt lång tid! Men det blev ganska bra, måste jag säga, så bra det nu kan bli utan kavel, haha!

åh, härligt med noghl från Iran! Påsar har jag sett men vad hade du tänkt dig för lådor? har du någon bild?
    Kitkät, kommer du ihåg att vi pratade om små små sockerbitar fast som kulor ungefär? det e noghl, det brukar vi dela ut på bröllop i Iran!

Ringde o pratade med Danny igår och han sa att vi kunde boka tid hos honom närsomhelst för att diskutera och planera bröllopet. Så det var en positiv överraskning, vill helst inte vänta till en månad innan!

Kitkät, vad gulligt! Jag hade oxå börjat storböla efter en sån tillfrågan med det introt! Ja, jag förstår hur du menar när man har många nära vänner. Det e anledningen till att det känns skönt för min del, har inte så många nära vänner men en massa kusiner jag står väldigt nära.

Pagnie, ska fixa tilläggskommentarer!

• Pagnie
    kitkät skrev 2012-12-12 23:27:39 följande:
    Pagnie, 
    Du skriver på ett språk jag inte... Noghl? Say what? Lådor? What? Förklara tack.

Nu har min ena brudtärna tillfrågats, och hon sa ja! Vi var ute och åt på restaurang ikväll, så fick hon en bok som jag gjort till henne, en fyll-i-bok som innehåller frågor om personen ifråga, t ex era bästa minnen ihop, personens bästa egenskaper, varför personen är så viktig för en, vad man vill tacka personen för, ja ni fattar. Hon hade tårar i ögonen genom hela boken, och när hon kom till sista sidan och det stod "A, Vill du bli min brudtärna?" så gapade hon av glädje och tårarna sprutade! Så det var lyckat!
    Nu känns det jättebra, att äntligen ha avslöjat en av brudtärnorna. Snart ska den andra brudtärnan tillfrågas också. 

Men jag tycker det är svårt, det här med att välja brudtärnor... Jag har fyra vänner som jag ser som väldigt nära (även om jag inte träffar eller pratar med allihop så ofta) och nu har jag valt två av dom som brudtärnor. Men jag vill ju inte att dem andra två ska känna sig utanför, eller att dom inte betyder lika mycket. 

MA1 - välkommen till gänget! Jag har fått dras med två blivande brudar & deras planering av persiska bröllop, så nu har jag dig i mitt lag som också planerar ett svenskt/syrianskt bröllop  
    haha sorry. Noghl är persiskt godis. googla på det så får du se hur det ser ut. det är de vi ska ha i våra lådor.

åh vad gulligt. äntligen har du en tärna bara en to go så att säga.
    Nej men dom kommer nog inte alls känna så dom kommer säkert förstå att du inte kan ha alla.

Haha du har väl inte känt dig utanför kitkät? ;) Vi tycker ju om dig även fast du planerar ett syrianskt bröllop.
  • Pagnie
    goli skrev 2012-12-13 12:46:08 följande:
    hahaha! jo Pagnie, jag lovar att jag e tillbaka! Igår bestämde jag att jag skulle göra saffransbullar och det tog så sjukt lång tid! Men det blev ganska bra, måste jag säga, så bra det nu kan bli utan kavel, haha!

åh, härligt med noghl från Iran! Påsar har jag sett men vad hade du tänkt dig för lådor? har du någon bild?
    Kitkät, kommer du ihåg att vi pratade om små små sockerbitar fast som kulor ungefär? det e noghl, det brukar vi dela ut på bröllop i Iran!

Ringde o pratade med Danny igår och han sa att vi kunde boka tid hos honom närsomhelst för att diskutera och planera bröllopet. Så det var en positiv överraskning, vill helst inte vänta till en månad innan!

Kitkät, vad gulligt! Jag hade oxå börjat storböla efter en sån tillfrågan med det introt! Ja, jag förstår hur du menar när man har många nära vänner. Det e anledningen till att det känns skönt för min del, har inte så många nära vänner men en massa kusiner jag står väldigt nära.

Pagnie, ska fixa tilläggskommentarer!
    ja det är allt bäst för dig goli. ;)
    åh nu måste jag ju leta upp bild. haha. ja men jag är on it. Vänta lite bara.........

Så nu hittade jag.

typ så hade vi tänkt det i sådana fall.

åh vad roligt. ringde och terrade markus idag igen, fan han måste vara trött på mig snart. så nu som sagt är dj bokad, sofreh aghden ska vi träffa på söndag, dawoul zurna ringer mannen idag och bokar och fotografen har vi fått reda på vilken vi ska ha. Och han verkade dessutom bra, i alla fall när det kommer till bilderna och dom är viktigast. haha. Men nu jävlar känns det som att det händer en massa grejer. asnice ju.

Plus att vår hyresvärd ringde idag och frågade om vi ville flytta in tidigare. okej nu kommer inte det gå men jag är ändå glad för det. känns som att det börjar dra ihop sig.

Dessutom fick jag ett extrapass den 29:e december vilket innebär kvalificerad övertid. Mer pengar till lilla mig i januari. nu jävlar.

• goli

Pagnie, låter som att du har fixat allt nu. är det ngt kvar överhuvudtaget för dig att fixa??? Nä, snart kanske vi måste utesluta dig härifrån, hahaha!

Det var riktigt söta lådor! Kör på dem om ni gillar dem. Vi kommer nog köra med påsar, det e visserligen mer old-fashioned och så, men det e det klassiska, o jag gillar klassiskt!

Själv försöker jag hitta en florist som Danny brukar anlita. De heter Sakos blommor men kan inte hitta ngt om dem. har ni hört talas om dem?

• Pagnie
    goli skrev 2012-12-13 21:40:25 följande:
    Pagnie, låter som att du har fixat allt nu. är det ngt kvar överhuvudtaget för dig att fixa??? Nä, snart kanske vi måste utesluta dig härifrån, hahaha!

Det var riktigt söta lådor! Kör på dem om ni gillar dem. Vi kommer nog köra med påsar, det e visserligen mer old-fashioned och så, men det e det klassiska, o jag gillar klassiskt!

Själv försöker jag hitta en florist som Danny brukar anlita. De heter Sakos blommor men kan inte hitta ngt om dem. har ni hört talas om dem?
    haha jag har massor kvar. jag hittar hela tiden småsaker som ska vara perfekta och som måste fixas. du vet jag är ju väldigt mycket för detaljer. fick ju hem mina berlocker också som ska sitta på vinglasen igår, nu väntar jag bara på ringarna att fästa dom med.
    inte då ni tycker ju om mig. :P

ja kör på det ni. det är ju också jätte fint.

nej ingen aning du :S
  • goli

Små detaljer räknas! Tycker det är en fin tanke med berlocker. Det e ju sånt som skiljer olika bröllop åt, eller hur?

Ja, tjejer, ikväll ska jag o min fästman gå på bal! Det är en årlig tradition här att utländska studenter arrangerar en julbal. Har tänkt gå i princip varje år men det har aldrig blivit av för det har alltid varit någon tenta i vägen. Men i år tänkte vi gå... tills info om biljettpriser kom o i år var det dyrare än någonsin. Men för två dagar sedan kom en jättegullig och underbar kompis som pluggar med oss här och överlämnade en tidig bröllopspresent. Nämligen två biljetter till balen! Så snart ska håret fixas o sättas upp o det ska sminkas o jag vet inte vad... Så det ser jag fram emot! Sen fick jag också intubera en patient idag innan operation så det har varit höjdpunkten på mina 6 år här i Polen. Idag är jag lycklig, även om det inte är bröllopsrelaterat... Skrattande

• kitkät

Vad sina askar, Pagnie. Jag har också tittat på såna, på Calligraphen. Vart hittade du dina? Ebay?
    Vi kanske också ska ha såna askar med någon typ sött i. Jag tror jag vet vad ni menar med Noghl, är det mandel med någon typ av överdrag? På arabiska heter dom mlabas och brukar delas ut till gästerna i en organzapåse på bröllop & dop (gästgåva). 

Vad kul med bal, goli! Är det balklänning som gäller då?  

Jag har inte riktigt varit närvarande på BT på sistone, men nu ska det bli ändring på det! Jag är arbetslös resten av månaden som det ser ut nu.  

• Pagnie
    goli skrev 2012-12-14 13:56:50 följande:
    Små detaljer räknas! Tycker det är en fin tanke med berlocker. Det e ju sånt som skiljer olika bröllop åt, eller hur?

Ja, tjejer, ikväll ska jag o min fästman gå på bal! Det är en årlig tradition här att utländska studenter arrangerar en julbal. Har tänkt gå i princip varje år men det har aldrig blivit av för det har alltid varit någon tenta i vägen. Men i år tänkte vi gå... tills info om biljettpriser kom o i år var det dyrare än någonsin. Men för två dagar sedan kom en jättegullig och underbar kompis som pluggar med oss här och överlämnade en tidig bröllopspresent. Nämligen två biljetter till balen! Så snart ska håret fixas o sättas upp o det ska sminkas o jag vet inte vad... Så det ser jag fram emot! Sen fick jag också intubera en patient idag innan operation så det har varit höjdpunkten på mina 6 år här i Polen. Idag är jag lycklig, även om det inte är bröllopsrelaterat... Skrattande
    ja men eller hur det tycker jag med. En kompis sa att stressa inte upp dig över små detaljer för det är ingen som tänker på dom ändå.
    Men jo jag tänker på dom.

åh vad roligt med bal, det var länge sen.
    Haha Goli jag förstår precis vad du menar. Jag hade en sådan jävla undebar dag idag. Doktorn försökte två gånger att ta ett artärprov på en patient men han lyckades inte, sedan skulle vi skicka iväg patienten till rum och jag frågade då om jag skulle försöka igen. Detta gjorde jag och vet du vad, jag lyckades på första försöket. Hur underbart var inte det.
  • Pagnie
    kitkät skrev 2012-12-14 17:13:45 följande:
    Vad sina askar, Pagnie. Jag har också tittat på såna, på Calligraphen. Vart hittade du dina? Ebay?
    Vi kanske också ska ha såna askar med någon typ sött i. Jag tror jag vet vad ni menar med Noghl, är det mandel med någon typ av överdrag? På arabiska heter dom mlabas och brukar delas ut till gästerna i en organzapåse på bröllop & dop (gästgåva). 

Vad kul med bal, goli! Är det balklänning som gäller då?  

Jag har inte riktigt varit närvarande på BT på sistone, men nu ska det bli ändring på det! Jag är arbetslös resten av månaden som det ser ut nu.  
    ja jag hittar dom på ebay. mycket mycket billigare och det funkar ju lika bra som något annat så. Ser likadana ut. ja men precis. men det kan även vara pistachenötter med överdrag men ja du verkar ju förstå. :D

Ja det hoppas jag verkligen att det blir ändring på. Men vad har hänt med jobbet?
  • goli

Jadå det var bal med klänning o hela paketet! det var kul, vi stannade inte så länge men det var roligt att komma ut o dansa lite o mingla lite med folk som vi aldrig träffat!

Pagnie, vad duktig du e! då får du allt ta o lära mig oxå hur man ska ta artärprov. har faktiskt aldrig provat o hoppas på att få göra det snart!

Kitkät, precis! det e lite mandel inuti med ett sockeröverdrag. Riktigt goda! Men vad är det som har hänt med arbetet?

Svar på tråden Orientaliskt bröllop