• FreNi

    Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

    Det är just nu ett år kvar till den stora dagen, och jag tänkte att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i augusti 2013 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Flört

    Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe  planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka. Hoppas vi får många roliga stunder här i tråden! {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!
  • Lakinna

    Idag hittade jag äntligen mina skor att ha på dagen, såååå glad! Så idag har jag dammsugit hela huset med dem på för att gå in dem, känns faktiskt som att det inte behövs så mycket mer för de var väldigt mjuka och sköna. Kände stor skillnad från provskon i affären och det nya paret jag fick så jag använde dem med vanliga bomullsstrumpor i när jag dammsugande så att de töjde sig lite. Tror det blir perfekt :)

  • sommaren13
    Elinjz skrev 2013-07-02 15:18:37 följande:
    Hur stora bröllop ska ni ha? och har ni middagen/festen på hotell eller?
    Vi kommer ha ca 50 gäster, catering, fri dricka, osv.
    Jag känner en sminkös och fotograf så där spar vi ju lite pengar.

    Men vi kommer hamna på ca 30-35 000 kr och då har vi inte heller snålat tycker jag.
    Så när ni närmar er 100.000 kr kännet jag som att jag måste ha missat något stort.... :-/
    Vi landar på ungefär 100.000kr och då har vi hyrt en lokal som har hand om allting. Dom har olika paket som man kan välja på, vi valde det här paketet:
     Silver 
    25 990:- Tid: 16.00-02.00
    Inklusive: Lokal, städning, personal, dukning med vita linneservetter, x-tra färgservett enligt önskemål, linnedukar, blomma, ljus.
    Bröllopssvit (2 pers) på Scandic Alvik inkl frukostbuffe,  en flaska mousserande vin, fruktkorg, färska blommor 
    Morgonrock (gåva) på rummet, möjlighet att checka ut lite senare
    Transport (1 tim) från kyrka till Alviks Matbod
    Dj inklusive ljud och ljus
     
    Och sen betalar vi 482kr per person för maten och då är det vitchokladdoppade jordgubbar till brudskålen, förrätt huvudrätt efterrätt och bröllopstårta. Vi är sammanlagt 42 pers, från början så var vi 70 pers, men många tackade tyvärr nej.
    För fotografen betalar vi 7900kr och då är det två fotografer i 5tim. Och för smink och hår betalar jag 2500kr (frisör/makeupartist).

    Vi har köpt in mycket då och då, så man har spridit ut kostnaderna lite.  
  • Disa
    Längtandsfull skrev 2013-07-02 22:44:56 följande:
    Vi skall åka till Turkiet i en vecka på bröllopsresa. Till den finare delen av marmariskusten. Ska bli kul att se om det är så fint som alla säger.. Resan går på totalt 11500:- + fickpengar. Vart ska ni åka och va kostar er resa??
    Okej!
    VI åker till Cypern, 17.000 för all inclusive. Var på samma ställe förra året och vi blev verkligen förälskade i Cypern och hotellet!
    Ayia Napa var väl inget direkt att hurra för kanske, men vi ska åka på lite utflykter som vi önskar oss i gåva :) 
  • sommaren13

    Hjääälp...imorrn em ska jag göra provuppsättningen och make och jag har ingen aning om vad jag vill ha för uppsättning, halv hel slöja tiara???? Börjar få lite panik....

  • Augusti13
    Längtandsfull skrev 2013-07-02 15:59:10 följande:
    Oj vad ni skrivit här idag..
    Känns dock inte som att vi pratar med varandra utan mer att alla skriver vad dom har gjort och hur dom tänker..
    Man får aldrig några svar på nått.. Men men det spelar väll ingen roll. Kul att bara dela med sig om hur det går..
    Hehe jag känner likadant, lite tråkigt att man sällan får respons på det man skriver. Tror vi är lite för många i samma grupp för att kunna ha en konversation med varandra, utan det blir mest som du säger - bara massor av monologer.
  • Lakinna
    sommaren13 skrev 2013-07-03 08:54:08 följande:
    Hjääälp...imorrn em ska jag göra provuppsättningen och make och jag har ingen aning om vad jag vill ha för uppsättning, halv hel slöja tiara???? Börjar få lite panik....
    Jag vet hur det känns, jag ska på provuppsättning om 2 h och jag har inte heller bestämt mig :) Hoppas frisören är bra på att komma med förslag :) Har iofs bestämt att jag ska ha slöja, men sedan tror jag att jag kommer vilja ha någon sorts hårsmycke istället för tiara...
  • Augusti13

    Vågar knappt hoppa in i ekonomisnacket, får lite hjärtklappningar av att tänka på den enorma summan vi lägger på den stora dagen, haha. Vi har 105 gäster.

    Middagen (på restaurang), ink dryck till maten: 106 000
    Klänningen: 12 000
    Skor/smycken/underkläder: ca 3000
    Ringar: 16 000
    Fotograf: 8000
    Bil från kyrkan: 3500
    Kostym: 4000
    Hår/make up: 2000
    Bröllopsresa: 20 000




    Sen blir det ju en hel del minde utgifter här och var, så all in all hamnar vi kanske strax under 200 000 kr. Ska tillägga att det är ett Stockholmsbröllop, har en känsla av att det blir mycket billigare för mat osv om man beger sig ut från storstaden :)

  • Tessla

    Vi har nog flera teman på vårt bröllop.... :)
    Jag och mina tärnor kommer ha regency-kläder, dvs typiska Jane Austen klännigar... Fick bilder på klänningarna igår av sömmerskan och de ser underbara ut. 
    Min blivande är ungrare så vi kommer ha svenska och ungerska flaggor. Öländsk mat och ungerska viner. 
    samt vi är båda biologer så det blir en naturguidning på alvaret samt att dukningen är inspirerad av gamla blad från Norden flora. Tänkte ha ett bord med blommande backtimjan, ett med kärleksört ett med cikoria osv...

    Vår budget ligger någonstans runt 50 000 kr ... ca 6000 kr för våra ringar, 5000 kr för vinet, 7000-8000 kr för maten och ca 4000 kr för mina kläder och 5000 kr för min fästmans Ungerska högtidsdräkt. 3000 kr för lokalen hela helgen. Guidningen och fotografen på 1000-2000 kr vardera... resten är ju smågrejor som har tendens att bli dyrare än man tänkt sig...
     

  • Elyea

    Vad roligt det är att läsa om allas planer och allt! Spännande att dagen närmar sig med stormsteg. 
    Själv vet jag inte riktigt vad som händer, känns som det är utanför min kontroll men det blir nog bra i slutändan! Som jag antagligen nämnt tidigare blir det ju engelskt bröllop med min m2b som är engelsman, därav att det antagligen inte känns som om jag har koll. Svårt att planera ett bröllop utomlands :) Vilken tur vi har sådan stötta från hans familj!

    Förvånansvärt nog landar bröllopet runt 30.000 vilket ändå har varit svårigheter för oss att få det att gå ihop ekonomiskt, stora motgångar med delvis arbetslöshet och större räkningar som vi inte räknat med, men nu närmar det ju sig som sagt och jag tror nog att det blir toppen iaf! :)

    Så då var det ytterligare ett inlägg som en monolog och ingen dialog, men ändå :) 

Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!