• FreNi

Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

Det är just nu ett år kvar till den stora dagen, och jag tänkte att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i augusti 2013 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Flört

Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe  planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka. Hoppas vi får många roliga stunder här i tråden! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!
  • SingingFantacia

Jag och min W2B kommer att ha betalat ca 25/35 000:- Då får vi alkoholen av svärfar. Klänningen betalade min far. Älgstekar får vi i gåva från en vän. Ett specialrökt fläskkött får vi från min mor. Mitt hår och make görs av ena tärnan. Min W2B syster och min styvfar är fotografer. Servitriserna är en kusins vänner och de vill att vi betalar genom att de får ära och vara med på festen. Två av våra bästa vänner är KDJ så de står för musiken. Sen gör jag massor själv. Köper vi billiga tallrikar tex så fixar jag till dem med färg och så. Jag har full förståelse att man kan komma upp i både 1 och 200 000 men vi har tur som har ett bra kontaktnät. Sen skulle jag själv inte lägga ut de summorna.

• SingingFantacia

Just transporten mellan kyrka, fotografering och fest görs i en polares gamla cheva cab från 50 eller 60-talet

• Längtandsfull

ja det är ju jättebra om man kan utnyttja kontakter..
    Tycker endå vi har haft många kontakter men priset skenar iväg endå..
    men det beror nog på att jag vill ha det välldigt speciellt och inte någon vanlig enkel dukning..
    Det skall va fint och som jag alltid drömt om= ) 

• leula

Elinjz näe du har nog inte missat något.. Bara olika hur mkt man vill/kan lägga på ett bröllop. För mej är det viktigaste inte att ha allt bäst och dyrast, utan att alla mina vänner kan vara med :) Är alla mina kära där så löser sig nog resten. Vet inte vad det kommer kosta, men inga 200 000 iaf. Vi pysslar en del själva , mest för att få det som vi vill. Kommer ha svart/vitt tema på brölloppet !

• leula

Vi lånar lokalen. Ca 60 gäster Vi gör förrätt Catering buffe Vi gör cupcake tårta själva, samt pannacotta. Fri dricka. Fotograf Jag kommer göra hår och smink hos frisören. Borgelig vigsel... Egen musik samt vänner som ska sjunga

• Sjörå

Jag har ingen aning om vad slutsumman kommer att bli men cirka 100 000 skulle jag tro. Är så lyckligt lottad att våra föräldrar står för vårt bröllop. Mina betalar lite mer men så är jag enda barnet också. Vigselringarna betalar vi dock själva. 

Det känns som om det mesta rullar på vilket är lite skrämmande eftersom allt än så länge har löpt på väldigt smidigt. Fast jag slarvar med att gå in skorna och det känns som om något jag kommer att ångra om jag inte gör ordentligt. Så skärpning på den fronten.  

• Disa
    Längtandsfull skrev 2013-07-02 18:11:04 följande:
    ok men då tan jag ju ta våran totalsumma och dela på så många portioner vi beställt.
    Då blir det 130:- / person = kuvertpris.. Eller??
    Vi har valt förrätt och varmrätt 
    Både ja och nej skulle jag vilja säga. Känner mig lite kluven i denna frågan. Det blir ju kuvertpriset från den leverantören. Men sen tillkommer ju t.ex. alkohol och tårta osv som höjer det totala kuvertpriset. Tror man egentligen oftast pratar om kuvertpris när man har allt från samma leverantör.

Haha, jag känner mig bara mer och mer snurrig när jag försöker svara och funderar på om jag verkligen har rätt. Om någon annan har ett bättre svar får den gärna hojta till :)
  • Disa

Vi kommer betala ca 90.000 inkl. en bröllopsresa för ca 17.000 kr. 
    Typ mat för 15.000
    Alkohol för 10.000
    Serveringspersonal 9.000
    Trubadur + sångerska i kyrkan 4.000
    Kläder runt 10.000 (för oss samt brudföljet)

och sen massa annat typ dekorationer, blommor, fotografering osv.
    Vi hade tänkt oss 50.000 innan (exkl. resa) men den idén sprack ganska fort.

• Längtandsfull

Vi skall åka till Turkiet i en vecka på bröllopsresa. Till den finare delen av marmariskusten. Ska bli kul att se om det är så fint som alla säger.. Resan går på totalt 11500:- + fickpengar. Vart ska ni åka och va kostar er resa??

• Mpta

Vi har alltid tänkt ett billigt bröllop men det har väl tillkommit lite avgifter som vi inte tänkt från början men vi är inte uppe i många av era summor än så länge iaf :) men mycket har ja dock inte koll på än men ja skriver upp utgifter så ja ska väl räkna ihop sen. Men min brudklänning kosta iaf 1000kr, ring 3000, hår/smink ca 1500kr, bukett kanske hamnar runt 500kr, naglar 350kr. Sambon har köpt kläder för 3000kr. Sen har vi tre barn, allt till dom blir väl kanske lite över 1000kr. Maten ska vi laga själv förutom potatisgratängen som skulle kosta lite över 1000kr tror ja. Servering:1000kr, en som spelar i kyrkan 500kr. Fotar gör en intresserad släkting å den kommer antagligen få någon gåva. Tårta gör en kompis så d blir nog inte så dyrt. Lokal hyr vi från tors-sön för 2000kr. Det som ja känner just nu kommer bära iväg är ju all denna alkohol, är än så länge väldigt osäker på hur mycket vi måste köpa också! Sen är det ju massa fler "små" utgifter som tillkommer som blir mycket när man lägger dom på hög! Jag är föräldraledig plus att vi håller på att renovera så jag kan väl inte påstå att vi lever nå lyxliv just nu :p

Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!