• Js Fästmö

    Blivande fruar 2014

    Hej! Någon mer som ska gifta sig 2014? Tänkte det kunde vara kul att samlas på ett och samma ställe. :) Hur, när och var ska ni gifta er? Vi har inte riktigt bestämt plats än, men borgerligt blir det. Jag kommer köpa lite "då och då" för att hålla nere kostnaderna som annars lätt hamnar på de sista sex månaderna. Och det enda vi vet än är datumet, det blir ett junibröllop, och att vi skall åka på bröllopsresa så snart inpå vigseln vi bara kan. Så kör på, berätta allt. :) Och en sista sak... visst känns det som hundra år bort. ;)

  • Svar på tråden Blivande fruar 2014
  • ingrid87

    Jag och sambon gifter oss i slutet av juni 2014 :) Kyrkan är bokad och festlokalen kommer bli bokad vid årskiftet (vaktmästaren som håller i bokningarna till lokalen sa att jag skulle återkomma vid årskiftet om bokningen eftersom hans kalender bara räcker året ut..känner mig liiite stressad över detta men får lita på att lokalen är ledig vårt datum)
    Vi kommer ha ett ganska litet bröllop, ca 30 personer, med mat och tårta/fika efteråt.

    Färgtema har vi inte kommit fram till något ännu, men vi vill ha det lite rustikt, tycker det är fint plus att det passar festlokalen jättebra. Vi funderar på att ha det lite vintage också, med udda porslin och glasburkar/teburkar som vaser.

  • amerika

    Idag fyndade jag på Panduro, de hade rea på allt möjligt. Så jag köpte papper för halva priset, en sigillstämpel, stämplar mm. Det kliade i fingrarna att köpa ännu mera papper, band osv och börja pyssla men jag ska vänta in min bästa väninna som är scrappare så hon ska hjälpa mig att hitta i scrapdjungeln Drömmer

  • schmock

    Vi har nu även köpt servetter och placeringskort. Det blev från calligraphen (heter väl så va?). Så fina. Lila servetter med silver i texten. Två ringar som symbol och våra namn och datum. Placeringskorten är vita med silverhjärtan och våra namn i lila. Under finns plats att skriva gästens namn på. Ska hitta en bra penna, gärna lila eller silver. Det var ett glansigt papper så jag får kolla det. Skönt att få lite smådetaljer klara.

  • a ring on my finger

    Vi är helt plötsligt på NOLL igen. Skrikandes

    Augusti blev Juli som blev ??? Juni kanske...vi har faktiskt ingen som helst aning längre.

    September är uteslutet! Augusti också om vi inte bestämmer oss för att byta lokal. Hela Juli är Ramadan. Midsommar är uteslutet och innan midsommar är det studenter och grejer.
    Så just nu är det bara sista helgen i Juni kvar...inte var jag har tänkt mig dock. Obestämd

    Sambon kan tänka sig höstbröllop men jag vill ha gröna, fina bröllopsbilder...mycket viktigt  Flört

  • amerika
    a ring on my finger skrev 2013-07-09 10:21:50 följande:
    Vi är helt plötsligt på NOLL igen. SkrikandesAugusti blev Juli som blev ??? Juni kanske...vi har faktiskt ingen som helst aning längre.
    September är uteslutet! Augusti också om vi inte bestämmer oss för att byta lokal. Hela Juli är Ramadan. Midsommar är uteslutet och innan midsommar är det studenter och grejer.
    Så just nu är det bara sista helgen i Juni kvar...inte var jag har tänkt mig dock. ObestämdSambon kan tänka sig höstbröllop men jag vill ha gröna, fina bröllopsbilder...mycket viktigt  Flört
    Förstår dig!!! Man har en föreställning om något och sen blir det inte så...
    Sen är det ju faktiskt fortfarande grönt och vackert i september, både min bror och min f.d svåger gifte sig i september (inte med varandra!) och jag minns att i alla fall på brorsans bröllop (3/9) var det högsommarvärme och hur grönt som helst! Det är mörkt på kvällarna, dock, men det blir det ju redan i augusti... Kanske början av september kan funka? Och slutet av juni är ju faktiskt oxå högsommar, frodig grönska, ljumma och ljusa kvällar.

    Jag ville ha ett skirt tidigt-på-våren-bröllop, gärna i april, men maj gick oxå bra. Men så  satans kallt som det var denna april/maj, kändes det inte kul att ha vigselcermonin utomhus under en i princip avlövad ek! Skrikandes så vi har flyttat fram och flyttat fram och mitt starkaste argument mot sen maj/juni med all stress med skolavslutningar, sommaravslutningar, student osv har fått sig en törn. Min bästa väninna (som ska vara vittne på bröllopet och som ska hjälpa mig i planeringen) sa: "Jag hjälper dig, vi fixar det, stressa inte upp dig!" Skönt med sådant stöd men det var inte heller vad jag tänkte mig från början....
  • a ring on my finger
    amerika skrev 2013-07-09 18:00:57 följande:
    Förstår dig!!! Man har en föreställning om något och sen blir det inte så...
    Sen är det ju faktiskt fortfarande grönt och vackert i september, både min bror och min f.d svåger gifte sig i september (inte med varandra!) och jag minns att i alla fall på brorsans bröllop (3/9) var det högsommarvärme och hur grönt som helst! Det är mörkt på kvällarna, dock, men det blir det ju redan i augusti... Kanske början av september kan funka? Och slutet av juni är ju faktiskt oxå högsommar, frodig grönska, ljumma och ljusa kvällar.

    Jag ville ha ett skirt tidigt-på-våren-bröllop, gärna i april, men maj gick oxå bra. Men så  satans kallt som det var denna april/maj, kändes det inte kul att ha vigselcermonin utomhus under en i princip avlövad ek! Skrikandes så vi har flyttat fram och flyttat fram och mitt starkaste argument mot sen maj/juni med all stress med skolavslutningar, sommaravslutningar, student osv har fått sig en törn. Min bästa väninna (som ska vara vittne på bröllopet och som ska hjälpa mig i planeringen) sa: "Jag hjälper dig, vi fixar det, stressa inte upp dig!" Skönt med sådant stöd men det var inte heller vad jag tänkte mig från början....
    Ja juni skulle kunna bli bra...men sista helgen denna juni var det svinkallt Förvånad

    September är tyvärr uteslutet av helt andra skäl då det är en stor sorgemånad för oss och många av våra gäster. Annars hade jag absolut kunnat tänka mig september.

    Skönt med vänner som finns där och lugnar ner en när det eskalerar lite ibland Flört
  • Blivande Brud 2014

    åh vad långt ni alla har kommit så kul att läsa om era historier och plannering.


    Vi gifter oss 9 Augusti 2014. Vi har bestämt plats för vigsel och fest. Det blir en borgelig vigsel (eventuellt ute). Vi har bestämt toastmaster, bestman, tärna. Vi har börjat med save the date och tittat på inbjudningskort.


    Vi kommer gifta oss i sambos hemtrakter, så jag hoppas vi kan boka lokalen nu när vi är där under semestern..


    Finns en sak som jag tänkt på mycket.. min sambo säger att jag är för tidigt ute men han kommer från skaftö, en ö bredvid lysekil. den är liten och har ett väldigt fint hotell som är väldigt populärt. Vi har tänkt oss att sova där på bröllopsnatten.


    Är jag galen om jag vill boka den nu redan i augusti? Det är ett jätte populärt hotell för bröllop etc så jag är rädd att den enda bröllopsviten på det enda hotellet på ön blir uppbokad... :-P Tror jag bokar den endå...


    Hur har ni tänkt angående maten. Buffé vs 3 rätters? Vad tycker ni är bäst?

  • amerika
    a ring on my finger skrev 2013-07-11 15:16:26 följande:
    Ja juni skulle kunna bli bra...men sista helgen denna juni var det svinkallt Förvånad
    Oj, var bor ni någonstans? Jag var på min brors 40-årsfest 29 juni, de hade dukat utomhus i trädgården och det var fantastiskt väder hela dagen och hela kvällen! Alla satt ute till åtminstone midnatt, visserligen med fleecefiltar, men ändå!
  • Js Fästmö

    Vi är också från noll igen, ungefär. Vi kör en enkel vigsel hemma i sverige, som det ser ut nu, och sen äter vi middag på kvällen. Vigsel blir fortfarande i slutet av juni, men antingen i kungälv eller göteborg. Vi planerar att åka på bröllopsresa till vintern istället då vi vill njuta av den svenska sommaren och hellre åka när det är kallt här hemma. Men vem vet, det kanske ändras. ;)

  • Helenis
    Marione skrev 2013-07-07 09:39:26 följande:
    Helenis - Då tänker du lite som jag. Jag tycker om att pyssla och så men avskyr när det i sig blir ett stressmoment. Tänkte att jag ska sätta igång och göra saker och lägga i lådor. Min tanke var om det skulle bli väldigt dammigt och så. Jag funderar också på att börja med inbjudningarna nu, vissa är ju självklara så att man kan börja göra de redan nu. Dessutom surfar jag mkt efter klänningar eftersom jag vet att jag kommer att vela fram och tillbaka massor när det väl blir dags.
    Precis.. En månad innan bröllopet skall allt som kan göras en månad innan vara gjort.. det kommer ändå vara så mycket som inte går att göra att det andra är bra om det är fixat.

    Jag har köpt lite dekorationssaker på rea och det tänkte jag lägga i en flyttlåda och ha på vinden, så kan jag fylla på den med saker efterhand.

    Ni som inte får som ni tänkt er, haka inte upp er på en månad eller ett datum. Tänk om och försök hitta ny inspiration istället.. jag hittade tex en jättefräck blomsort som jag gärna hade haft i min bukett, men den är bara i säsong aug-nov så den får jag glömma. Höstbröllop kan bli väldigt fräcka.. Tänk så vackert det är med alla röda löv och äpplen kan ni ju väva in i både meny och dekorationer. så du som inte ville ha september, tänk oktober istället. Bifogar bukettbilden så kanske du får lite  inspiration.


    För egen del så kan jag säga att nu är även fotografen bokad men tyvärr måste jag vänta till slutet av september pga semester.. känns lite småjobbigt.. Har egentligen bara en reservkyrka då vi vill att allt skall vara inom gångavstånd för gästerna så de slipper åka spårvagn över halva stan. Kanske skall ringa och kolla upp den också, de tillhörde inte samma distrikt även om de ligger nära varandra.

    Bröllopshemsidan har jag börjat jobba på. Det är ju faktiskt en sak man kan göra ganska tidigt, för när inbjudningarna går ut, vill man ju att den skall vara så klar den kan vara i det läget så där finns info om boende mm.
Svar på tråden Blivande fruar 2014