• Js Fästmö

    Blivande fruar 2014

    Hej! Någon mer som ska gifta sig 2014? Tänkte det kunde vara kul att samlas på ett och samma ställe. :) Hur, när och var ska ni gifta er? Vi har inte riktigt bestämt plats än, men borgerligt blir det. Jag kommer köpa lite "då och då" för att hålla nere kostnaderna som annars lätt hamnar på de sista sex månaderna. Och det enda vi vet än är datumet, det blir ett junibröllop, och att vi skall åka på bröllopsresa så snart inpå vigseln vi bara kan. Så kör på, berätta allt. :) Och en sista sak... visst känns det som hundra år bort. ;)

  • Svar på tråden Blivande fruar 2014
  • xMariax
    Bamsemums skrev 2013-03-04 20:30:39 följande:
    Hur klarade ni av att bestämma er? Det känns omöjligt att bli 100% nöjd med datumet faktiskt! Något som är lite kul är att det är min namnsdag den 19 Juli också (det kom vi på efteråt vi hade bestämt det datumet)
    Jag vet inte riktigt.. Det var bara magkänslan..
  • PoS

    Vi valde egentligen inte datum riktigt, det blev mest så. Först hade vi tänkt gifta oss i samband med vår tio-års-dag (hade hela inbjudningstexten klar i huvudet med tema 10...) men sen insåg vi att det inte höll riktigt ekonomisk så då skulle vi skjuta på det. Jag föreslog vår 10,5-årsdag men vi insåg att det är lucia och där kring jul brukar det vara så mycket annat.


    November föll bort då ingen av oss gillar november alls. Lotten föll på januari, dels för att man har "nystart" på året, alla är sugna på att göra nåt kul efter den fattigaste månaden på året och jag alltid velat gifta mig på vintern. Så 25 januari 2014 blev det.


    Vad gäller vädret så har ju vi verkligen valt en chansning. Det kan ju bli en strålande vacker solig vinterdag med massor av gnistrande vit snö. Men nu bor ju vi i Stockholm så chansen till det är ju inte överhängande direkt.....

  • PoS

    Någon mer än jag som blir stressad över ekonomin förresten?


    Jag har svårt att sätta fingret på vad det är jag jagar upp mig för men TÄNK om man står där när allt ska betalas och man inte har några pengar! Vi har en ganska tight budget och det är inte direkt plats för utsvävningar i vårt "vanliga" liv men det kommer ju en sommar och då kommer man ju vilja hitta på saker.


    Allting känns som att det kommer bli dyrare än vi tänkt. Jag får ångest.


    Ringen! Lokalen! Håret!


    Klänning är jag inte så orolig för, det finns en gräns och den tänker jag hålla. Min blombukett och dekorationerna, som jag tänkt göra mycket själv måste ju de facto göras (tid!) och sen är det också en kostnadsfråga. Jag måste hålla i pengarna men samtidigt så måste jag handla saker för att kunna genomföra mina ideér.


    Åh. Just nu känner jag bara mig så trött och vill strunta i alltihop... :-/

  • nymsa
    PoS skrev 2013-03-07 21:32:52 följande:

    Någon mer än jag som blir stressad över ekonomin förresten?


    Allting känns som att det kommer bli dyrare än vi tänkt. Jag får ångest.


    Åh. Just nu känner jag bara mig så trött och vill strunta i alltihop... :-/


    Åh jag har inte hunnit få ångest ännu och hoppas också slippa det. Känns som att många man läser om här känner för att strunta i det helt. Kanske för att det är en press utifrån mer än från en själv att det skall vara på ett speciellt vis? Så känner jag iallafall.. Många som skall tycka och tänka. Men nu har jag bestämt mig för att vi skall gå våran väga och strunta i andra! Då får  vi våran dag som vi vill.

    Köp pö om pö och ha inte för stor press på dig själv. Gör mycket själv och jag är övertygad om att ni får en kanondag och att pengarna räcker!
  • Plättis
    PoS skrev 2013-03-07 21:32:52 följande:

    Någon mer än jag som blir stressad över ekonomin förresten?


    Jag har också blivit ganska stressad över ekonomin, men vi har nästan ett och ett halvt år kvar till vårt datum, så det känns som att det löser sig. Just nu har varken jag eller min sambo riktiga jobb heller, så att spara pengar är ganska omöjligt. 
    Som tur är har jag en familj som redan nu ställer upp och fixar och förbereder. Min syster ska baka tårta, och alla tipsar om olika cateringfirmor som har bra mat till bra pris. Så jag är hoppfull om att allt kommer ordna sig. Allt vi gjort hittills är att boka lokal och betala handpenningen på den, resten får vänta tills jag hunnit komma i form och vi har bestämt oss för hur vi vill ha det. Oavsett hur det blir kommer det inte bli något översvallande dyrt bröllop. 

    Helst skulle jag vilja ha med bara familjen, men problemet är att jag har en stor släkt och är ganska nära dem allihop. Så vi blir drygt 60 med bara släkten. Det gör att ekonomi-frågan blir lite känslig :P
  • PoS

    Jag har tänkt köpa pö om pö men då borde jag kanske börja snart? Med tanke på att det är mindre än ett år kvar lixom... men samtidigt - tänk om vi kommer att ångra vårt tema och hur vi har tänkt kring allting? Just nu är jag bara helt splittrad. Jag har dock börjat samla på mig saker, och mycket har jag fått tag i gratis vilket är kul och bra förstås Jag har samlat ihop spets som jag ska ha till dukar, och så har jag samlat glasburkar och köpt lite fjädrar och fina ljuslyktor. Så att jag har väl börjat egentligen, men när det kommer till större kostnader får jag lite ångest.


    Ska till London i april och tänkte kolla klänning där och skor, det ska bli kul. Men frågan är om jag kommer våga köpa nåt. Kommer sluta med att jag inte köpt nåt och plötsligt är vi i december och bara en månad kvar och en massa JULKLAPPAR att handla. Hahaha, jag ser verkligen det värsta framför mig......


    Vi kommer också få en knepig ekonomisk sits med en, eventuellt två, arbetslösheter framför oss. Vilket ju känns sådär. Men det får lösa sig på nåt vis. Vi får skippa saker i så fall, jag får skita i hår på salong tex om det skulle vara så. Det jag inte vill tumma på är ringen men det är en stor post i vår budget så det känns lite meckigt.


    Vad gäller familj så är vi också nära i hela (min) släkt så det kommer bli svårt att kapa gäster för min del. För sambon är det inte så svårt vad gäller familjen. Men sen är det vänner också.... Dock så ska vi laga mat själva och en eller två eller tre mindre gör lixom inte så stor skillnad. Tror det är värre om man ska betala kuvertpris till en anläggning, då blir det rätt mycket pengar.


     

  • PoS
    nymsa skrev 2013-03-08 08:52:08 följande:
    Åh jag har inte hunnit få ångest ännu och hoppas också slippa det. Känns som att många man läser om här känner för att strunta i det helt. Kanske för att det är en press utifrån mer än från en själv att det skall vara på ett speciellt vis? Så känner jag iallafall.. Många som skall tycka och tänka. Men nu har jag bestämt mig för att vi skall gå våran väga och strunta i andra! Då får vi våran dag som vi vill.

    Köp pö om pö och ha inte för stor press på dig själv. Gör mycket själv och jag är övertygad om att ni får en kanondag och att pengarna räcker!

    Jag fattar inte riktigt det där med att andra ska ha så mycket åsikter om ens bröllop. Jag trodde typ inte det var på riktigt när jag läste här innan jag själv började planera "offentligt". Men nu när min mor är involverad får jag höra många intressanta infall och synpunkter. Jag tar det dock med en nypa salt. Vet inte om det blir mer ju närmare vi kommer. Idag sa tex min svåger "ni är så roliga, vet du det" när jag berättade vad vi tänkte ha för dukar på borden. Jag fattade faktiskt inte riktigt vad han menade, blev lite ställd.


    Vi har inga problem med att göra det till "vår" fest men det är väl för att jag inte bjuder in till samtal om hur vi hade tänkt haha...

  • swdnchick

    Vi ska gifta oss på en fredag, vilket verkar vara lite ovanligt. Det blir den 18e juli 2014. Vi har bokat lokal men funderar fortfarande på vilken kyrka vi ska vigas i. :)

    Det känns som att det är för tidigt för att börja planera redan nu. Men det är ju bra att ha en uppfattning om vad vi vill ha. Eftersom vi inte kommit så långt i planeringen har vi inte stött på folk som lägger sig i hela tiden. Får hålla tummarna att det fortsätter så.

    Har ni tänkt skicka ut Save-the-date kort? Hur långt innan har ni tänkt skicka?  Eftersom vi har bröllopet mitt i semestern och väntar en del gäster med mer än 50 mil att åka, så känns det som att man ska vara ute i riktigt god tid.

  • Plättis
    swdnchick skrev 2013-03-13 17:14:53 följande:
    Har ni tänkt skicka ut Save-the-date kort? Hur långt innan har ni tänkt skicka?  Eftersom vi har bröllopet mitt i semestern och väntar en del gäster med mer än 50 mil att åka, så känns det som att man ska vara ute i riktigt god tid.
    Jag tror inte att vi kommer att göra det. Alla släktingar och de närmaste vännerna kommer nog få veta snart ändå. Vi har nära vänner som är i giftastagen också, så det kan vara bra att kolla med dem så att det inte krockar :) Bäst att spela med öppna kort då!
  • Sofie0612

    Hejsan :) Då har vi oxå bestämt oss för att gifta oss. Valde den 6/6 2014 för det är vår förlovningsdag (ham friade 6/6-12) Jag är överlycklig och kan inte tänka på något annat än detta haha Planerar och pratar hela tiden om färger, platser, musik osv. Vi är egentligen rätt klara med vissa saker, planerar i tid och ska köpa saker hela tiden under året så de inte blir så dyrt :) Ska ringa på fredag och se om vårt första val till lokal är ledig. Vi har valt att ha de hemligt för alla hela året ut, förutom tärna å best man då så klart:) Sen vill vi skicka ut inbjudan i god tid, ca 6 månader innan för de e en fredag precis i början av semestern och en del av släkten har 80 mil att åka. Men de känns som hundra år till det e dax juh.

Svar på tråden Blivande fruar 2014