• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor

    Nu ska vi se om jag vågar sticka näsan utanför dörren, för nu är Sven verkligen här! Det dönar misstänkt på taket emellanåt och regnet vräker mot rutan. Har en stor övning med musiker inför vigseldop på lördag, annars hade jag med största säkerhet redan varit hemma och pussat kattpäls!

    Håll tummarna för mig att jag kommer hem ordentligt! Maken har redan ringt flera gånger och meddelat att det är klass 2-varning. Ja, jag vet.

    Ha en god afton så får jag hoppas att vi ses i morgon!

  • Hvidbrud

    Har du kommit hem solde? Fy attans vad det blåser! Batman är strandad på jobbet, men han har fixat så att han får betalt om de skulle behöva en extra hand. Jag får sova snarkfritt för en gångs skull...

    Går in i v. 32 i morgon - 2 månader kvar!
     
    Berättade jag hur det gick med skyltfönsterprojektet?

    Kramar om blommis och skickar massor av kärlek och värme och styrka och tålamod ocg snälla människor i din väg. HjärtaHjärtaHjärta 

     

  • passionsblomman

    Usch! Det blåser tillräckligt här, och vi har bara klass1-varning, så jag hoppas allt är väl med er alla därneråt.
    Hvidis, du sa att butiken var nöjda med förslaget och ville ha mer-men sedan har du inte sagt mer-berätta!

    och kram själv!Hjärta


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • start september

    Och i Stockholm väntar vi och ser på vad morgondagen ger. De saltar och halkbekämpar preventivt ikring här, nu är det strax under nolla bara och vindstilla, men det kommer ju. Den lilla snö som kom kring lunch försvann fort. Jobbar hemma imorgon tack och lov,

    PB, försök vila lite mer om det går. Sådana där signaler ska tas på allvar.

    Grattis till v 32 Hvidis! Är ju där sedan några dagar och det känns ganska tryggt att vet att det gått så långt. Hur mår du annars?

    Här är det stabilt, jobbar halvtid och mycket hemifrån. Fortsatt extremt mycket sammandragningar ibland men ingen försämring av livmodertappen så ny koll innan jul, Nu känns det ganska tryggt tycker jag och jag får blir sjukkriven på heltid när jag vill. Försöker kämpa på fram till jul, gillar ju att jobba. Fast det finns mycket att pyssla med hemma också, renovering som går in i slutskede så lite nytta gör jag även från soffan där vad gäller research och inköp. Tänk innan man kunde söka info och handla på nätet. Däremot fysikst är jag rätt värdelös, åker bil överallt och vågar inte gå med vagnen (bor på ett backkrön) så det blir maken som drar ett stort lass med barn som måste få luft och aktiveras ute. Vi har en bra förskola med bra utemiljö så de är ute mycket så vardagarna funkar bra och vissa helger är det ju helt ok att vara inne en stor del av tiden så här års. Maken kom hem idag efter utvecklingssamtal för stora tjejen och sade att han önksade han gått på en lika bra förskola som ser varje individ som barn själv.

    En förälder som blivit så väldigt gammal så fort och åker in och ut på sjukhus tar mycket energi och funderingar, det gick väldigt fort helt plötsligt.

    Lussekatter bakades i helgen, förresten, tror det är Hvidis recept på lyxiga katter - fantastiskt goda!

  • BrudSommar2006

    Tänkte bara säga hej när jag ändå tittade förbi, hoppas att allt är så bra med er som det kan vara. Inga kriser här vad jag kan komma på!

  • Hvidbrud

    Jo, blommis, vi fick ju frit framm med våra ideer och satte igång med att handla och hita plancer att sätte i tryck och vi höll oss inte tillbaka. När vi var klara efter 2 heldagar med montering, så gick hela klassen rundvandring i stan och tittade på varandras atbete. När vi kom fram till vårt, kom ägaren ut och höjde oss till skyarna och berättade hur otroligt nöjd han var. Klasskamraterna tyckte att det var jättebra och läraren också.  Men huvudsaken var att vi var jättenöjda med hur vi hade lyckats genom hela processen oc tagit morgångarna och verkligen helt på egen kopp märkt skiljnaden på att ha ett problemorienterat tänkande eller lösningsorienterat tänkande. Det va så kul och att vi fick den responsen var helt fantastisk! När vi gick kom han, chefen, ut med en påse med både glögg och chokad och presentkort till oss. Så fint!
    Så det känns bra.  

  • Hvidbrud

    September: så bra att det inte hnder mer med tappen!! *taiträ* 
    Här är det också bra. Hade en liten skräckupplevelse i helgen. Tyckte att han rörde sig så lite där inne efter att jag blivit vaccinerad för säsongsinfluensan och i söndags när jag vaknade kände jag inte honom alls. Han rörde sig inte när jag buffade till honom eller dack kallt eller duckade, så jag åkte in til KK. När jag väntade på att få komma in på undersökning (hjärtljud) kände jag en liten spark, sen visade sig hjärtljuden vara helt fina och han har sparka som en illbatting sedan dess... Tack och lov! 

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård