• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden

    Flamman: bara erfarenhet från vad jag o min klass på stenåldern. Sparade varje månad (tror jag) o sen åkte klassen på utflykt. Det var spännande. Men vi kom inte så värst långt iväg. Men ett minne för livet!

  • ingenjörsbruden
    Soldemor skrev 2013-11-20 13:29:53 följande:
    Lte sent kanske men ändå: Norsk skogkatt. Har astma och två skogisar samt en halv (Soldan är definitivt skogis och något annat) och mår hur bra som helst. Städning? Vad innerbär det? Har hört ordet någon gång........
    .....är ett sånt ord som man också kan radera....meningarna blir sååååå mkt trevligare då!
  • Soldemor
    Klockarbol skrev 2013-05-23 00:04:58 följande:
    Jag tror att jag slarvade med stretchingen efter mitt skenande i kväll Rynkar på näsan
    Förutom att mina knän har synpunkter i stil med "Hallå! Vi är faktiskt också leder" så har jag grisont i skenbenen? Liksom i nån tarm som går från skenbenet ner mot foten.
    Å inte kan jag komma på nåt sätt att stretcha den biten annat än att vinkla foten upp och ner vilket ögonblickligen
    Klockis - det medicinska undret med tarmar i benen! Du kan nog medverka till något Nobelpris i medicin el så om du kan få någon att forska på dig. Se då till att du får en rejäl och saftig del av prissumman Skrattande!
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2013-05-26 11:34:57 följande:


     


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Den var ju liksom bara helt underbar! Sådant jag också behöver se!
  • Soldemor

    Nu stänger jag butiken för idag, drar hemåt via lite vildsvinsslalom för att tillsammans med maken förbereda lite inbjudningar till en grej vi brukar  ha i december (som brukar innefatta alkoholmarinerade russin)
    och sedan lite nattstep (20.15)

  • Daa

    Det kanske är något fel på mig, men bilden på noshörningen gör mig illa till mods (lika mycket nu som förra gången den var aktuell här). Hade det inte varit för texten "Never give up on your dreams" hade det varit en kul satirisk bild över strävan efter ett ideal som inte är uppnåeligt och inte ens verkligt (såhär i fotoretuscheringens tidsålder...). 
    Hade inte bilden varit så mörk och noshörningen inte sett så plågad ut (intrycket är att den lider ensam med sitt löpband i en källarlokal utan fönster) hade det varit en trevligare bild. Men noshörningen gillar inte det den gör.  
    Jag vill säga till den: Du behöver inte se ut som en j***a enhörning. Enhörningar finns inte ens. Du finns. Du är en noshörning och du duger alldeles utmärkt som du är. Kom, så hittar vi på något roligare (och vill du träna för att må bra kan vi göra sällskap).

    Fast jag kanske har missat något...

    En chokladkaka på 200 gram skulle för övrigt möjligen kunna räcka i några dagar här, men då under förutsättningen att jag glömmer bort den.  

  • Hvidbrud

    Daa: Jag håller fullständigt med dig om den stackars flodhästen... 

    Choklad 200g? Schweitzernöt? 10 min max. Jag har också mina goisgömmor, men mest är det lakrits och det gillar inte ungarna så mycket (ännu..?) och batman avskyr det.

    I morgon ska jag och min lila grupp till butiken vi ska julskylta för, för at sälja in vårt förslag. Håll tummarna för vi har jobbat hårt och jag tycker att det ser ganska profsigt ut, faktiskt.

    Magen växer och växer och i morgon går jag in i v 30 och nu bärjar det bli tungt och jobbigt och rygen börjat värka. I lagom kombi med att J tar det stora klivet in i trotsåldern. Yeay! Så spratlande unge som vägrar att byta blöja, gå på toaletten, byta kläder, äta, prata, sätta på sig overallen, sätta sig i vagnen, ja, ni vet. Helst ligger han bara och hamrar i golvet och helst vill jag bara sitta och krama om honom.

    Stora tjejen övar storasysterrollen med dockan. Hon växer så det knakar och hon är så finurlig och rolig på sitt torra sätt. och som hon babblar. hon bablar så öronen ramlar av på oss allihop. Sen ritar hon. Hela tiden. Hon är så duktig och det går så fort. Flickor som plockar blommor, inosaurier, abstrakta mönster som är så perfekta och nu senast var det Mamma dansar isco. med discokulor och gravidmage. Förskolan stimulerar massor och nu knäcker hon snart läsekoden, tror jag. Plus och minus börjar också falla på plats.
    Sträcker lite xtra på ryggen...

    På tal om plus, finns ordet addera verkligen i svenska språket om annat än i matematik? Jag ryyyser varje gång jag läser eller hör nån som gör en bskrivning av något är man har adderat en liten grej osv osv. Har jag fått nipran och borde lära mig ett nytt rd eler borde de lära sig att inte misshandla vårt språk me halvimporterade ord...?

    Nu, sängen, sen akupiúnktur i morgonbitti och möte. Ih!  
    Sov gott mina damer! 

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård