• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor

Nu ska jag sluta spamma och åka hem och hålla lite helg, dagläger med de små konfirmanderna på måndag.

Men först lite rävjakt, tror jag. Maken ringde och berättade att de säljer Fjällrävenjackor t halva priset i en affär i Lund. Den där som jag vet...nej, det vet jag inte, så han får väl visa...

Åter måndag! Trevlig helg alla mysiga trådisar!

• Norrskensflamman

Här är jag! *vinkelivink*

Vill önska alla trevlig helg och berätta att jag ska minsann på After work med jobbet ikväll. Först blir det Italiensk buffé (åh så gott det ska bli) och sedan bowling. Efter det kan det hända att vi går på trubadurafton på den lokala puben, eller så går man hem.

Imorgon ska vi iväg från morgonen till grannkommunen och förnya leasingen på barnens slalomutrustningar.
    På kvällen är vi bjudna till goda vänner på glöggmys. Ska bli så trevligt!

Och så är jag så himla glad för nu är sportlovet spikat (om jag och sambon får ledigt, men det borde gå); 4 dagar i finska Levi på slalomskidorna! Världscupsbacken, here I come!
    Med oss kommer våra goa vänner, ett par som vi gillar att umgås med (hon är min barndomsvän, han är sambons bandkompis och vän sedan många år). 

Kraaaaaaaam!

• ingenjörsbruden

Solde: I Eva-butiken i "byn" där du bor finns en tröja/nattlinne (svårt att bli klok på i skyltfönstret) med en katt på. Tänkte på dig direkt!  

• Soldemor
    ingenjörsbruden skrev 2013-11-18 08:22:06 följande:
    Solde: I Eva-butiken i "byn" där du bor finns en tröja/nattlinne (svårt att bli klok på i skyltfönstret) med en katt på. Tänkte på dig direkt!  
    Ohh, då skall jag gå dit idag när jag varit hos sjukgymnasten! Tackar!

Det är precis sådan här information jag vill ha och blir  glad av!
  • Daa

Hej. 
    Idag är det vab för min del. Barnen är ganska pigga nu, så vi får väl se under dagen om det blir förskola imorgon eller inte. Jag försöker att inte tänka på min Att-göra-lista på jobbet, den jag ligger efter med redan nu efter att ha varit upptagen på annat håll under större delen av förra veckan. Detta dåliga samvete. Jag måste lära mig någon annan strategi för att minska antalet Produkter I Arbete, så att det i alla fall känns som om jag är snabbare och att högen minskar. Och framför allt: att kunden inte behöver vänta så länge från det att beställningen är gjord. 
    Men just idag tänkte jag försöka njuta av den extra tiden jag har fått med mina gulliga små pratmaskiner. Som sagt så är de ganska pigga. 

• Soldemor
    passionsblomman skrev 2013-04-15 12:59:53 följande:

Om du vann 14 miljoner, vad skulle du göra då?
    Om det vore val idag, skulle du ens orka rösta?
    Vad ska man egentligen äta nuförtiden för att slippa dåligt samvete?
    Vad finns längst ut i universum?

Eller bara hur mår du?

Den där var ju så bra så den måste jag bara svara på:

Om jag vann 14 miljoner så skulle jag säga upp från mitt nuvarande jobb så fort kursen jag skall gå är klar - för att sedan söka ett jobb som känns bättre och mysa, träna jättemycket, stryka och pyssla hemma under tiden.
    Jag skulle betala det kräkliga studielånet, köpa ett sommarhus vid havet och ge mycket pengar till katthemmet som Isolde kommer ifrån.

Ja, jag skulle rösta, även om det känns rörigt och komplicerat på vem.

Man skall äta mat som man tycker om, och istället för dieter så tänka på intag kontra förbränning.

Jag tror inte universum tar slut, utan är oändligt, vilket våra hjärnor inte kan riktigt omfatta.

Idag är jag trött som en gammal lase (skånska,  betyder trasa el liknande). Hade dagläger med konfirmanderna och sedan åkte jag direkt på spinning. Detta i kombination med de där antinflammatoriska gjorde att jag somande i soffan sedan med huvudvärken från helvetet. Känner inte riktigt igen mig själv där. Så nu skall jag försöka vara utan de pillren.
    Hade tänkt ta upp det med sjukgymnasten idag, men hon är tydligen sjuk så det blir inget. Knorr!

• passionsblomman

Här pluggar vi substantiv i bestämd och obestämd form, ståendes i singular respektive plural., adjektiv kompareras för fullt så superlativen haglar, och dessutom tar vi tema på verb enligt lagarna för infinitiv, preteritum och supinum. Lägg till det stavningsreglerna för sj-/tje-och en massa andra ljud, dubbelteckning och lite annat smått och gott, så har vi den samlade kompotten för innehållet i det prov Blompojken ska skriva på onsdag.
    behöver jag säga att entusiasmen är något sviktande hos nyss nämnda pojke? "Meeeen varför måste degöra allt så KRÅNGLIGT!!!"
    Ja, och så behövde han visst öva bra mycket mer på gångertabellerna, vilka tydligen inte alls sitter så väl i ryggmärgen som jag velat inbilla mig.

Förutom det, hämtade vi efter lördagens handbollsmatch, hem ett lamm, alldeles nystyckat. Det tog mig timmar att lista ut vad som var vad, packa det i lagom stora enheter och dessutom passa på att läsa på lite på nätet om lamm, deras olika styckdelar, vad man lämpligen kan göra med dem etc. men, det känns mycket gott att apropå vad man kan äta med gott samvete, ha ett ekologiskt uppfött och slaktat lamm i frysen. Ett som haft det hur bra som helst i alla sina dagar.
    Jag kan ju säga att särskilt nöjd över detta inköp är nog Truls, som hela tiden uppmärksamt följde varje rörelse jag gjorde i det väldoftande köket. han ha fått levergodis ugnsbakat åt sig, värsta benet att arbeta med-vilket han gjorde hela kvällen tills han var helt slut och somnade, och en del spännande sparat i frysen särskilt åt sig.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Soldemor

Nu skall jag lämna jobbet för dagen för att kolla i det där kattobjektet som Ingis tipsade om! Sedan blir det zumba! Skall faktiskt testa det i Stockholm också. Vi åker dit på fredag för att se "Trollkarlen från Oz och makens systerdotter är zumbafreak och har länge tjatat om att vi skall gå på pass med henne där uppe. Så då får vi väl göra det då! Sedan har jag en date med en gammal farbror som arbetar med sex också...

• ingenjörsbruden

Blomman: håller med blompojken....vaaaffor ska di va så krångligt! Oj, hemmagjort levergodis till Truls! Det gillade han va?! O gnaga på ben......att en hund kan hålla på o gnaga o gnaga o gnaga på ett ben.....

Hur har det gått med lillkycklingen?

Solde: Zumba är så himla kul! Date med sexarbetande farbror......hahahaha......snällla......berätta!

Daa: Skönt parvlarna är på bättringsvägen. Att göra lista är jobbigt när man får dåligt samvete. Ingen du kan delegera till eller få hjälp av?

Flamman: va härligt att sportlovssemestern är bokad! Glögg! Mmmm det får jag ta o skriva upp på inköpslistan!

Syrinx: Förstår din längtan efter skog o luft fullkomligt! Men om bara en månad så vänder det mot ljusare tider! Hang in there! Har du något mysigt stick-projekt just nu? Hur mår du? Blodvärdena bra? Lucia o julsånger! Tomte 

• ingenjörsbruden

I helgen ska jag o två tjejkompisar åka till Göteborg för att fira en gemensam tjejkompis 35års dag! Blir hemmaspaa, god mat o mängder med vin!

På jobbet är det asfull tupp som går o joddlar i korridoren.....skönt att ha grejor att göra....men samtidigt smyger julstressen på.....ett antal projekt som ska vara klara innan.... tjohooo.

Har nog åkt på någon bacill......fick ont i halsen i går em när jag körde hem.....känner lite febervallningar emellanåt....men tror inte jag har feber..... knaprar sinova o bafucin..... jag SKA åka hemifrån i helgen o få sova heeeeeeeeela natten utan att behöva ta hand om NÅGOT barn. Basta!

Busan drömmer mardrömmar varenda natt nu sen 1,5 månad tillbaka o lillfjasen sover bäst om man ligger i sängen sidan om hans spjälsäng.
    Men när båda ungarna får för sig att de ska sova i samma 90-säng som jag.........då är jag inte sååååååå glad......bah! Inatt väckte Busan både mig o lillebror när hon inte vågade gå in till dubbelsängen för att det var mörkt......alltså vi har inte så mörkt i huset, fasadbelysningen lyser in rätt bra men visst....småmörkt är det.
    Tänkte försöka ha en nattlampa till busan.....någon som har ngt annat tips?
    "drömmer om en natt med ostörd nattsömn"

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård